Rośnie popyt na samochody używane, a dilerzy biją rekordy sprzedaży

Wysokie ceny nowych samochodów coraz częściej przekonują kierowców do zakupu sprawdzonych aut na rynku wtórnym.

Publikacja: 22.02.2024 09:00

Rynek samochodów używanych przeżywa obecnie swój złoty okres

Rynek samochodów używanych przeżywa obecnie swój złoty okres

Foto: AAA Auto

Materiał został przygotowany przez AAA AUTO

Na polskim rynku wtórnym wciąż brakuje samochodów, chociaż powoli zaczyna się on odradzać. Według raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dilerów samochodów używanych w 2023 roku na wtórnym rynku oferowano na sprzedaż 2 036 602 auta, co oznacza wzrost o 297 314 ofert w stosunku do 2022 roku.

W ciągu minionych trzech lat ze względu na wzrost cen i problemy w produkcji zmniejszyła się dostępność aut nowych, których obecnie średnia cena wynosi około 180 tys. zł. Dlatego uwaga kupujących przeniosła się na rynek samochodów używanych, a ten przeżywa złoty okres. Świadczą o tym rosnąca sprzedaż aut i rekordowe wyniki dilerów.

AURES Holdings, operator sieci centrów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama, osiągnął w 2023 r. najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii, sprzedając łącznie 98 134 samochody. Z kolei w styczniu br. firma sprzedała łącznie 7951 samochodów, tj. o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Swój sukces firma upatruje głównie w zastosowaniu nowoczesnych technologii, cyfryzacji przedsiębiorstwa i umocnieniu swojej pozycji na rynku jako największego sprzedawcy w Europie Środkowej.

– W porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaliśmy w styczniu więcej zarówno w Czechach, jak i w Polsce, a na Słowacji powtórzyliśmy świetny wynik z ubiegłego roku. 7951 sprzedanych samochodów, przy wzroście rok do roku o prawie jedną dziesiątą, to najwyższy wolumen, jaki udało nam się sprzedać w styczniu od założenia firmy w 1992 roku. Mamy nadzieję na przekroczenie progu 100 tys. samochodów sprzedanych w ramach grupy w tym roku – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama.

Karolina Topolová widzi także stałą poprawę jakości obsługi klienta. – W dalszym ciągu udaje nam się podnosić wartość wskaźnika Customer Experience Net Promoter Score oraz ocenę poszczególnych salonów samochodowych w wyszukiwarce Google, gdzie osiągnęliśmy już średnią powyżej 4,5 dla wszystkich oddziałów w Czechach – mówi Karolina Topolová. W Polsce średni wskaźnik NPS dla sprzedaży samochodów wyniósł w październiku ub.r. 33 punkty. To dużo, patrząc na dostępne dane innych dilerów. Największy diler samochodów używanych w Stanach Zjednoczonych odnotowuje wskaźnik NPS na poziomie 16 pkt, a w przypadku nowych samochodów: BMW – 40, Mercedes – 39, a VW – 28.

Profesjonalni dilerzy działający na wtórnym rynku oferują klientom nie tylko szeroką gamę modeli samochodów dostępnych od ręki, lecz także możliwość sfinansowania zakupu oraz ubezpieczenie. Jak wynika z danych AAA AUTO, w 2023 r. najczęściej kupowanym na kredyt samochodem używanym w sieci tego dilera był Opel Astra. 38 proc. kupujących częściowo finansowało w ten sposób zakup wybranego auta, zaciągając średnio 38 tys. zł kredytu, przy czym przeciętna cena samochodu finansowanego kredytem wynosiła 50,5 tys. zł.

W porównaniu z krajami Europy Środkowej używane samochody oferowane w Polsce są statystycznie najstarsze, a wpływ na to w dużej mierze ma rosnący import. Według Instytutu Samar w styczniu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 72 742 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony. To aż o 24,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Duży wzrost importu samochodów używanych to zła wiadomość dla polskiego rynku, ponieważ zdecydowana większość z nich ma ponad dziesięć lat, pogarszając tym samym jakość polskiej floty samochodowej. Trend ten zauważa również Komisja Europejska, która przygotowuje obecnie działania mające na celu odmłodzenie floty samochodowej w krajach UE. Starsze samochody są nie tylko ryzykowne pod względem stanu technicznego czy problemów z ich pochodzeniem, ale również stanowią znacznie większe obciążenie dla środowiska niż nowoczesne auta spełniające surowe wymogi emisji spalin oraz bezemisyjne samochody elektryczne – powiedziała Karolína Topolová.

Według badania przeprowadzonego przez Vehicle Safe Trading Advisory Group, tylko 37 proc. respondentów stwierdziło, że sprawdziłoby historię auta. A przecież obecnie na rynku funkcjonuje wiele firm, które dysponują bazami danych historii pojazdów. Są to narzędzia, które nie tylko pozwalają ustalić autentyczność numeru VIN i rok produkcji auta, lecz także często zawierają również dane dotyczące roszczeń ubezpieczeniowych, odczytów licznika przebiegu lub problemów związanych z legalnością pochodzenia. Profesjonalni dilerzy korzystają z tych narzędzi, inwestując w nie znaczne zasoby finansowe i personalne, by chronić swoich klientów przed oszustami.

– Od 32 lat działalności edukujemy klientów, jak kupić używany samochód, aby ryzyko było jak najmniejsze. Nie wyobrażam sobie zakupu bez przetestowania auta, zapoznania się z jego historią z dostępnych źródeł, a najlepiej sprawdzenia go przez zaufanego mechanika, na co powinien pozwolić każdy profesjonalny diler. Nasza firma jest właścicielem wszystkich oferowanych samochodów, które przeszły szczegółową kontrolę pod względem technicznym i prawnym, dzięki czemu możemy zaoferować naszym klientom gwarancję legalnego pochodzenia samochodu oraz możliwość jego zwrotu lub wymianę – mówi Karolína Topolová.

AURES Holdings nie skupuje wszystkich oferowanych spółce samochodów, a jedynie ok. 70 proc. z nich. Przyczyny są różne: wady prawne, usterki techniczne, cofnięte liczniki, sfałszowany rok produkcji. Spółka sprzedaje ok. 100 tys. samochodów rocznie, a to oznacza, że co roku blisko 250 tys. aut niskiej jakości trafia do innych sprzedawców. Są one potencjalnym źródłem problemów dla przyszłych właścicieli, dlatego planując zakup samochodu, warto przede wszystkim sprawdzić oferty profesjonalnych dilerów.

Materiał został przygotowany przez AAA AUTO

Materiał został przygotowany przez AAA AUTO

Na polskim rynku wtórnym wciąż brakuje samochodów, chociaż powoli zaczyna się on odradzać. Według raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dilerów samochodów używanych w 2023 roku na wtórnym rynku oferowano na sprzedaż 2 036 602 auta, co oznacza wzrost o 297 314 ofert w stosunku do 2022 roku.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG