Nowe plany ogłoszono niemal 6 tygodni po zestrzeleniu samolotu Malaysian Airlines nad Ukrainą a na zakończenie 2-dniowych obrad specjalnej grupy zadaniowej ICAO ds. organizacji lotów w strefach konfliktów zbrojnych. Grupa otrzymała zadanie znalezienia rozwiązań dla lotów samolotów liniowych w takich strefach.
Pierwszy projekt ma rozpoznać, jak wykorzystać istniejący system powiadamiania pilotów wojskowych NOTAM do szybszego dzielenia się pilnymi informacjami, dotyczącymi poważnych zagrożeń - wyjaśniła agenda ONZ z siedzibą w Montrealu.
Drugi projekt pilotowany przeprowadzony przez "kluczowych partnerów ICAO" doprowadzi do stworzenia nowego scentralizowanego systemu "szybkiego dzielenia się informacjami o strefach konfliktu".
- Te zalecenia przyczynią się do zapewnienia bezpieczeństwa załóg i pasażerów niezależnie od tego, jaką linią lotniczą lecą ani dokąd - oświadczył przewodniczący grupy zadaniowej David McMillan.
Grupę powołano po zestrzeleniu samolotu MAS lot MH17. Ta tragedia skłoniła niektórych przedstawicieli transportu lotniczego do wywierania nacisków na ICAO, organizację liczącą 191 krajów członkowskich, by odegrała większą rolę w doradzaniu liniom lotniczym w zakresie zagrożeń bezpieczeństwa.