Nowości Daimlera poprawiły bilans kwartalny

Daimler zanotował w II kwartale wzrost zysku operacyjnego o 12 proc. dzięki nowym modelom klasy C i E, które pozwoliły poprawić marżę

Publikacja: 23.07.2014 14:54

Dieter Zetsche

Dieter Zetsche

Foto: Bloomberg

Producent samochodów i ciężarówek podał, że zysk EBIT zwiększył się do 2,46 mld euro z 2,19 mld przed rokiem, był również lepszy od 2,38 mld spodziewanych przez analityków. Poprawiła się rentowność wszystkich 3 działów, Mercedes-Benz Cars, Daimler Buses i Daimler Trucks, ale centrala w Stuttgarcie szuka nadal sposobów zmniejszenia kosztów, bo sprzedaż w Niemczech nie rośnie, a na wschodzących rynkach panuje zamęt.

- Stale szukamy sposobów poprawienia naszej efektywności strukturalnej - stwierdził podczas telekonferencji prezes Dieter Zetsche, ale nie podał żadnych liczb dotyczących możliwych oszczędności.

Wahania kursów walut, głównie na wschodzących rynkach (Brazylia) pozbawiły firmę 260 mln euro.

Zysk EBIT działu samochodów osobowych skoczył o 35 proc., a marża wzrosła do 7,9 proc. z 6,4, ale jest nadal poniżej założonych 10 proc. Najwięksi rywale BMW i Audi wypracowali w I kwartale 9,5 i 10,1 proc.

Mercedes-Benz był w stanie poprawić ją mimo spadku o 1 proc. produkcji, bo starszy model sedana klasy C był stopniowo wycofywany. Sprzedaż powinna poprawić się znowu w drugim półroczu, gdy we wrześniu pojawi się we salonach w Chinach i USA auto klasy C następnej generacji, szlagier handlowy w Europie.

W ciągu 6 miesięcy dostawy Mercedesa na świecie wzrosły o 12,8 proc. do rekordowych 783 520, co zapowiada również rekordowy wynik w całym roku. - Jeśli wszystkie rynki wypadną dobrze, a produkt będzie atrakcyjny, to Daimler może dojść do 10 proc. nawet bez nowego programu oszczędzania - ocenia analityk z ISI Group w Londynie, Arndt Ellinghorst. - Czy uda się taką marżę utrzymać dłużej, to już inna sprawa - dodał.

Wyższe ceny

Lepsze marże zysku wynikają ze zdolności firmy podniesienia cen nowych modeli, np. klasy C po liftingu, nowego klasy S w Chinach i pojazdów kompaktowych. Daimler wznowił pod koniec 2012 r. produkcję kompaktu klasy A, w lipcu 2013 miał premierę flagowej limuzyny klasy S, a w marcu zaczął w Europie sprzedaż nowej klasy C.

Popyt na samochody Mercedesa jest nadal duży, nawet w Rosji, gdzie sprzedaż wzrosła o 20 proc. w I półroczu - stwierdził Zetsche.

Producent samochodów i ciężarówek podał, że zysk EBIT zwiększył się do 2,46 mld euro z 2,19 mld przed rokiem, był również lepszy od 2,38 mld spodziewanych przez analityków. Poprawiła się rentowność wszystkich 3 działów, Mercedes-Benz Cars, Daimler Buses i Daimler Trucks, ale centrala w Stuttgarcie szuka nadal sposobów zmniejszenia kosztów, bo sprzedaż w Niemczech nie rośnie, a na wschodzących rynkach panuje zamęt.

- Stale szukamy sposobów poprawienia naszej efektywności strukturalnej - stwierdził podczas telekonferencji prezes Dieter Zetsche, ale nie podał żadnych liczb dotyczących możliwych oszczędności.

Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne