Reklama

Podział dotacji EU na transport

Z ponad 90 mld zł unijnych dotacji na transport na lata 2014–2020 prawie połowa ma pójść na nowe drogi – ok. 42 mld zł. Kolej może liczyć na ok. 28 mld zł.

Publikacja: 24.09.2013 14:34

Podział dotacji EU na transport

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Konsultacje programu „Infrastruktura i środowisko" trwają. „Rz" dotarła do założeń resortu transportu dotyczących podziału środków na poszczególne gałęzie transportu.  To, jaki będzie ich ostateczny podział, okaże się po zakończeniu trwających konsultacji.

– Potrwają do 21 października – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. – Po ewentualnych korektach będzie trwać proces przyjęcia programu przez rząd. Następnie on zostanie wysłany do Brukseli. Prowadzimy już robocze konsultacje i ustalenia z Komisją Europejską, dzięki temu uda się skrócić proces negocjacji do minimum – dodaje Adam Zdziebło.

Wstępny podział

– Pewna jest tylko kwota 17,6 mld euro na inwestycje transportowe w ramach programu „Infrastruktura i środowisko" – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za unijne dotacje.

Ale kwota może wzrosnąć o kolejne ok. 3,86 mld euro – to tzw. polska koperta narodowa w programie „Łącząc Europę" (CEF). Czas na sięgnięcie po te pieniądze upływa z końcem 2016 roku. Potem kwota niewykorzystana trafia do budżetu ogólnego, z którego również można uzyskać dofinansowanie. W CEF poziom dofinansowania będzie wynosił ok. 85 proc.

Licząc więc razem z wkładem krajowym, inwestycje na infrastrukturę transportową  w latach 2014–2020 zamkną się kwotą ok. 100–120 mld zł.

Reklama
Reklama

Drogi ekspresowe i linie towarowe

W latach 2014–2020 na inwestycje w nowe drogi w ramach programu „Infrastruktura i środowisko" rząd chce przeznaczyć 9,96 mld euro.  Kolejne ok. 580 mln euro będzie do dyspozycji z  unijnego programu CEF.

Priorytetem jest budowa brakujących odcinków autostrad i tras ekspresowych. Pierwsze przetargi na pierwsze odcinki zostały już ogłoszone. Te, które pojawiły się na rynku od początku roku, dotyczą  370 km tras.  To m.in. 15-km fragment trasy S8 między Warszawą a Białymstokiem, droga ekspresowa nr 7 między Ostródą a Olsztynkiem czy  prawie 80-km  odcinek drogi S3 z Nowej Soli do Legnicy. Ogłoszone przetargi to postępowania prekwalifikacyjne, wybranych  wykonawców GDDKiA zaprosi do składania ofert cenowych w ciągu najbliższych miesięcy. O ile z rządowego programu GDDKiA  będzie mogła ubiegać się o  środki na budowę i modernizację dróg krajowych, to w przypadku CEF będzie mieć do dyspozycji środki na projekty o znaczeniu międzynarodowym i innowacyjne.  – Z tego programu chcemy ubiegać się o finansowanie budowy systemu zarządzania drogami, czyli ITS, i budowę drogi  S61 od Suwałk do granicy na postawie podpisanego z Litwą porozumienia w tej sprawie – mówi minister Wolińska-Bartkiewicz.

PKP PLK z obu programów ma mieć do dyspozycji ok. 6,8 mld euro, o ok. 2 mld euro więcej niż w ramach kończącego się budżetu. W programie „Infrastruktura i środowisko" wstępnie zarezerwowano 3,7 mld euro. Kolejne 3,1 mld euro – w CEF. Za te pieniądze spółka planuje m.in. dokończenie prac modernizacyjnych na trasach z Wrocławia do Poznania, z Warszawy do Białegostoku, trasy Poznań–Szczecin i  Katowice–granica z Czechami.

W planach jest też naprawa stacji portowych w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, rehabilitacja ciągów towarowych na Górnym Śląsku, tzw. Nadodrzanki  z Wrocławia do Szczecina oraz tzw. węglówki ze Śląska do trójmiejskich portów morskich.

Pierwszy konkurs o środki z CEF jest zaplanowany na kwiecień 2014 r.

Nowa perspektywa

Będą pieniądze na metro i porty morskie

Reklama
Reklama

Kwota unijnych dotacji na rozwój infrastruktury transportowej na lata  2014–2020 ma wynosić w sumie 21,2 mld euro. To o ok 1,6 mld euro więcej niż w latach 2007–2013. Więcej środków zostanie przeznaczonych na inwestycje w tory realizowane przez PKP PLK. Zdaniem dr Michała Beima, eksperta ds. transportu, część tych środków powinna być oddana do dyspozycji marszałkom województw, którzy lepiej radzą sobie z realizacją inwestycji niż spółka należąca do państwa. W nowej perspektywie ok. 1 mld euro ma zostać przeznaczone na budowę II linii metra w Warszawie. Znacznie, bo o ok. 400 mln euro, ma wzrosnąć poziom dofinansowania transportu morskiego. Porty mają mieć do dyspozycji, według wstępnych założeń resortu transportu, ok. 1,04 mld euro. Nie przewidziano środków na inwestycje w  infrastrukturę lotniskową.

Konsultacje programu „Infrastruktura i środowisko" trwają. „Rz" dotarła do założeń resortu transportu dotyczących podziału środków na poszczególne gałęzie transportu.  To, jaki będzie ich ostateczny podział, okaże się po zakończeniu trwających konsultacji.

– Potrwają do 21 października – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. – Po ewentualnych korektach będzie trwać proces przyjęcia programu przez rząd. Następnie on zostanie wysłany do Brukseli. Prowadzimy już robocze konsultacje i ustalenia z Komisją Europejską, dzięki temu uda się skrócić proces negocjacji do minimum – dodaje Adam Zdziebło.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Biznes
Kreml zagrabia kolejne firmy. Teraz kraby i przekąski będą zarabiać na wojnę
Biznes
Kogo boi się Roman Abramowicz? Jego superjachty dostały systemy obrony rakietowej
Biznes
Bartłomiej Babuśka został nowym prezesem ARP. Zastapił Wojciecha Balczuna
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Trump kusi Putina, rekordowy deficyt w 2026, gazowe partnerstwo Niemiec z Kanadą
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama