Bryza pachnąca czekoladą

Na polskie wybrzeże warto jechać nie tylko dla widoków i świeżej ryby, ale także dla regionalnych słodyczy.

Publikacja: 14.12.2015 21:00

Słodycze Bałtyku trafiają dziś na 20 zagranicznych rynków

Słodycze Bałtyku trafiają dziś na 20 zagranicznych rynków

Foto: materiały prasowe

– Praliny kupuje się oczami – mówi Aneta Barzyk, która od 2008 r. prowadzi z mężem Rafałem firmę Dom Czekolady w Gdyni.

Dlatego oferują czekoladki w 40 różnych kształtach. – Lista smaków, które jesteśmy w stanie zrobić, jest właściwie nieograniczona – przyznaje Aneta Barzyk.

Słodycze z manufaktury Anety i Rafała Barzyków można kupić w dwóch lokalach, które prowadzą w Gdyni (wkrótce dołączy do nich kolejny punkt w Centrum Handlowym Port Rumia). Oferują tam również m.in. ręcznie robione czekolady, torty na bazie musów czekoladowych, czekolady pitne i lody.

Klientami Domu Czekolady są także hotele i firmy. Zamawiają tam m.in. produkty reklamowe, słodkie upominki dla swoich kontrahentów, a także torty firmowe z logo.

Powrót do przeszłości

Szczególnie dużo sprzedaje się ich teraz, czyli tuż przed świętami Bożego Narodzenia To czas żniw dla producentów wyrobów czekoladowych, na które przypada blisko połowa łącznych wydatków na słodycze w Polsce. W 2015 r. sięgną one 13,2 mld zł – prognozuje firma KPMG.

Właściciele Domu Czekolady przyznają, że cukiernictwo jest ich pasją. Wcześniej Aneta Barzyk uczyła języka niemieckiego, a jej mąż był marynarzem. Postanowił jednak na stałe zostać na lądzie, gdy okazało się, że mogą odkupić cukiernię Dom Czekolady.

– Odwiedzałam ją, aby napić się espresso i degustować torty – wspomina pani Aneta. – Kiedy pewnego dnia okazało się, że właścicielka z chęcią pozbędzie się interesu, postanowiłam go kupić. Z czasem udało się nam uczynić z cukierni manufakturę opartą na własnej produkcji.

Sława gdyńskich słodyczy dotarła już do innych miast w Polsce. Jeszcze w tym roku ruszy pierwszy franczyzowy lokal Dom Czekolady w Malborku.

– Mamy znacznie więcej chętnych, ale podchodzimy ostrożnie do rozwoju. Nie chcemy przekształcić się w dużą fabrykę produkującą na masową skalę, aby nie ucierpiała na tym jakość i precyzja wykonania naszych produktów – zaznacza pani Aneta.

Na Malborku się nie skończy. W 2016 r. właściciele Domu Czekolady otworzą cukiernię w Toruniu.

Pomorskie słodycze znane są nie tylko w kraju, ale i za granicą. Eksportują je m.in. Zakłady Przemysłu Cukierniczego Bałtyk z Gdańska.

– Tylko w tym roku dostarczyliśmy nasze produkty do przeszło 20 krajów: od Islandii aż po Algierię – mówi Konrad Mickiewicz, prezes ZPC Bałtyk.

Na eksport przypada już prawie jedna trzecia łącznej sprzedaży firmy. – To bardzo ważna sfera naszej działalności. Dlatego cały czas obserwujemy i analizujemy różne rynki – zaznacza szef spółki.

W 2016 r. minie dziesięć lat, od kiedy właściciel gdańskiej fabryki czekolady, firma Bomilla, przywrócił nazwę ZPC Bałtyk. Wcześniej przez 12 lat działała jako Fazer Polska. Wraz ze zmianą właściciela, a następnie nazwy, Bałtyk zaczął rozwijać ofertę czekolad oraz pralinek, a także uruchomił nowe linie, gdzie produkuje toffi, likworki i trufle.

Będzie to już kolejna rocznica, którą w krótkim czasie świętować będzie Bałtyk. W 2014 r. minęło 90 lat, od kiedy na rynek trafiły pierwsze słodycze z gdańskiej fabryki.

– Historia i dokonania Bałtyku są ściśle związane z regionem Pomorza – zaznacza Konrad Mickiewicz. – To atut, który wyróżnia nas na rynku.

Jak firma uczci dziesięciolecie powrotu do nazwy Bałtyk? – Planujemy zaskoczyć naszych konsumentów i przygotować dla nich kilka niespodzianek. Chodzi m.in. o powrót do jednego z naszych znanych produktów z przeszłości – zdradza szef Bałtyku.

W ostatnim czasie ZPC Bałtyk wprowadziły na rynek limitowaną serię nadziewanych pralinek z obrazami gdańskiej malarki Magdaleny Benedy. Kupowane były m.in. jako pamiątka przez turystów odwiedzających Trójmiasto.

Tymczasem Pomorze to atrakcyjny region dla firm cukierniczych z innych regionów Polski. Swoje pijalnie czekolady mają tam zarówno Lotte Wedel, jak i Mount Blanc.

W Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Słupsku, Chojnicach, Kościerzynie, Pruszczu Gdańskim, Rumi, Starogardzie Gdańskim i Tczewie działają także lokale Cukierni Sowa, oferującej m.in. praliny.

W przyszłym roku ma do nich dołączyć kolejny punkt w Gdyni. – Województwo pomorskie ma w sobie duży potencjał, jak również rozwiniętą turystykę, co przekłada się na rozpoznawalność marki Cukiernia Sowa za granicą – mówi Łukasz Topolewski, specjalista ds. marketingu Cukierni Sowa. – Chcemy tutaj inwestować i nadal się rozwijać.

Rosną wymagania

KPMG prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat wartość rynku słodyczy w Polsce wzrośnie o co najmniej 9 proc. W 2020 r. powinna sięgnąć ok. 14,3 mld zł. Najlepsze perspektywy mają przed sobą wyroby czekoladowe. Rocznie wydatki na nie mogą piąć się w górę nawet o 4 proc.

– Rynek czekolady rośnie i jednocześnie dojrzewa – wyjaśnia Konrad Mickiewicz. – Mija już faza fascynacji produktami głównego nurtu, które są praktycznie takie same na całym świecie. Konsumenci poszukują bardziej niszowych, wysublimowanych, a także regionalnych smaków, które zachwycają swoją wyjątkowością – dodaje.

Łukasz Topolewski podkreśla, że praliny i trufle Cukierni Sowa są robione ręcznie. Ich korpusy (trafia do nich nadzienie) powstają na bazie czekolady, której zastrzeżona przez tę firmę marka powstała w Paryżu.

Jednym z hitów Domu Czekolady są z kolei tzw. puzderka czekoladowe, w które pakowane są praliny wybrane przez klientów.

– Spośród naszych czekolad najchętniej kupowane są te z 70-proc. zawartością kakao i dużą ilością bakalii – przyznaje Aneta Barzyk.

– Praliny kupuje się oczami – mówi Aneta Barzyk, która od 2008 r. prowadzi z mężem Rafałem firmę Dom Czekolady w Gdyni.

Dlatego oferują czekoladki w 40 różnych kształtach. – Lista smaków, które jesteśmy w stanie zrobić, jest właściwie nieograniczona – przyznaje Aneta Barzyk.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji