Reklama
Rozwiń
Reklama

PKP Cargo ma na celowniku kilka spółek z branży

Spółka wraz z Węglokoksem zamierza przejąć Port Gdański Eksploatacja. W planach ?są też inne zakupy w Polsce ?i na rynkach zagranicznych.

Publikacja: 09.07.2014 10:46

PKP Cargo ma na celowniku kilka spółek z branży

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Uczestniczymy, na różnym etapie, w kilku projektach akwizycyjnych. Jesteśmy objęci klauzulą zachowania poufności, więc nie mogę zdradzić szczegółów – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo. ?W planach są zarówno zakupy w kraju, jak i na rynkach zagranicznych. W tym drugim przypadku chodzi zapewne o przejęcie firm zajmujących się przewozami towarów koleją.

Na rynku krajowym w grę bardziej wchodzi zakup podmiotów, które mogą rozszerzyć ofertę grupy. Dziś oficjalnie wiadomo jednie, że PKP Cargo w konsorcjum z Węglokoksem chce nabyć prawie 100 proc. udziałów w firmie Port Gdański Eksploatacja (PGE). Jest to operator skupiający się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych. Swoją działalność realizuje na ponad 90 hektarach gruntów zlokalizowanych w porcie gdańskim. PKP Cargo o przejęcie PGE rywalizuje z czterema innymi firmami. Do 11 lipca wszyscy zainteresowani uczestniczą w procesie badania tego podmiotu.

Przeładunki w portach to jeden z bardziej atrakcyjnych obszarów rynku logistycznego w Polsce. Z roku na rok ich wolumen i wartość systematycznie rosną. Z tego powodu wiele firm jest zainteresowanych inwestycjami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie czy Świnoujściu. Kilkanaście dni temu giełdowe OT Logistics kupiło 100 proc. udziałów Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Sprzedającym był Zarząd Portu Morskiego Gdynia, który zainkasował z transakcji 57,83 mln zł. Ile będzie kosztował PGE, na razie nie wiadomo.

Zarząd PKP Cargo zapewnia, że nie będzie miał problemów z pozyskaniem pieniędzy na sfinalizowanie przejęć. Poza środkami własnymi będą to głównie kredyty. – W przypadku powodzenia projektów akwizycyjnych będziemy też rozważać emisję euroobligacji – informuje Purwin.

Od pewnego czasu PKP Cargo przygotowuje się do szczytu przewozowego, który w grupie przypada na okres od sierpnia do listopada. Szczególnie istotne znaczenie odgrywa transport węgla, co wiąże się z koniecznością przygotowania dodatkowego taboru.

Reklama
Reklama

– W tym roku będziemy mieli do dyspozycji ponad 28 tysięcy węglarek, o 15 procent więcej niż w ubiegłym roku. Chcemy jak najlepiej przygotować się do obsługi naszych klientów i zminimalizować efekty licznych remontów na polskich torach, na które nie mamy żadnego wpływu – twierdzi Purwin.

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama