Reklama
Rozwiń
Reklama

Szkoleniowy żaglowiec z Polski dla Wietnamu

W przyszłym tygodniu próby morskie rozpocznie trójmasztowy, szkolny bark, wybudowany na zamówienie Polskiego Holdingu Obronnego dla Akademii Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu.

Aktualizacja: 15.07.2015 20:15 Publikacja: 15.07.2015 15:42

Szkoleniowy żaglowiec z Polski dla Wietnamu

Foto: materiały prasowe

Prestiżowy, wart kilkadziesiąt mln euro, kontrakt podpisano w 2013 roku. Umowa przewiduje wyszkolenie pierwszej wietnamskiej załogi w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. 67 metrowy żaglowiec będzie zabierał na pokład 110 marynarzy ( 30 osób stałej obsady i 80 kadetów).

Prestiżowy projekt 600 tonowej barkantyny z 1400 m kw. żagli wykonało Biuro Projektowe Choreń Design&Consulting, słynna pracownia Zygmunta Chorenia projektanta kilkudziesięciu żaglowców pływających na całym świecie (a w Polsce – m in. "Daru Młodzieży", "Fryderyka Chopina", "Pogorii"). Stalowy kadłub i wyposażenie wykonała prywatna gdańska stocznia Marine Projects. Stępkę pod budowę jednostki położono w lipcu zeszłego roku, w czerwcu tego, wodowano żaglowiec, a w dziewiczy rejs, do macierzystego portu Nha Trang bark zostanie przeprowadzony najprawdopodobniej we wrześniu.

Żaglowiec otrzymał imię Le Quy Don, XVIII-wiecznego wietnamskiego filozofa, poety, encyklopedysty i urzędnika państwowego.

Zdaniem kmdra Janusza Walczaka, z MON na świecie praktycznie nie ma już tak kompetentnych ośrodków budujących duże żaglowce, jak Biuro Projektowe Choreń Design&Consulting i współpracujące z nim polskie stocznie. Konstrukcje zaprojektowane w pracowniach Zygmunta Chorenia pływają i skutecznie opierają się próbie czasu.

Bark ( czyli statek żaglowy o trzech lub więcej masztach, na którym ostatni maszt (stermaszt) ma żagiel gaflowy, pozostałe rejowe), Le Quy Don, obok funkcji i szkoleniowych, będzie mógł wykonywać misje patrolowe. Ale też dokonywać pomiarów i badań pogodowych czy hydrograficznych – twierdzi kmdr Walczak .

Reklama
Reklama

LE QUY DON w liczbach

długość całkowita - 67 m

długość kadłuba - 58,3 m

szerokość - 10 m

wysokość boczna - 5,75 m

zanurzenie - 3,6 m

Reklama
Reklama

wyporność - 857 ton

tonaż pojemnościowy brutto - 714

jednostek załoga - 80 kadetów oraz 30 członków kadry

powierzchnia żagli - 1400 m.kw.

długość masztów - 40 m

autonomiczność - 45 dni

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama