Reklama

Firmy chętnie idą w automatyzację, zwłaszcza zakupów

Coraz więcej procesów toczy się bez udziału człowieka. Widać to nie tylko po obiegu dokumentów, ale także po negocjacjach z kontrahentami.

Publikacja: 02.02.2024 03:00

Firmy chętnie idą w automatyzację, zwłaszcza zakupów

Foto: Adobe Stock

Najbardziej zautomatyzowany obszar działalności zakupowej firm to fakturowanie – wynika z badania platformy Marketplanet oferującej zakupy B2B. Przeprowadzono je wśród niemal 300 menedżerów z działów zakupów w dużych firmach najróżniejszych branż, jak usługi, produkcja czy handel.

Wynika z niego, że ogółem ponad 34 proc. menedżerów ocenia automatyzację procesów w swojej firmie dobrze, a bardzo dobrze ponad 16 proc. Wysoko oceniany jest również obszar procurementu (ponad 55 proc. pozytywnych opinii). Jednocześnie z raportu wynika, że wciąż ponad 20 proc. firm nadal nie korzysta z żadnych narzędzi automatyzujących zakupy, co pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi wciąż w tego rodzaju usługach.

Coraz bardziej wzrasta popularność platform zakupowych – z badania wynika, że 20–25 proc. firm wykorzystuje je w swoim procesie zakupowym. W porównaniu z latami ubiegłymi stanowi to wzrost o blisko 30 proc.

– Badane przez nas przedsiębiorstwa kierują swoje kroki w stronę automatyzacji funkcji zakupowych, zdając sobie sprawę z potencjalnych oszczędności poprzez efektywne negocjacje kontraktów i optymalizację procesu zakupowego. W rezultacie zwiększają własną marżę, co jest istotne w kontekście dynamicznych, zmiennych warunków rynkowych – mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet. – Profesjonalizacja funkcji zakupowej, niezależnie od skali przedsiębiorstwa, wymaga jednak zaangażowania personelu oraz inwestycji w nowoczesne narzędzia informatyczne – dodaje.

Reklama
Reklama

Mimo ogromnych zmian w zakresie dostępnych na rynku technologii odnośnie właściwie do wszystkich sektorów działalności, wciąż dobrze trzymają się dość tradycyjne rozwiązania. Choćby Excel nadal jest obecny w polskich firmach – to podstawowe narzędzie w obszarze zakupów dla 19,6 proc. firm.

Automatyzacja tego typu procesów postępuje, co nie znaczy, że menedżerowie nie widzą barier w szybszym rozwoju takich rozwiązań. Wśród ankietowanych 61 proc. w tym kontekście wymienia jako najistotniejszą barierę problemy z integracją międzysystemową już posiadanych i dopiero wdrażanych rozwiązań.

Wiele firm korzysta z rozwiązań niestandardowych, często opracowanych dawno temu, bez planów na integrację międzysystemową. 53 proc. wskazuje na ograniczenia budżetowe, a także koszty licencjonowania narzędzi technologicznych. Co trzecia firma jako kluczową barierę wskazuje opór pracowników przed zmianą.

Ogółem z badania wynika, że 51 proc. ankietowanych menedżerów wskazuje, iż po wdrożeniu narzędzi automatyzujących zakupy nastąpiła redukcja czasu realizacji zamówień. Firmy podkreślają także większe możliwości analizy danych.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama