Reklama
Rozwiń
Reklama

Kara dla Audi i Chryslera w Chinach

Chiński organ antymonopolowy zapowiedział ukaranie Audi i Chryslera za praktyki monopolistyczne. Obu firmom grozi grzywna do 10 proc. rocznych obrotów w tym kraju

Publikacja: 07.08.2014 10:50

Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform stwierdziła, że trwające śledztwo wykazało, iż obie te marki segmentu premium w Chinach stosowały praktyki antykonkurencyjne. — W najbliższej przyszłości zostaną odpowiednio ukarane — zapowiedział rzecznik urzędu Li Pumin na konferencji prasowej w Pekinie.

Audi i inne światowe firmy samochodowe przystąpiły ostatnio do zmiany strategii cenowej w Chinach w reakcji na podjęte przez władze śledztwo po skargach miejscowych środków przekazu na zawyżanie cen pojazdów i części zamiennych przez zagraniczne firmy.

Urząd podjął postępowanie wyjaśniającego w sprawie Mercedesa-Benza oraz o zakończeniu podobnych dotyczących kilkunastu japońskich producentów części zamiennych w związku z podobnymi zarzutami antytrustowymi. Nie podał ich nazw i innych szczegółów. — Celem tych działań jest utrzymanie zdrowego ładu konkurencyjnego na rynku samochodowym i ochrona interesów konsumentów — dodał Li.

Przedstawiciel Chryslera w Chinach odmówił komentarza, w Audi i Mercedesie powiedziano, że obie firmy współpracują z urzędem. Chiny razem z Hongkongiem zapewniają Audi jedną trzecią wielkości sprzedaży na świecie.

Urząd nie sprecyzował wysokości kary na Audi i Chryslera, ale zgodnie z ustawą obowiązującą od 6 lat może wymierzyć im grzywnę od 1 do 10 proc. obrotów w Chinach z poprzedniego roku. — Urząd ustala zwykle procent rocznych obrotów zależny od stopnia współpracy z nim — wyjaśnia prawnik motoryzacyjny, Colin Liu.

Reklama
Reklama

Eksperci tego sektora twierdzą, że firmy samochodowe mają zbyt duży wpływ na salony sprzedaży i dostawców części zamiennych, co pozwala im kontrolować ceny. W Chinach jest to naruszenie przepisów. — Praktyki monopolistyczne w przemyśle samochodowym są całkiem powszechne. Urząd zajął się najpierw luksusowymi markami zagranicznymi, bo problem jest największy w tym obszarze — stwierdził szef firmy doradczej Automotive Foresight z Szanghaju, Yale Zhang. — To także sygnał ostrzegawczy dla branży. Jeśli taka marka jak Audi zostanie ukarana, to inne będą wiedziały, co zrobić.

Zhang wyjaśnia, że luksusowe samochody importowane do Chin kosztują średnio 2,5 raza więcej niż w Stanach. Różnica w cenie wynika z wyższych ceł i innych opłat — tłumaczą z kolei firmy.

Chiński rząd nasilił w ostatnich latach kontrolę przestrzegania ustawy antymonopolistycznej karząc grzywnami kilka firm ponadnarodowych, m. in. Danone i Mead Johnson Nutrition. Prowadzi obecnie postępowanie wobec Microsofta. Producentowi mikroprocesorów Qualcomm z USA zarzucono ostatnio praktyki monopolistyczne.

Krajowa Komisja ds. Rozwoju i Reform stwierdziła, że trwające śledztwo wykazało, iż obie te marki segmentu premium w Chinach stosowały praktyki antykonkurencyjne. — W najbliższej przyszłości zostaną odpowiednio ukarane — zapowiedział rzecznik urzędu Li Pumin na konferencji prasowej w Pekinie.

Audi i inne światowe firmy samochodowe przystąpiły ostatnio do zmiany strategii cenowej w Chinach w reakcji na podjęte przez władze śledztwo po skargach miejscowych środków przekazu na zawyżanie cen pojazdów i części zamiennych przez zagraniczne firmy.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama