Produkcja ze Starachowic zostanie przeniesiona do Turcji.
Chodzi o luksusowe autokary Neoplan, których nadwozia produkowane są w zakładach MAN w Starachowicach. Stamtąd wysyłane są do zakładów w niemieckim Plauen, gdzie są malowane i kompletnie wyposażane. Atutem polskiej fabryki jest możliwość zabezpieczenia korpusów nowoczesną metodą kataforezy: właśnie dzięki temu produkcję nadwozi ulokowano na początku obecnej dekady w Polsce, a nie w Niemczech. Starachowice produkują dziennie średnio dwa kadłuby neoplanów. Pracuje przy nich około 50 osób.
Niższe koszty
Teraz jednak MAN zdecydował, że cała produkcja zostanie przeniesiona do Ankary. Atutem Turcji są niższe koszty. Tamtejsza fabryka też stosuje kataforezę, więc magnes Starachowic przestaje działać.
– Takiej decyzji należało się spodziewać. Już wcześniej na przenosiny produkcji autokarów turystycznych do Turcji zdecydował się Daimler Buses – mówi szef analizującej rynek autobusów firmy JMK Aleksander Kierecki.
Kolejnym nie mniej ważnym argumentem za przeprowadzką ma być rosnąca chłonność tureckiego rynku: autobusy turystyczne sprzedają się tam coraz lepiej.