Marki ze średniej półki ożywiły rynek w Europie

Sprzedaż samochodów w Europie wypadła zdecydowanie lepiej w marcu, bo najtańsze marki popularne w czasie kryzysu zostały prześcignięte przez nieco droższe, o wyższej marży

Publikacja: 16.04.2015 17:51

Marki ze średniej półki ożywiły rynek w Europie

Foto: Bloomberg

W marcu popyt na nowe samochody osobowe w Unii Europejskiej (bez Malty) wzrósł 19.kolejny miesiąc, najbardziej od roku, o 10,6 proc. do 1 604 107 sztuk, - stwierdziła organizacja producentów ACEA.

Po miesiącach niepewnego wzrostu tym razem nastąpiła zdecydowana poprawa na 5 największych rynkach, w Niemczech ( 9 proc.), Francji (9,3), W.Brytanii (6), Włoszech (15,1) i Hiszpanii (40,5), bo rosło zaufanie konsumentów dzięki większemu bezpieczeństwu miejsc pracy, tańszej energii i unijnemu programowi bodźców polegającemu na dodruku pieniędzy przez EBC.

W I kwartale poprawa wyniosła 8,5 proc. do 3 527 704 pojazdów. I tu również zanotowano ją na wszystkich ważnych rynkach, największą w Hiszpanii (32,2), Włoszech (13,5), Francji (6,9), W.Brytanii (6,8) i w Niemczech (6,4) - podała organizacja z Brukseli. Według jej danych, w Polsce nastąpił spadek sprzedaży w marcu o 6,3 proc. do 33 601 sztuk, a w I kwartale o 6,1 proc. do 91 670 sztuk.

- Klienci i producenci są szczęśliwi. Dawno temu mieliśmy do czynienia z taką sytuacją w Europie - stwierdził analityk w IHS Automotive, Carlos Da Silva. Dodał, że ożyła nareszcie tendencja w prywatnym popycie dzięki zestawowi oferowanych samochodów i ich cenom.

Modele ze średniej półki, które najbardziej ucierpiały w długotrwałej zapaści zakończonej w 2014 r., wyprzedziły najtańsze samochody, które panowały dotąd, gdy trzeba było oszczędzać. Przykładem jest Renault, który zwiększył sprzedaż o 11,6 proc., a jego filia low-cost Dacia tylko o 7,5 proc. Uważana za tańszą Skoda osiągnęła 6,4 proc., natomiast zasadnicza marka grupy, Volkswagen zanotowała skok o 11,5 proc. Nawet Fiat uważany w grupie FCA za markę plasującą się niżej zapewnił sobie wzrost o 13,7 proc.

Nowości w przypadku Renaulta i Fiata Chryslera także pomogły i powinny zapewnić dobrą sprzedaż w następnych miesiącach - uważają analitycy. - Ludzie mogli nie kupować samochodów od kilku lat, teraz mogą być bardziej skłonni do zmiany marki, więc posiadanie właściwego produktu ma obecnie kluczowe znaczenie - stwierdził George Galliers z Evercore ISI.

Ford zwiększył sprzedaż w marcu o 8,9 proc. i w kwartale o 7,4 proc. po wielu ciężkich latach w Europie, konkurencyjny GM uzyskał skromniejsze 4,3 proc. dla swych marek Opel i Vauxhall. Ten koncern podał wcześniej, że odradzający się popyt w Europie pozwoli mu wyjść spod kreski w 2016 r., mimo dużych strat w Rosji.

Poprawa na europejskim rynku będzie stopniowa. - Nie przewidujemy wzrostu do wcześniejszych szczytowych poziomów w ciągu 12-18 miesięcy, zajmie to znacznie więcej czasu - ocenia Galliers.

W marcu popyt na nowe samochody osobowe w Unii Europejskiej (bez Malty) wzrósł 19.kolejny miesiąc, najbardziej od roku, o 10,6 proc. do 1 604 107 sztuk, - stwierdziła organizacja producentów ACEA.

Po miesiącach niepewnego wzrostu tym razem nastąpiła zdecydowana poprawa na 5 największych rynkach, w Niemczech ( 9 proc.), Francji (9,3), W.Brytanii (6), Włoszech (15,1) i Hiszpanii (40,5), bo rosło zaufanie konsumentów dzięki większemu bezpieczeństwu miejsc pracy, tańszej energii i unijnemu programowi bodźców polegającemu na dodruku pieniędzy przez EBC.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce