Turcja zabiera Polsce produkcję luksusowych autobusów

Niemiecki koncern MAN nie będzie już budował w Polsce autobusów turystycznych.

Publikacja: 27.05.2014 08:22

Turcja zabiera Polsce produkcję luksusowych autobusów

Foto: Bloomberg

Produkcja ze Starachowic zostanie przeniesiona do Turcji.

Chodzi o luksusowe autokary Neoplan, których nadwozia produkowane są w zakładach MAN w Starachowicach. Stamtąd wysyłane są do zakładów w niemieckim Plauen, gdzie są malowane i kompletnie wyposażane. Atutem polskiej fabryki jest możliwość zabezpieczenia korpusów nowoczesną metodą kataforezy: właśnie dzięki temu produkcję nadwozi ulokowano na początku obecnej dekady w Polsce, a nie w Niemczech. Starachowice produkują dziennie średnio dwa kadłuby neoplanów. Pracuje przy nich około 50 osób.

Niższe koszty

Teraz jednak MAN zdecydował, że cała produkcja zostanie przeniesiona do Ankary. Atutem Turcji są niższe koszty. Tamtejsza fabryka też stosuje kataforezę, więc magnes Starachowic przestaje działać.

– Takiej decyzji należało się spodziewać. Już wcześniej na  przenosiny produkcji autokarów turystycznych do Turcji zdecydował się Daimler Buses – mówi szef analizującej rynek autobusów firmy JMK Aleksander Kierecki.

Kolejnym nie mniej ważnym argumentem za przeprowadzką ma być rosnąca chłonność tureckiego rynku: autobusy turystyczne sprzedają się tam coraz lepiej.

– Ten rynek w Europie już się nie rozwija. Dlatego utrzymywanie tu produkcji nie ma uzasadnienia – tłumaczy Kierecki.

Produkcja neoplanów w Plauen i Starachowicach wygaszana będzie stopniowo, a ostateczne jej zamknięcie nastąpi z końcem stycznia 2015 roku.

Praca będzie nadal

MAN, który jest jednym z liderów produkcji autobusów w Polsce, straci jej najbardziej prestiżową część, ale Starachowice nie ucierpią.

– Otrzymaliśmy zapewnienie, że załoga pracująca przy neoplanach zostanie przeniesiona do innych działów. Nie będzie  żadnych zwolnień – powiedział „Rz" szef „Solidarności" w starachowickim oddziale MAN Bus Jan Seweryn.

Niewykluczone, że część zatrudnionych będzie się musiała przekwalifikować. Przeszło 400 pracowników z Plauen przejmą inne zakłady należące do Volkswagena, będącego właścicielem MAN-a.

Na rynku polskim autobusy turystyczne mają teraz duże powodzenie. Jak podaje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz JMK, w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku polscy przewoźnicy zarejestrowali  472 nowe autobusy,  prawie 18 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Ten dobry wynik to właśnie efekt zwiększonego zainteresowania autobusami turystycznymi oraz minibusami. Ale wpływ na wynik ma także chęć zakupienia ostatnich dostępnych jeszcze pojazdów spełniających poprzednią normę emisji spalin Euro V. Pojazdy z silnikami spełniającymi normę Euro VI są już droższe.

– Ocenia się, że w ciągu czterech miesięcy br. ponad 50 proc. rejestrowanych w naszym kraju nowych autobusów spełniało  dotychczasową normę – twierdzi PZPM.

Od początku roku segment turystyczny poprawił sprzedaż: 130 sztuk teraz, a 87 w okresie styczeń–kwiecień ubiegłego roku.

W przypadku autobusów miejskich popyt zmalał o jedną dziesiątą.

Produkcja ze Starachowic zostanie przeniesiona do Turcji.

Chodzi o luksusowe autokary Neoplan, których nadwozia produkowane są w zakładach MAN w Starachowicach. Stamtąd wysyłane są do zakładów w niemieckim Plauen, gdzie są malowane i kompletnie wyposażane. Atutem polskiej fabryki jest możliwość zabezpieczenia korpusów nowoczesną metodą kataforezy: właśnie dzięki temu produkcję nadwozi ulokowano na początku obecnej dekady w Polsce, a nie w Niemczech. Starachowice produkują dziennie średnio dwa kadłuby neoplanów. Pracuje przy nich około 50 osób.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne