Poczta Polska (PP) chce rzucić wyzwanie firmom na rynku usług kurierskich. Spółka planuje mocno zaangażować się w sektor KEP (kurier, ekspres, paczka), a w szczególności obsługę segmentu e-commerce, czyli handlu internetowego.
Elementem nowej strategii mają być przejęcia firm kurierskich – ustaliła „Rz". Jerzy Jóźkowiak, prezes PP, nie ukrywa, że spółka myśli o akwizycjach. – Operator taki jak Poczta Polska powinien w takim procesie uczestniczyć i z pewnością takie działania będą podejmowane – podkreśla.
Udział w przychodach PP listów papierowych maleje. Przychody z usług listowych spadają co roku o 2–5 proc. Jak wyjaśnia Dariusz Dolczewski, dyrektor Departamentu Poczty w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, rynek usług kurierskich rośnie natomiast po 7 proc. rocznie. – To może być wystarczający bodziec, by operatorzy pocztowi wchodzili w e-commerce – przekonuje. Stąd plan ucieczki PP do przodu w postaci kupienia firmy kurierskiej.
– Włożenie do niej całego biznesu kurierskiego to jedno z rozwiązań, które analizujemy. W tej chwili nie mamy jednak żadnej transakcji na tapecie. To nie jest jeszcze ten moment – zastrzega Jerzy Jóźkowiak.
Czasu na akwizycje jest jednak niewiele. Rynek usług kurierskich mocno się konsoliduje. W zeszłym miesiącu związana z francuską La Poste spółka DPD kupiła firmę Siódemka, jednego z największych operatorów rynku KEP w Polsce. Dzięki transakcji, której wartość szacuje się na około 0,5 mld zł, DPD zwiększy swoje udziały rynkowe do 24 proc. Poczta Polska deklaruje, że gdy pojawią się kolejne okazje, zdecyduje się na przejęcie. – Nie mamy problemów, jeżeli chodzi o źródła finansowania i cash flow, nigdzie nie jesteśmy zadłużeni. Najpierw chcemy jednak uporządkować sprawy związane ze strategią KEP. W tej chwili jest ona dopinana. Zaprezentujemy ją w czerwcu. Mamy jasną wizję dla tego obszaru – wyjaśnia Jerzy Jóźkowiak.