PKN Orlen i MOL powalczą o węgierskie stacje paliw Agip

Eni chce sprzedać swoje placówki nad Balatonem. Konkurencja między kupującymi może być duża.

Publikacja: 18.08.2015 21:00

Eni chce sprzedać swoje stacje paliw nad Balatonem. Konkurencja między kupującymi może być duża. O i

Eni chce sprzedać swoje stacje paliw nad Balatonem. Konkurencja między kupującymi może być duża. O ich przejecie zabiega m.in. PKN Orlen i MOL.

Foto: Bloomberg

Trzecia co do wielkości sieć stacji paliw na Węgrzech, działająca pod marką Agip, została wystawiona na sprzedaż przez włoski koncern Eni. O jej przejęcie mają zabiegać m.in. grupy PKN Orlen i MOL – podają węgierskie media.

Precyzują, że pod marką Agip na węgierskim rynku działa ok. 180 placówek, z czego około połowy to obiekty własne Eni. Reszta działa na zasadzie franszyzy. Więcej stacji paliw mają tylko MOL i brytyjski Shell (odpowiednio 364 i 193). Dość silne na tamtejszym rynku są też austriacki OMV i rosyjski Lukoil. Teoretycznie każdy z tych podmiotów może być zainteresowany zakupem placówek od Eni, gdyż większa sieć zazwyczaj zapewnia na danym rynku wzrost efektywności.

Ani przedstawiciele PKN Orlen, ani MOL nie zaprzeczają informacjom o prowadzeniu rozmów z Eni w sprawie przejęcia stacji Agip.

– Grupa kapitałowa Orlen jako regionalny lider w zakresie sprzedaży detalicznej w Europie Środkowej nieustannie dąży do dalszej ekspansji w tym segmencie, organicznie oraz poprzez akwizycje. Dotyczy to zarówno rynków, na których obecnie operuje koncern, jak i nowych, perspektywicznych – informuje „Rzeczpospolitą" biuro prasowe PKN Orlen. MOL z kolei odpowiedział, że nie może komentować spekulacji.

Jeśli Orlen przejmie węgierską sieć Agip, wejdzie na rodzimy rynek koncernu MOL. Tym samym w segmencie detalicznym wzrośnie konkurencja między obiema grupami. Dziś szczególnie mocna walka ma miejsce w Czechach. Orlen zajmuje tam pierwsze miejsce z 338 stacjami paliw, a MOL drugie z 316. Orlen podaje, że chce w Czechach utrzymać pozycję lidera m.in. poprzez dalsze zwiększanie udziałów w rynku.

– W ewentualnej walce o przejecie stacji paliw Agip działających na rynku węgierskim zdecydowanie bardziej zdeterminowany może być MOL niż PKN Orlen. Pierwszy z tych koncernów posiada rafinerie śródlądowe w Bratysławie, Budapeszcie i Sisaku, które mają ograniczone możliwości eksportu, dlatego naturalną drogą dla sprzedaży ich produktów są własne stacje – mówi Kamil Kliszcz, analityk DM mBanku.

Dodaje, że MOL ostatnio jest szczególnie aktywny w segmencie sprzedaży detalicznej paliw. Z kolei Orlen ewentualną transakcję na Węgrzech może traktować jedynie jako okazję inwestycyjną.

– Dla płockiego koncernu bardziej racjonalna wydaje się ekspansja w południowych Niemczech. Spółka prowadzi już z powodzeniem działalność w tym kraju i, co ważne, mogłaby uzyskiwać tam większe zyski ze sprzedaży detalicznej paliw niż na Węgrzech – twierdzi Kliszcz. Jego zdaniem PKN Orlen poszukuje możliwości zakupu stacji paliw zwłaszcza w pobliżu Czech, gdzie ostatnio jego zdolności przerobowe ropy istotnie wzrosły.

– Myślę, że zarówno MOL, jak i PKN Orlen będą zainteresowane przejęciem od Eni stacji na Węgrzech. Większe szanse i determinację zapewne ma jednak pierwszy z tych koncernów, co było widać już wcześniej w walce o zakup od Włochów stacji na rynku czeskim i słowackim – mówi Tomasz Kasowicz, analityk DM BZ WBK. Dodaje, że MOL już działa na rynku węgierskim i ma tam mocną pozycję. Z kolei dla Orlenu oznaczałoby to ekspansję na całkiem nowy obszar. – Co więcej, Orlen zdaje się koncentrować na rozwoju sieci w Polsce, Niemczech i Czechach – twierdzi Kasowicz.

Płocka firma ma najwięcej stacji w regionie

W Europie Środkowo-Wschodniej największą liczbą stacji paliw dysponuje PKN Orlen. Pod markami Orlen, Bliska, Star oraz Benzina funkcjonuje w Polsce, Niemczech, Czechach i na Litwie prawie 2,7 tys. placówek. Pozycja koncernu MOL jest pod tym względem znacznie słabsza. Z ostatnich danych wynika, że posiada około 1,9 tys. obiektów. Stacje paliw należące do MOL funkcjonują jednak aż pod sześcioma markami i są zlokalizowane w 11 krajach, m.in. na Węgrzech i Słowacji oraz w Chorwacji, Rumunii, Czechach, we Włoszech czy w Bośni i Hercegowinie.

Trzecia co do wielkości sieć stacji paliw na Węgrzech, działająca pod marką Agip, została wystawiona na sprzedaż przez włoski koncern Eni. O jej przejęcie mają zabiegać m.in. grupy PKN Orlen i MOL – podają węgierskie media.

Precyzują, że pod marką Agip na węgierskim rynku działa ok. 180 placówek, z czego około połowy to obiekty własne Eni. Reszta działa na zasadzie franszyzy. Więcej stacji paliw mają tylko MOL i brytyjski Shell (odpowiednio 364 i 193). Dość silne na tamtejszym rynku są też austriacki OMV i rosyjski Lukoil. Teoretycznie każdy z tych podmiotów może być zainteresowany zakupem placówek od Eni, gdyż większa sieć zazwyczaj zapewnia na danym rynku wzrost efektywności.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny