- Oceniamy, że ilość wszystkich przesyłek wysyłanych w ramach transakcji e-commerce w całym rynku paczkowym wzrośnie w tym roku o około 19 proc. - mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej (PP). Analizy wskazują, że państwowy operator na tym rynku rośnie jednak jeszcze szybciej. - Po trzech kwartałach odnotowujemy ponad 30-proc. wzrost wolumenu obsłużonych paczek w segmencie e-commerce w porównaniu do tego samego okresu roku wcześniej - dodaje Janusz Wojtas.

Asortyment zakupów internetowych jest bardzo szeroki. Polacy w e-sklepach kupują prawie wszystko, a najchętniej: artykuły wyposażenia domu oraz artykuły dla dzieci, odzież , obuwie i kosmetyki. Na liście zakupów znajdują się jednak coraz częściej takie dobra, jak: materiały budowlane, sprzęt AGD, RTV i komputerowy oraz żywność. Jak pokazują statystyki PP trzema najważniejszymi czynnikami wpływającymi na wybór dostawcy przesyłki, czy to pocztowej, czy kurierskiej są: terminowe doręczenie (41 proc.), korzystne ceny usług (34 proc.) oraz brak uszkodzeń (22 proc.). Następnie plasują się brak zagubień (20 proc.), wysoka skuteczność doręczeń do osób prywatnych(18 proc.), możliwość śledzenia przesyłek (16 proc.). Klienci cenią sobie również krótki okres oczekiwania na odbiór przesyłki (15 proc.) oraz elastyczną ofertę dostosowaną do indywidualnych potrzeb (12 proc.). Największym zainteresowaniem klientów PP cieszą się usługi kurierskie. W ciągu 9 miesięcy tego roku Polacy nadali o 40 proc. więcej pocztowych przesyłek kurierskich niż rok wcześniej.