Reklama

Globalni prezesi bardziej boją się o własny biznes. AI wstrząsnęła firmami

Ponad dwukrotnie więcej (38 proc.) jest w tym roku globalnych szefów – optymistów, którzy liczą na wzrost światowej gospodarki. Silniejsze są z kolei obawy o przyszłość własnych firm. Także w związku z AI, która już wycina miejsca pracy.

Publikacja: 16.01.2024 18:15

Globalni prezesi bardziej boją się o własny biznes. AI wstrząsnęła firmami

Foto: Adobe Stock

Prawie połowa ( 45 proc.) globalnych top menedżerów przewiduje, że wskutek rosnącej presji zmian technologicznych i klimatycznych ich firmy mogą w najbliższej dekadzie zniknąć z rynku, o ile nie przekształcą się i nie określą na nowo swojego biznesu - wynika z ogłoszonego w Davos raportu z dorocznego badania CEO Survey, którym firma PwC objęła w tym roku ponad 4,7 tys. prezesów międzynarodowych firm ze 105 krajów świata.

W tegorocznym badaniu widać wyraźny wzrost obaw o przyszłość własnych firm w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy deklarowało je 39 proc. szefów, bo w 2023 r. globalni prezesi dużo bardziej niepokoili się sytuacją makroekonomiczną na świecie, w tym wysoką inflacją. Na tyle, że aż 73 proc. badanych prognozowało globalną recesję. W tym roku pogorszenia w światowej gospodarce obawia się mniej niż połowa szefów. - Liderzy biznesu mniej się teraz przejmują wyzwaniami makroekonomicznymi a coraz bardziej skupiają się na czynnikach wywołujących wstrząsy w ich branżach- komentował wyniki badania Bob Moritz, globalny prezes PwC.

AI wymusi reskilling

Głównym czynnikiem wstrząsowym i wymuszającym zmiany w firmach stał się rozwój generatywnej inteligencji, w której globalni prezesi widzą i duże szanse, i duże wyzwania. Ponad trzy czwarte badanych szefów przewiduje, że postęp AI znacząco zmieni ich biznes w najbliższych trzech latach.

Część tych zmian nastąpi już w 2024 r. Prawie połowa globalnych prezesów (46 proc.) przewiduje, że zastosowanie generatywnej AI wpłynie w tym roku na wzrost produktywności ich firm. (Z drugiej strony taka sama grupa nie oczekuje na razie na razie specjalnych zmian w swoim biznesie).

Spora część top menedżerów opiera swoje oczekiwania i prognozy dotyczące AI na obserwacji zmian wprowadzanych we własnych firmach, bo prawie co trzecia wdrożyła w zeszłym roku nowe narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji. Ponad połowa szefów z tej grupy liczy też, że zastosowanie AI już w tym roku znacząco poprawi jakość produktów czy usług ich firmy, choć barierą może się okazać deficyt potrzebnych do tego kompetencji. Aż 69 proc. prezesów ocenia, że rozwój AI wymaga reksillingu pracowników, którzy muszą zdobyć nowe kompetencje, by móc korzystać z nowych technologii.

Reklama
Reklama

AI już ścina zatrudnienie

Wyniki badania nie przynoszą zbyt dobrych wieści dla pracowników. Co czwarty z globalnych prezesów przewiduje, że wzrost produktywności związanej z zastosowaniem generatywnej sztucznej inteligencji jeszcze w tym roku doprowadzi do co najmniej 5 proc. cięć zatrudnienia w ich firmach. Z drugiej strony większa grupa, bo 39 proc. globalnych szefów zapowiada co najmniej 5 proc. wzrost liczby pracowników, także w związku z rozwojem AI.

W czołówce branż z zatrudnieniem najbardziej wrażliwym na konkurencję AI są media i rozrywka (co trzeci z szefów przewiduje tam ponad 5 proc. cięcia zatrudnienia w tym roku) bankowość, ubezpieczenia i logistyka. Najmniej wrażliwe na rozwój technologii są z kolei inżynieria przemysłowa i budownictwo.

Czytaj więcej

MFW ostrzega: sztuczna inteligencja zmiecie 40 proc. miejsc pracy. Kto ucierpi?

Jak jednak zwracają uwagę eksperci PwC, także na rynku pracy AI jest jednocześnie szansą i wyzwaniem. Widać to dobrze w branży technologicznej; 14 proc. badanych szefów spółek ICT przypisuje sztucznej inteligencji planowane w tym roku cięcia zatrudnienia, ale z kolei 56 proc. zapowiada wzrost liczby pracowników.

Wyniki badania PwC współbrzmią z opublikowanym ostatnio raportem Międzynarodowego Funduszu Walutowego, według którego 40 proc. pracowników na świecie (a w rozwiniętych krajach -60 proc.) odczuje efekty rozwoju sztucznej inteligencji. Niektórzy pozytywne, bo AI ułatwi im pracę, ale części AI odbierze zatrudnienie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama