Jeszcze kilka lat temu Eko Export, działający na niszowym rynku tzw. mikrosfer, sam musiał walczyć o klientów. Dziś to największe światowe koncerny same pukają do drzwi fabryki w Bielsku-Białej i zabiegają o kontrakty. A perspektywy są jeszcze lepsze w związku z planami uruchomienia w Kazachstanie pierwszego na świecie zakładu do pozyskiwania mikrosfery za około 4 mln euro. Spółka dostała właśnie patent na zastosowaną tam technologię.
– To dla nas niezwykle ważna rzecz. Fabryka jeszcze nie ruszyła, a już teraz zgłaszają się do nas konkurenci, którzy chcą kupić od nas technologię. Nasza odpowiedź jest jednak jednoznaczna: nie sprzedaje się kury, która znosi złote jajka – zaznacza Zbigniew Bokun, dyrektor ds. rozwoju biznesu i współzałożyciel Eko Exportu.
Niszowy biznes
Spółka pozyskuje mikrosferę na terenie dużych elektrowni, głównie w Rosji, Kazachstanie i na Ukrainie. Surowiec ten to nic innego jak cząstki krzemianowo-glinowe wypełnione dwutlenkiem węgla i azotem, powstające w wyniku spalania węgla kamiennego. Dzięki swym specyficznym cechom, takim jak odporność na wysoką temperaturę, lekkość czy dobrą izolację akustyczną, stosowany jest w wielu branżach, m.in. w motoryzacji, przemyśle tworzyw sztucznych, budownictwie i energetyce. Ale najważniejszymi klientami są firmy wydobywające ropę naftową, bo potrzebują surowca najlepszej jakości i są gotowi zapłacić za taki produkt wyższą cenę.
Zdaniem analityków pozyskanie patentu dla nowego zakładu to rzecz nie do przecenienia. – Będzie to jedyna taka fabryka na świecie, nieporównywalnie bardziej efektywna niż dotychczasowe połowy mikrosfery, w których stosuje się sita albo pompy. Dla porównania, te tradycyjne metody pozwalają na wydobycie 10–15 proc. surowca z laguny, natomiast instalacja Eko Exportu pozyska z tego samego zbiornika ponad 90 proc. mikrosfery. To gigantyczna różnica, która stawia polską spółkę wysoko ponad konkurencją – przekonuje Kamil Szlaga, analityk DM Trigon. Zbigniew Bokun używa bardziej obrazowego porównania: – To tak jakby porównać osła do konia wyścigowego.