Według globalnej firmy analitycznej Frost & Sullivan, wartość sprzedaży tego segmentu osiągnęła w 2013 roku wartość 2,5 mld euro. To obecnie największy segment na rynku wszystkich samochodowych części zamiennych – twierdzą analitycy. Polska może do niego dołączyć.

- Choć internetowa sprzedaż opon stanowi obecnie 7,8 procent całego rynku ogumienia kupowanego przez klientów indywidualnych, to wartość ta szybko rośnie. Tym bardziej, że całkowity rynek opon kurczy się, co jest dobrze widoczne w tradycyjnych kanałach sprzedaży detalicznej – podkreśla Anuj Monga, analityk rynku motoryzacyjnego Frost & Sullivan. Internetowa sprzedaż ogumienia będzie przynosić do roku 2020 około 20 procent przychodów całego segmentu opon kupowanych przez klientów indywidualnych. Największy wzrost popytu widoczny jest we Francji, Niemczech oraz Rosji. Udział sprzedaży internetowej ogumienia wynosi w tych państwach odpowiednio 12, 11 oraz 8 procent. Silny wzrost spodziewany jest również w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Hiszpanii.

Polska także ma szansę dołączyć do liderów na rynku części zamiennych sprzedawanych online w Europie. Chociaż ogólna wartość sprzedaży detalicznej samochodowych części zamiennych prowadzonej przez internet wynosi około 5 procent, to jednak oczekuje się, że wartość ta znacznie wzrośnie w szybkim tempie 25 procent rocznie. Przykładem może być serwis Oponeo.pl, który jest największym polskim sprzedawcą, a jego obroty w roku 2013 sięgały poziomu 67,2 mln euro. Oznacza to wzrost o prawie 24 procent w porównaniu do roku 2012.

Wzrost sprzedaży online możliwy jest dzięki temu, iż sklepy internetowe dorównują poziomem obsługi tradycyjnym punktom sprzedaży detalicznej. Sklepy internetowe oferują kompleksowe usługi obejmujące dostawę opon oraz ich montaż w aucie klienta, a w większości przypadków również zwrotu zużytych opon. Ważnym czynnikiem zachęcającym klientów są także rabaty cenowe oraz oferowanie gratisów.

Pod względem przychodów liderem rynku jest niemiecki pionier Delticom, który sprzedał w 2013 roku opony o wartości 600 mln euro. Firma ta posiada 137 sklepów internetowych działających w 42 państwach. Współpracuje też z siecią 35 tysięcy profesjonalnych warsztatów oferujących usługę montażu opon. Znaczącymi graczami na rynku internetowej sprzedaży opon są także takie firmy jak Blackcircles.com, Oxyo-Pneus, PopGom, Pneus Online, Oponeo.pl oraz eGommerce. Zakłada się, że w najbliższych latach rynek ten przejdzie jednak znaczącą konsolidację, gdyż firmy oponiarskie będą poszukiwać możliwości wzmocnienia swej pozycji.