Reklama

Rosną szanse polskich firm w Norwegii

Na kontrakty mogą liczyć zwłaszcza przedsiębiorstwa działające w infrastrukturze, transporcie i w sektorze offshore.

Publikacja: 27.05.2014 10:32

Norweski rząd stawia teraz na redukcję uzależnienia gospodarki od surowców. Dlatego chce rozwijać infrastrukturę i zwiększać wydatki na innowacje. W samej tylko infrastrukturze roczne nakłady mają sięgać równowartości 8 mld zł.

Beneficjentem tych planów jest już polska spółka Torpol, która będzie realizować kontrakty warte 100 mln zł. Teraz zdobyła zlecenia dotyczące budowy metra w Oslo oraz prac drogowych na rzecz Statens vegvesen, norweskiego zarządcy dróg. Pierwszy z kontraktów dotyczy budowy nawierzchni torowej oraz instalacji zasilającej na 1,6-km odcinku metra w Oslo.

Drugie zlecenie obejmuje przebudowę skrzyżowania i budowę ronda w Oslo w dzielnicy biznesowej Skøyen. Zamawiającym jest Statens vegvesen, uważany za najbardziej wymagającego kontrahenta norweskiej branży budowlanej.

– Zagranicznym firmom trudno wejść na ten rynek, ponieważ nie mają odpowiedniej kadry i koniecznych certyfikatów. Nam się udało, co uważam za duży sukces – mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.

W marcu Torpol ogłosił zdobycie dwóch innych kontraktów w Oslo – na modernizację linii tramwajowej w sąsiedztwie pałacu królewskiego o wartości 28 mln norweskich koron oraz prace torowe o wartości 7 mln koron. Do tej pory Torpol zrealizował kontrakty o wartości ponad 61 mln zł. Firma wybudowała m.in. linię kolei miejskiej w Bergen.

Reklama
Reklama

Umacnia pozycję producent autobusów Solaris Bus & Coach. W lutym tego roku podpisał dwa kontrakty na dostawę 57 autobusów. Pierwszy z nich zakłada dostarczenie 11 pojazdów hybrydowych do Vestfold, drugi dotyczy 46 niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino z silnikami Euro 6 dla Oslo.

– Dzięki nowym kontraktom nie tylko zdobyliśmy następnego klienta: Tide ASA, ale rozwinęliśmy współpracę z wieloletnim partnerem Norgesbuss – podkreśla Martin Gruber, członek zarządu Solarisa.

Niskopodłogowe autobusy Urbino są znane w Oslo od 2006 r., dostarczonych tam zostało 16 takich pojazdów.

Do norweskiego rynku przemierza się polski sektor stoczniowy Proponuje m.in.  specjalistyczne statki oraz elementy do platform wiertniczych i morskich wież wiatrowych.     —a.w.

Norweski rząd stawia teraz na redukcję uzależnienia gospodarki od surowców. Dlatego chce rozwijać infrastrukturę i zwiększać wydatki na innowacje. W samej tylko infrastrukturze roczne nakłady mają sięgać równowartości 8 mld zł.

Beneficjentem tych planów jest już polska spółka Torpol, która będzie realizować kontrakty warte 100 mln zł. Teraz zdobyła zlecenia dotyczące budowy metra w Oslo oraz prac drogowych na rzecz Statens vegvesen, norweskiego zarządcy dróg. Pierwszy z kontraktów dotyczy budowy nawierzchni torowej oraz instalacji zasilającej na 1,6-km odcinku metra w Oslo.

Reklama
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Reklama
Reklama