Szybko rośnie liczba aut w firmowych flotach

Polski rynek długoterminowego wynajmu samochodów jest już wart ok. 10,5 mld zł.

Publikacja: 18.03.2014 08:38

Wynajem rośnie dużo szybciej niż sprzedaż

Wynajem rośnie dużo szybciej niż sprzedaż

Foto: Rzeczpospolita

Adam woźniak

Przybywa firm korzystających z wynajmowanych flot służbowych samochodów. W końcu ubiegłego roku auta użytkowało w taki sposób już 20 tys. przedsiębiorstw. Według Instytutu Keralla Research w tym roku rynek car fleet management (CFM) ma dwucyfrowy potencjał wzrostu i wart jest blisko 10,5 mld zł. Już w 2013 r. liczba jego klientów podskoczyła o 15,7 proc. wobec poprzedniego roku. W tym samym czasie liczba pojazdów we wszystkich flotach CFM zwiększyła się o 5,1 proc., do ok. 160 tys. aut.

Znacznie szybciej niż mówiły prognozy wzrosła także liczba aut firm zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Na koniec 2013 r. było to 116,5 tys. aut, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu zwiększała się w każdym kolejnym kwartale 2013 r., osiągając w ostatnich trzech miesiącach najwyższy poziom 3,7  proc.

– Ubiegłoroczny przyrost firm korzystających z  długoterminowego wynajmu aut to jeden z najlepszych wyników w ostatnich trzech latach. Wszystko wskazuje, że obecny 2014 rok będzie jeszcze lepszy – twierdzi dyrektor Keralla Research Katarzyna Pydych. Szacuje się, że do końca grudnia liczba samochodów w branży CFM powiększy się o 8–9 proc.

Małe mają duże potrzeby

Spółki wynajmujące auta, które obsługują duże korporacje, spodziewają się wzrostu klientów o 5–6 proc. Ale to nie wielcy zadecydują o tempie wzrostu rynku. Motorem napędowym będą małe i średnie przedsiębiorstwa, do tej pory rzadko korzystające z outsourcingu firmowych pojazdów. W tej grupie liczba klientów powinna podskoczyć o 15–20 proc.

Przedsiębiorców mają zachęcać dedykowane dla tej grupy programy, jak np. Business Smart Plan, przygotowany dla sektora MŚP przez Toyotę. – To oferta nawet dla mikrofirm z dwoma, trzema samochodami – mówi rzecznik Toyota Motor Poland Robert Mularczyk.

Więcej ekologii

Kolejnym tegorocznym trendem będzie upowszechnienie wynajmu samochodów ekologicznych. Spółka Alphabet przygotowała dla klientów dedykowany program Alpha Electric, mający wspierać rozwój na polskim rynku oferty obsługi samochodów hybrydowych i elektrycznych we flotach.

Według prezesa Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów Leszka Pomorskiego, samochody ekologiczne w służbowych flotach to na razie znikoma część. Ale ich udział wzrośnie, jeśli staną się dla firm znacznie bardziej opłacalne. – Oferta takich pojazdów jest w firmach CFM coraz szersza. Ale konieczne jest wprowadzenie odpowiednich mechanizmów prawnopodatkowych, zachęcających przedsiębiorców do inwestowania w tego typu rozwiązania – twierdzi Pomorski. Mogą to być dopłaty do zakupu takich aut, ulgi podatkowe, zwolnienia z opłat parkingowych i autostradowych.

Największym dostawcą samochodów w branży CFM jest obecnie Lease Plan FM, mający 14,1-proc. udział w rynku i wynajmujący 22,3 tys. aut.  Z kolei najpopularniejszą usługą jest full service leasing obejmujący finansowanie i administrowanie autami przez minimum 2 lata, gdzie ryzyko spadku ich wartości przy odsprzedaży bierze na siebie firma CFM.

Do najpopularniejszych aut flotowych w 2013 roku należały Ford Focus, Skoda Fabia, Skoda Octavia i Toyota Yaris. Blisko trzy czwarte wynajmowanych samochodów stanowiły auta z silnikiem diesla.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Instytucje publiczne mogłyby zaoszczędzić

Najpoważniejszym problemem branży CFM w tym roku ma być groźba ostrej konkurencji, nawet w postaci „wojen cenowych" oraz stosowania dumpingu przez niektóre firmy. Wyzwaniem dla branży będzie także niepewna sytuacja prawnopodatkowa, a przede wszystkim zmiany w podatku VAT przy zakupie pojazdów. Taka niepewność stwarza firmom oferującym outsourcing flot ograniczenia ?w długoterminowym planowaniu, a także nie pozwala w przewidywalny sposób podejmować decyzji co do wynajmu aut samym przedsiębiorcom.

Natomiast jednym z kierunków rozwoju branży powinno być zwiększenie udziału usług wynajmu długoterminowego samochodów w sektorze publicznym. Obecnie instytucje publiczne prawie wyłącznie kupują auta służbowe. Tymczasem full service leasing mógłby im przynieść znaczące oszczędności w kosztach.

Adam woźniak

Przybywa firm korzystających z wynajmowanych flot służbowych samochodów. W końcu ubiegłego roku auta użytkowało w taki sposób już 20 tys. przedsiębiorstw. Według Instytutu Keralla Research w tym roku rynek car fleet management (CFM) ma dwucyfrowy potencjał wzrostu i wart jest blisko 10,5 mld zł. Już w 2013 r. liczba jego klientów podskoczyła o 15,7 proc. wobec poprzedniego roku. W tym samym czasie liczba pojazdów we wszystkich flotach CFM zwiększyła się o 5,1 proc., do ok. 160 tys. aut.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?