Reklama

Świnoujście: nowy terminal do obsługi dużych promów

W 2017 r. ma ruszyć w świnoujskim terminalu budowa nowego stanowiska do obsługi dużych promów, będzie także przebudowa układu kolejowego i drogowego.

Publikacja: 10.12.2015 08:33

Świnoujście: nowy terminal do obsługi dużych promów

Foto: 123rf.com

To element inwestycji usprawniających istniejące połączenie Świnoujście - Trelleborg, które dofinansuje UE.

Połączenie morskie Świnoujście - Trelleborg ma od 2014 r. status tzw. autostrady morskiej. Dzięki takiemu statusowi kilka dni temu udało się pozyskać środki finansowe na rozwój terminali promowych w tych dwóch portach - poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

W ramach inwestycji w Świnoujściu powstanie nowe nabrzeże o długości 290 metrów i trzy place postojowe. W terminalu wybudowane zostaną nowe tory kolejowe, a istniejące będą przebudowane. Powstanie także nowa rampa, galeria pasażerska zostanie przebudowana i pojawi się nowy sprzęt przeładunkowy.

Nowa inwestycja oznacza dla świnoujskiego terminalu promowego duży wzrost konkurencyjności - powiedział prezes Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu Zbigniew Miklewicz.

"Dziś największe promy, które obsługuje terminal, mają 220 metrów. Nowe stanowisko promowe pozwoli przyjmować promy o długości 265 metrów, a tendencja w przewozach morskich jest taka, że do eksploatacji wchodzą coraz większe jednostki, które umożliwiają przewóz większej ilości towarów, co jest bardziej opłacalne dla przewoźników" - dodał Miklewicz.

Reklama
Reklama

"W przyszłym roku zakończą się prace projektowe - tak, żeby budowa mogła ruszyć w 2017 r. Całość ma być gotowa w 2020 r." - powiedział Miklewicz.

Inwestycje w świnoujskim terminalu mają przystosować infrastrukturę terminala do obsługi tzw. transportu intermodalnego, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden rodzaj transportu.

Przedsięwzięcie realizowane będzie wraz z portem i gminą Trelleborg. Szwedzi mają rozbudować swój port do obsługi promów o długości 240 metrów.

Całkowita wartość przedsięwzięcia w obu portach to blisko 30 mln euro. Inwestycje stanowią element unijnego projektu, który ma usprawnić tzw. łańcuchy transportowo-magazynowe między Skandynawią i Europą Południową, obejmujące m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama