Nowe mieszkania nakręcają popyt

W Polsce systematycznie rośnie zapotrzebowanie na produkty do wykańczania domów i mieszkań.

Publikacja: 06.12.2015 21:29

Boom w budownictwie na razie ma mały wpływ na wyniki firm produkujących materiały budowlane

Foto: Rzeczpospolita

Mocny wzrost liczby oddawanych do użytku mieszkań i domów na rynku pierwotnym pomaga wielu firmom z branży materiałów budowlanych zwiększać sprzedaż oferowanych produktów. Co ważniejsze, równie obiecująco wyglądają kolejne kwartały.

– Boom na rynku pierwotnym w budownictwie mieszkaniowym ma co do zasady pozytywny wpływ na kondycję polskich producentów materiałów budowlanych – mówi Tomasz Sokołowski, analityk DM BZ WBK.

Jego zdaniem, patrząc na ofertę polskich firm, trzeba zauważyć, że wzrost popytu to nie tylko efekt boomu na rynku pierwotnym, ale i rosnącego zapotrzebowania na rynkach zagranicznych. – Tam o wyborze konkretnej oferty decyduje zarówno cena, jak i jakość. Oba te warunki wiele wyrobów krajowych firm już od dawna spełnia – twierdzi Sokołowski.

Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ, stwierdza z kolei, że duża liczba oddawanych do użytku mieszkań jak na razie nie przekłada się na istotną poprawę wyników giełdowych firm działających w branży materiałów budowlanych.

– Wprawdzie wolumeny sprzedawanych produktów rosną, ale ciągle jest bardzo duża presja kupujących na ceny i na razie nie widać, aby coś miało się w tym zakresie zmienić – mówi Jaśkiewicz.

Więcej inwestycji

Jarosław Michniuk, prezes Seleny FM, obserwuje w Polsce zależność między osiąganymi przez grupę wolumenami sprzedaży a liczbą oddanych do użytku lokali. – Sprzedaż naszych produktów w trzech grupach podstawowych, czyli pianach, uszczelniaczach i klejach, osiągnęła w tym roku wyższy poziom niż w roku ubiegłym – twierdzi.

Dodaje, że jest to zgodne z trendami w budownictwie mieszkaniowym. Jego zdaniem większa liczba rozpoczętych budów i wydawanych pozwoleń powinna przełożyć się na większą aktywność w budownictwie w przyszłym roku. Liczy w związku z tym na lepsze wyniki sprzedażowe w Polsce.

Na poprawie koniunktury na krajowym rynku budowlanym zyskuje MFO, największy w Polsce producent tzw. zimnogiętych profili stalowych. Chodzi zwłaszcza o profile do zabudowy z płyt gipsowo-kartonowych, które są ściśle powiązane z branżą wykończeniową. – Ta grupa produktów ma się świetnie. W zasadzie od początku roku co miesiąc notujemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży – mówi Tomasz Mirski, prezes MFO. Dodaje, że w okresie styczeń–wrzesień ich wolumen sprzedaży wzrósł o ponad 21 proc. w stosunku do tego samego okresu 2014 r.

Mirski zauważa, że tegoroczne dobre wyniki w branży mieszkaniowej to efekt inwestycji budowlanych z lat 2013 i 2014. Ilość oddanych do użytkowania mieszkań w pierwszej połowie 2015 r. wzrosła o 4 proc., a rozpoczętych budów o ponad 11 proc.

– To, co jednak jest dla nas najważniejsze, to ilość wydanych nowych pozwoleń na budowę, a te według GUS wzrosły o ponad 13 proc. Oznacza to, że prawdziwy boom budowlany dopiero przed nami – przypuszcza prezes MFO.

Kluczowa jakość

W dużej mierze skorelowana z liczbą oddawanych do użytku mieszkań jest sprzedaż Libetu, największego w kraju producenta kostki brukowej.

– Wynika to z faktu, że produkty nawierzchniowe wykorzystywane są w jednej z ostatnich faz inwestycji deweloperskiej. Większy wpływ na wyniki zauważyliśmy od czasu, kiedy ze strony deweloperów pojawił się większy popyt na produkty premium (lepszej jakości i droższe od standardowych wyrobów – red.), które generują dla nas istotnie wyższe marże – mówi Thomas Lehmann, prezes Libetu. Dodaje, że deweloperzy zorientowali się, że dzięki podniesieniu standardu bezpośredniego otoczenia inwestycji klienci są skłonni zapłacić więcej za nowe mieszkanie. Zarząd Libetu oczekuje, że przynajmniej w kolejnych dwóch latach branża mieszkaniowa będzie się nadal dynamicznie rozwijała.

Boom w budownictwie mieszkaniowym jest istotnym czynnikiem pobudzający popyt na płytki ceramiczne. W ocenie przedstawicieli Polcoloritu mocno rosnąca liczba nowo rozpoczynanych inwestycji to dobry prognostyk dla spółki.

Na profity z sytuacji na rynku mieszankowym liczy Ceramika Nowa Gala. Paweł Górnicki, wiceprezes spółki, informuje, że firma oferuje szeroką gamę płytek podłogowych. – Tu odbiorcami są deweloperzy. Widzimy wiele nowych projektów, które będą realizowane w przyszłym roku – mówi Górnicki.

Ożywienie w segmencie płytek może jednak nie przełożyć się na istotną poprawę wyników ich wytwórców. Wszystko za sprawą ogromnej nadwyżki mocy produkcyjnych w branży.

Mocny wzrost liczby oddawanych do użytku mieszkań i domów na rynku pierwotnym pomaga wielu firmom z branży materiałów budowlanych zwiększać sprzedaż oferowanych produktów. Co ważniejsze, równie obiecująco wyglądają kolejne kwartały.

– Boom na rynku pierwotnym w budownictwie mieszkaniowym ma co do zasady pozytywny wpływ na kondycję polskich producentów materiałów budowlanych – mówi Tomasz Sokołowski, analityk DM BZ WBK.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?