Drugim istotnym zdarzeniem jednorazowym wpływającym na wysokość wyników w 2013 roku był zwrot kary nałożonej przez UOKIK na PKP CARGO w 2009 roku (wpływ na wynik wyniósł 46 mln zł netto).
Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku). Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.
- Mocna strona Grupy PKP CARGO to zdolność do obniżenia kosztów operacyjnych, co w sytuacji spadku przychodów wynikających ze spowolnienia gospodarczego pozwoliło nam zachować wysoką rentowność naszego biznesu. Obniżamy sukcesywnie koszty eksploatacji dzięki renegocjacji umowy z dostawcą energii, lepszym parametrom zużycia paliw czy obniżce stawek dostępu do infrastruktury. Utrzymujemy bardzo dobrą sytuację płynnościową spółki, a zasoby gotówki pozwalają na realne rozważanie ekspansji w kraju i za granicą poprzez fuzje i przejęcia – powiedział cytowany w komunikacie Grzegorz Kiczmachowski, dyrektor zarządzający ds. finansowych Grupy PKP Cargo.
Dywidenda ma być wypłacona
W opublikowanym na jesieni 2013 r. prospekcie emisyjnym spółki poinformowano, że zarząd przedsiębiorstwa chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę. Jak wskazał prezes, zeszłoroczne wyniki spółki nie odzwierciedlają w pełni jej potencjału. Mimo to dywidenda ma być wypłacona. "Zarząd będzie rekomendował wypłatę dywidendy na poziomie 50 proc. skonsolidowanego zysku grupy PKP Cargo za 2013 rok. Na dywidendę trafi ok. 30 mln zł" - powiedział Purwin.
Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe - czyli właśnie koszt Paktu Gwarancji Pracowniczych i zwrot ponad 46 mln kary nałożonej na spółkę przez UOKiK w 2009 r. - wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł wobec 267 mln zł netto w 2012 roku. Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.
PKP Cargo przewiozło w minionym roku 114,4 mln ton ładunków. W 2013 roku wzrosły przewozy węgla (o 18 proc. rdr) oraz rud i metali (o 14 proc. rdr). Spadły natomiast przewozy kruszyw i materiałów budowlanych (o 15 proc. rdr) oraz przewozy intermodalne (o 16 proc. rdr). Zarząd spółki ocenia, że spadek przewozów kruszyw to skutek opóźnienia inwestycji infrastrukturalnych i niekorzystnych warunków atmosferycznych w zeszłym roku, a mniejsze przewozy intermodalne wynikają ze spowolnienia w branży motoryzacyjnej.