Konsultacje programu „Infrastruktura i środowisko" trwają. „Rz" dotarła do założeń resortu transportu dotyczących podziału środków na poszczególne gałęzie transportu. To, jaki będzie ich ostateczny podział, okaże się po zakończeniu trwających konsultacji.
– Potrwają do 21 października – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. – Po ewentualnych korektach będzie trwać proces przyjęcia programu przez rząd. Następnie on zostanie wysłany do Brukseli. Prowadzimy już robocze konsultacje i ustalenia z Komisją Europejską, dzięki temu uda się skrócić proces negocjacji do minimum – dodaje Adam Zdziebło.
Wstępny podział
– Pewna jest tylko kwota 17,6 mld euro na inwestycje transportowe w ramach programu „Infrastruktura i środowisko" – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za unijne dotacje.
Ale kwota może wzrosnąć o kolejne ok. 3,86 mld euro – to tzw. polska koperta narodowa w programie „Łącząc Europę" (CEF). Czas na sięgnięcie po te pieniądze upływa z końcem 2016 roku. Potem kwota niewykorzystana trafia do budżetu ogólnego, z którego również można uzyskać dofinansowanie. W CEF poziom dofinansowania będzie wynosił ok. 85 proc.
Licząc więc razem z wkładem krajowym, inwestycje na infrastrukturę transportową w latach 2014–2020 zamkną się kwotą ok. 100–120 mld zł.