Problemy i sukcesy na budowie trans europejskiej S3

Sztandarowy projekt Unii Europejskiej czyli budowa trans europejskiej trasy łączącej porty nad Bałtykiem (Szczecin) z Morzem Śródziemnym (i tamtejsze porty) ma coraz więcej wzlotów i upadków.

Publikacja: 19.11.2013 18:32

Jeszcze niedawno resort transportu zapowiedział, że: „Budowa S3 na odcinku Legnica - Lubawka została przesunięta w realizacji, jej rozpoczęcie mocno uzależnione jest od planów budowy drogi ekspresowej u naszego czeskiego sąsiada. We wrześniu zostaliśmy poinformowani, że Czesi zamierzają budować swój odcinek trasy nie wcześniej niż w 2018 roku. Bez niego powstanie sytuacja, w której kierowcy dojeżdżaliby do Lubawki i dalej nie byłoby odprowadzenia ruchu. Dlatego powstanie na razie tylko odcinek z Nowej Soli do Legnicy, gdzie zjeżdżać się będzie na autostradę A4."

W takiej sytuacji – ze względu na zmianę przebiegu trasy po stronie czeskiej, potrzebne będzie także przeprojektowanie oraz uzyskanie odpowiednich zgód na realizację około dwóch kilometrów odcinka S3 przygranicznego po polskiej stronie w innym niż planowano dotąd miejscu. Co na pewno opóźni budowę trasy S3 na odcinku południowym.

Resort wstrzymał inwestycję także ze względu na brak środków finansowych, które zostały przesunięte na inne inwestycje w Polsce.

Teraz pojawia się jednak nowa szansa na finansowanie S3 czyli przyjęte dziś (we wtorek 19 listopada) przez Parlament Europejki rozporządzenie pod nazwą - „Łącząc Europę".

Pulę kilkudziesięciu miliardów euro na jego realizację może wykorzystać Polska i Czechy, właśnie na realizacje drogi S3.

Wystarczy, że zgłoszą swój akces po pieniądze, a zgodnie z projektem rozporządzenia obydwa państwa mogą otrzymać dofinansowanie do budowy drogi nawet w wysokości 40 procent nakładów na jej powstanie.

Trzeba podkreślić, że ruszyły już przetargi na budowę S3 na odcinku północnym od Nowej Soli do Legnicy. A chęć realizacji jej poszczególnych odcinków zgłosiło nawet po kilkanaście firm.

Wcześniej planowano, że budowa odcinka Legnica – Lubawka ruszy w najgorszym wypadku wiosną przyszłego roku. Teraz budowa na pewno się przeciągnie.

Docelowo S3 ma łączyć porty nad Bałtykiem w Polsce (Szczecin i Świnoujście) z portami basenu Morza Śródziemnego i Adriatyku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca