Reklama

Każdego dnia niewypłacalność ogłaszają 22 firmy

W pierwszym kwartale 2025 r. liczba niewypłacalnych firm w branży produkcyjnej wzrosła o jedną trzecią w porównaniu z ubiegłym rokiem, w budownictwie o jedną czwartą, w transporcie zwiększyła się o 21 proc.

Publikacja: 16.04.2025 04:34

W pierwszym kwartale 2025 r. liczba niewypłacalnych firm w branży produkcyjnej wzrosła o jedną trzec

W pierwszym kwartale 2025 r. liczba niewypłacalnych firm w branży produkcyjnej wzrosła o jedną trzecią

Foto: Dominika Zarzycka / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Rośnie liczba polskich przedsiębiorstw dobijanych przez problemy finansowe. Z najnowszego, niepublikowanego jeszcze raportu Coface „Niewypłacalności firm w Polsce w I kwartale 2025 roku”, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że w tym czasie niewypłacalność ogłaszały średnio 22 firmy dziennie. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku było ich prawie 2 tysiące.

Foto: Tomasz Sitarski

O ile wcześniej największy wzrost niewypłacalności notowały branże budowlana i transportowa, o tyle obecnie najgorzej pod tym względem przedstawia się sytuacja sektora przetwórstwa przemysłowego. W tym ostatnim, w okresie styczeń–marzec 2025 r., ogłoszono 307 niewypłacalności. W porównaniu z podobnym okresem sprzed roku daje to wzrost o 29 proc. W całej branży produkcyjnej niewypłacalne stały się 324 firmy, o prawie jedną trzecią więcej niż w pierwszym kwartale 2024 r. Produkcja sprzedana przemysłu w styczniu i lutym bieżącego roku była niższa o 0,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2024 r., co świadczy o wciąż niestabilnej sytuacji w przemyśle. Większy regres nastąpił w produkcji dóbr inwestycyjnych niż konsumpcyjnych, istotnie spadła produkcja branży motoryzacyjnej – informuje Barbara Kamińska, dyrektor działu oceny ryzyka Coface w Polsce.

Nierentowne kontrakty na budowach dróg

Przeszło dwukrotnie wzrosła liczba niewypłacalnych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, za to nieznacznie zmniejszyła się liczba niewypłacalności w produkcji mebli. – Musimy sprzedawać mniej, ale za więcej, przesuwamy się z pozycji producenta mebli najtańszych na środkową półkę rynkową, co już widać po targach w Poznaniu – uważa Tomasz Wiktorski, dyrektor zarządzający branżowej firmy konsultingowej B+R Studio.

Reklama
Reklama

W branży budowlanej ogłoszone zostały 304 niewypłacalności, o jedną czwartą więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Niepokojąca jest zwłaszcza sytuacja w budownictwie drogowym: z analiz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) wynika, że niemal wszystkie kontrakty drogowe sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, przynoszą wykonawcom duże straty, a niektóre firmy ciągną budowy ostatkiem sił. – Sytuacja ta jest szczególnie niebezpieczna, jeśli uzmysłowimy sobie, że w ciągu roku, dwóch lat rynek czeka kumulacja inwestycji infrastrukturalnych o historycznych rozmiarach. A to doprowadzi do rekordowych zwyżek cen i kosztów robocizny – ostrzega Damian Kaźmierczak, wiceprezes PZPB.

Czytaj więcej

Polskie firmy przerażone planami Donalda Trumpa

Transport drogowy musi podnieść stawki

Duży, 21-procentowy wzrost niewypłacalności miał miejsce w branży transportowej. Od stycznia do marca ogłosiło ją 276 przedsiębiorstw. Finansowe problemy dotykają zwłaszcza przewoźników zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym towarów, które boleśnie odczuwają spadek zamówień, zwłaszcza od kontrahentów z Niemiec. Uderzają w nich wzrost cen paliw, podwyżki myta oraz podwyżki płac. I choć rosnące koszty mają być rekompensowane dalszym zwiększaniem stawek za przewóz, to będą one ograniczane konkurencją tańszych przewoźników, zwłaszcza z Ukrainy. Jak stwierdził Piotr Mikiel, dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, ogromna ich liczba wjeżdża na rynek UE i tam konkuruje niższymi kosztami pracowniczymi, a to istotny element pozwalający oferować niższe stawki.

O 19 proc. do 100 przypadków zwiększyła się liczba niewypłacalności w rolnictwie, o 17 proc. przybyło ich w usługach. W handlu wzrosły one o 15 proc., ale w tym sektorze było ich w pierwszym kwartale 2025 r. najwięcej – 413.

Czytaj więcej

„Koniec naiwnej globalizacji”. Tusk chce stawiać na polskie firmy i patriotyzm gospodarczy

Wolą restrukturyzować niż upadać

Jak podaje Coface, liczba niewypłacalności w I kwartale 2025 r. stanowi 35 proc. liczby wszystkich niewypłacalności w 2024 r. Nadal najczęściej stosowaną przez niewypłacalne firmy rozwiązaniem pozostaje restrukturyzacja.

Reklama
Reklama

Według Mateusza Dadeja, głównego ekonomisty Coface w Polsce i w regionie Europy Środkowej, w 2025 r. dynamika przyrostu niewypłacalności uległa spowolnieniu w porównaniu z wcześniejszymi latami. Również w wartościach bezwzględnych widać wyhamowanie – przybyły 334 nowe przypadki niewypłacalności, podczas gdy rok wcześniej było to 383. – Patrząc w przyszłość, przedsiębiorstwa mogą spodziewać się poprawy swojej sytuacji w 2025 r. Ostatni kwartał pokazał znaczący spadek dynamiki wynagrodzeń, potencjalnie łagodząc wzrost kosztów operacyjnych. Z kolei nagły zwrot w Radzie Polityki Pieniężnej, sugeruje wcześniejszą realizację obniżek stóp procentowych, która zredukuje koszty kapitału wśród przedsiębiorstw – stwierdza Dadej. Co prawda, na prognozach ciąży duże ryzyko pogorszenia się globalnej koniunktury w przypadku wprowadzenia ceł przez USA w deklarowanej skali. – Mimo to Coface przewiduje spadek dynamiki niewypłacalności w Polsce w 2025 r. – dodaje Mateusz Dadej.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama