Jubileusz lidera innowacji w branży paliwowej

BP zainwestowało w naszym kraju niemal 1 mld dol., a już wkrótce sieć stacji koncernu przekroczy 0,5 tys. obiektów.

Publikacja: 19.08.2015 21:00

Pierwszy paragon wystawiono 5 sierpnia 1995 roku w Gliwicach, gdzie firma uruchomiła swój pierwszy o

Pierwszy paragon wystawiono 5 sierpnia 1995 roku w Gliwicach, gdzie firma uruchomiła swój pierwszy obiekt.

Foto: Bloomberg

W ciągu ponad czterech godzin stację paliw odwiedziło tylko trzech klientów, przy czym pierwszy kupił tylko batonika, drugi gumę do żucia i skorzystał z automyjni, płacąc 9,10 zł. Dopiero trzeci kierowca tankuje – niestety tylko 17 litrów. Takie były początki stacji BP w Polsce.

Pierwszy paragon wystawiono 5 sierpnia 1995 roku w Gliwicach, gdzie firma uruchomiła swój pierwszy obiekt. Minęło 20 lat, a dziś BP jest drugą pod względem liczebności placówek siecią paliwową w Polsce. Klienci tak mocno związali się z tą marką, że rodzimy rynek dla spółki jest pod względem generowanych zysków kluczowym. Więcej firma zarabia jedynie w Niemczech czy Wlk. Brytanii. Od lat BP jest na liście 15 największych firm w Polsce. Nic dziwnego, bo spółka zainwestowała u nas już blisko miliard dolarów.

Od paliwa po centrum obsługi kierowców

Stacja paliwowa 20 lat temu miała zupełnie inne zadania, niż spełnia obecnie. Dwie dekady temu przede wszystkim tankowało się na niej paliwo. – To był trudny, ale niezwykle ekscytujący czas – wspomina Krzysztof Kozłowski kierujący projektem budowy pierwszej stacji, a dziś dyrektor zarządzający całą siecią stacji partnerskich BP.

Do końca 1995 roku otwarto jeszcze pięć stacji w barwach BP. W kolejnych latach powstawały nowe obiekty – ok. 20–30 rocznie i BP szybko stała się liderem wśród zagranicznych koncernów paliwowych w Polsce. Pozycję tę utrzymuje do dziś. Obecnie sieć BP liczy ponad 480 stacji.

Małe obiekty z jednym czy dwoma dystrybutorami z czasem zastąpiły nowoczesne centra kompleksowej obsługi kierowcy, gdzie klient może napić się świeżo parzonej kawy, zjeść ciepły posiłek czy zrobić zakupy w całodobowym sklepie. Jednym z liderów tych przeobrażeń było właśnie BP. To właśnie ta sieć tworzyła nowe trendy na rynku. Przykładem może być wprowadzenie kawiarenek Wild Bean Cafe. BP jako pierwszy koncern zrezygnował też z paliw ołowiowych, wprowadził normy HACCP (normy sanitarne dla gastronomii) oraz zbudował największą sieć myjni.

Na uwagę zasługują również innowacyjne działania w dziedzinie programów społecznych. BP jako pierwsze zaproponowało możliwość przekazywania punktów zebranych w programie lojalnościowym na cele charytatywne. Sieć współpracuje w tym zakresie z Polską Akcją Humanitarną, a od początku działania tego programu przekazała dzieciom z biednych rodzin ponad 1,5 mln posiłków. W sumie na projekty społeczne realizowane w Polsce BP wydało prawie 10 mln dol. Jak tłumaczą w krakowskiej centrali spółki, w najbliższych latach BP będzie starało się dalej wyznaczać trendy dla branży, by utrzymać pozycję lidera innowacji.

25 lat w Polsce

Najbliższe miesiące dla koncernu będą wyjątkowe. BP w Polsce obchodzi nie tylko 20. rocznicę otwarcia pierwszej stacji benzynowej. Powodów do świętowania będzie więcej. Spółka niebawem otworzy 500. stację, a w przyszłym roku minie 25 lat od czasu rozpoczęcia jej działalności w Polsce.

BP rozpoczęła działalność w naszym kraju 17 grudnia 1991 r. Na początku działało tu biuro handlowe olejów dla samochodów i przemysłu. Dziś częścią BP w Polsce jest Castrol, jeden z największych na świecie producentów olejów i środków smarnych. Koncern jest również obecny na polskim rynku paliw lotniczych (dzięki nabyciu 50 proc. udziałów w Lotos Tank). Prowadzi ponadto handel produktami asfaltowymi.

BP w branży paliw obecne jest od 100 lat. Działa globalnie – w sumie w około 80 krajach. Paliwo codziennie klienci mogą tankować na ponad 17 tys. stacji na całym świecie.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej