Zysk PKP Cargo w 2013 spadł do 74 milionów zł

W 2013 roku skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej przewoźnika kolejowego PKP Cargo spadł do 74 milionów złotych z 268 milionów rok wcześniej z powodu spowolnienia gospodarczego, poinformowała w piątek spółka

Publikacja: 14.03.2014 10:00

Przychody operacyjne firmy spadły w 2013 roku do 4,8 miliarda złotych z 5,2 miliarda w 2012. Zysk na działalności operacyjnej w 2013 zmniejszył się zaś do 110,2 miliona złotych z 343,9 miliona złotych poprzednio.

Piguła informacyjna spółki PKP Cargo SA

Zdaniem prezesa grupy Adama Purwina, na jej wyniki negatywnie wpłynęło "silne, najmocniejsze od wielu lat spowolnienie gospodarcze".

"Dodatkowo ujęliśmy w sprawozdaniach efekty podpisanego Paktu Gwarancji Pracowniczych, co przełożyło się na obniżenie wyniku operacyjnego o około 200 milionów złotych" - napisał prezes w piśmie dołączonym do sprawozdania finansowego.

Niższe koszty operacyjne

Jak poinformował na piątkowej konferencji prasowej Purwin, na wyniki grupy w 2013 roku wpłynęły koszty wdrożenia Paktu Gwarancji Pracowniczych oraz wypłata premii prywatyzacyjnej dla załogi, co przełożyło się na obniżenie wyniku operacyjnego o około 200 mln zł.

Pakt Gwarancji Pracowniczych podpisany we wrześniu z 13 centralami związkowymi zakładał wypłatę premii prywatyzacyjnej dla pracowników Grupy PKP CARGO w postaci akcji pracowniczych. Zapisy na akcje zakończyły się pod koniec lutego. Wzięło w nich udział 99,8 proc. pracowników PKP CARGO S.A. i 99,9 proc. uprawnionych pracowników spółek zależnych.

Drugim istotnym zdarzeniem jednorazowym wpływającym na wysokość wyników w 2013 roku był zwrot kary nałożonej przez UOKIK na PKP CARGO w 2009 roku (wpływ na wynik wyniósł 46 mln zł netto).

Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku). Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.

- Mocna strona Grupy PKP CARGO to zdolność do obniżenia kosztów operacyjnych, co w sytuacji spadku przychodów wynikających ze spowolnienia gospodarczego pozwoliło nam zachować wysoką rentowność naszego biznesu. Obniżamy sukcesywnie koszty eksploatacji dzięki renegocjacji umowy z dostawcą energii, lepszym parametrom zużycia paliw czy obniżce stawek dostępu do infrastruktury. Utrzymujemy bardzo dobrą sytuację płynnościową spółki, a zasoby gotówki pozwalają na realne rozważanie ekspansji w kraju i za granicą poprzez fuzje i przejęcia – powiedział cytowany w komunikacie Grzegorz Kiczmachowski, dyrektor zarządzający ds. finansowych Grupy PKP Cargo.

Dywidenda ma być wypłacona

W opublikowanym na jesieni 2013 r. prospekcie emisyjnym spółki poinformowano, że zarząd przedsiębiorstwa chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę. Jak wskazał prezes, zeszłoroczne wyniki spółki nie odzwierciedlają w pełni jej potencjału. Mimo to dywidenda ma być wypłacona. "Zarząd będzie rekomendował wypłatę dywidendy na poziomie 50 proc. skonsolidowanego zysku grupy PKP Cargo za 2013 rok. Na dywidendę trafi ok. 30 mln zł" - powiedział Purwin.

Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe - czyli właśnie koszt Paktu Gwarancji Pracowniczych i zwrot ponad 46 mln kary nałożonej na spółkę przez UOKiK w 2009 r. - wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł wobec 267 mln zł netto w 2012 roku. Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.

PKP Cargo przewiozło w minionym roku 114,4 mln ton ładunków. W 2013 roku wzrosły przewozy węgla (o 18 proc. rdr) oraz rud i metali (o 14 proc. rdr). Spadły natomiast przewozy kruszyw i materiałów budowlanych (o 15 proc. rdr) oraz przewozy intermodalne (o 16 proc. rdr). Zarząd spółki ocenia, że spadek przewozów kruszyw to skutek opóźnienia inwestycji infrastrukturalnych i niekorzystnych warunków atmosferycznych w zeszłym roku, a mniejsze przewozy intermodalne wynikają ze spowolnienia w branży motoryzacyjnej.

PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W październiku 2013 roku spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.

Przychody operacyjne firmy spadły w 2013 roku do 4,8 miliarda złotych z 5,2 miliarda w 2012. Zysk na działalności operacyjnej w 2013 zmniejszył się zaś do 110,2 miliona złotych z 343,9 miliona złotych poprzednio.

Piguła informacyjna spółki PKP Cargo SA

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się