Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy chętnie idą w automatyzację, zwłaszcza zakupów

Coraz więcej procesów toczy się bez udziału człowieka. Widać to nie tylko po obiegu dokumentów, ale także po negocjacjach z kontrahentami.

Publikacja: 02.02.2024 03:00

Firmy chętnie idą w automatyzację, zwłaszcza zakupów

Foto: Adobe Stock

Najbardziej zautomatyzowany obszar działalności zakupowej firm to fakturowanie – wynika z badania platformy Marketplanet oferującej zakupy B2B. Przeprowadzono je wśród niemal 300 menedżerów z działów zakupów w dużych firmach najróżniejszych branż, jak usługi, produkcja czy handel.

Wynika z niego, że ogółem ponad 34 proc. menedżerów ocenia automatyzację procesów w swojej firmie dobrze, a bardzo dobrze ponad 16 proc. Wysoko oceniany jest również obszar procurementu (ponad 55 proc. pozytywnych opinii). Jednocześnie z raportu wynika, że wciąż ponad 20 proc. firm nadal nie korzysta z żadnych narzędzi automatyzujących zakupy, co pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi wciąż w tego rodzaju usługach.

Coraz bardziej wzrasta popularność platform zakupowych – z badania wynika, że 20–25 proc. firm wykorzystuje je w swoim procesie zakupowym. W porównaniu z latami ubiegłymi stanowi to wzrost o blisko 30 proc.

– Badane przez nas przedsiębiorstwa kierują swoje kroki w stronę automatyzacji funkcji zakupowych, zdając sobie sprawę z potencjalnych oszczędności poprzez efektywne negocjacje kontraktów i optymalizację procesu zakupowego. W rezultacie zwiększają własną marżę, co jest istotne w kontekście dynamicznych, zmiennych warunków rynkowych – mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet. – Profesjonalizacja funkcji zakupowej, niezależnie od skali przedsiębiorstwa, wymaga jednak zaangażowania personelu oraz inwestycji w nowoczesne narzędzia informatyczne – dodaje.

Reklama
Reklama

Mimo ogromnych zmian w zakresie dostępnych na rynku technologii odnośnie właściwie do wszystkich sektorów działalności, wciąż dobrze trzymają się dość tradycyjne rozwiązania. Choćby Excel nadal jest obecny w polskich firmach – to podstawowe narzędzie w obszarze zakupów dla 19,6 proc. firm.

Automatyzacja tego typu procesów postępuje, co nie znaczy, że menedżerowie nie widzą barier w szybszym rozwoju takich rozwiązań. Wśród ankietowanych 61 proc. w tym kontekście wymienia jako najistotniejszą barierę problemy z integracją międzysystemową już posiadanych i dopiero wdrażanych rozwiązań.

Wiele firm korzysta z rozwiązań niestandardowych, często opracowanych dawno temu, bez planów na integrację międzysystemową. 53 proc. wskazuje na ograniczenia budżetowe, a także koszty licencjonowania narzędzi technologicznych. Co trzecia firma jako kluczową barierę wskazuje opór pracowników przed zmianą.

Ogółem z badania wynika, że 51 proc. ankietowanych menedżerów wskazuje, iż po wdrożeniu narzędzi automatyzujących zakupy nastąpiła redukcja czasu realizacji zamówień. Firmy podkreślają także większe możliwości analizy danych.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama