Obie strony prowadziły rzadko spotykaną publiczną batalię o porozumienie, które w razie powodzenia doprowadziłoby do powstania jednej z największych w Stanach firm z obrotami prawie 100 mld dolarów. Wielcy klienci także włączyli się, Boeing zapowiedział, że bardzo dokładnie przyjrzy się umowie, podkreślił konieczność zachowania zdrowej konkurencji w łańcuchu dostaw.
United Technologies (UTC) podała, że obie firmy rozmawiały od lat o możliwym połączeniu się, ale zmieniły się przepisy i obecnie fuzja zostałaby albo natychmiast zakwestionowana, albo wszelkie synergie byłyby znacznie mniejsze na skutek opóźnień w procedurach, wymaganych cesji aktywów i obaw wśród klientów. „Byłoby nieodpowiedzialne dla UTC zgodzić się na proponowaną kombinację" — stwierdziła ta firma w oświadczeniu dla władz giełdowych.
Opublikowała je w kilka godzin po przedstawieniu przez Honeywella szczegółów oferty za 90,7 mld dolarów mającej skłonić niechętną UTC do przystąpienia do negocjacji. Honeywell zaproponował po 42,63 dolary w gotówce i 0,614 swej akcji za akcję UTC, co oznacza premię 22 proc. wobec kursu zamknięcia UTC z 19 lutego, ostatniego dnia przed publicznym ogłoszeniem oferty. Prezes David Cote w prezentacji dla kierownictwa UTC, następnie publicznej, mówił, że połączona grupa osiągałaby dwucyfrowy wzrost dochodów po redukcji kosztów.
Kilak dni wcześniej obie firmy rozmawiały o fuzji, bez ujawniania szczegółów. UTC ogłosiła, że umowa natrafi na przeszkody w przepisach nie do pokonania. — Do tego nie może po prostu dojść. Nie ma jak tego zrobić żadną miarą — mówił w CNBC prezes UTC, Greg Hayes. Jego zdaniem, fuzja zostałaby od razu zablokowana albo uwarunkowana znacznymi cesjami po długiej, zakłócającej procedurze, co zniszczyłoby wartość akcji. Według UTC, obroty nowej grupy zmalałyby o 5-10 mld dolarów, bo zmiana kontroli w niej wymusiłaby zmianę kontraktów z głównymi producentami samolotów. Powstałby gigant produkujący tyle sprzętu dla lotnictwa cywilnego i wojskowego, że wywołałoby to zaniepokojenie Airbusa, Boeinga i Pentagonu.
Honeywell uważał, że kwestie proceduralne dałoby się łatwo rozwiązać. Umowa dałaby UTC 3,5 mld dolarów rocznie oszczędności na kupnie surowców, konsolidacji nieruchomości i w inny sposób. Nową firmą kierowałby David Cote. Nowa grupa osiągałaby 28 proc. obrotów w sektorze lotnictwa cywilnego i 13 proc. wojskowego i kosmicznego— podał w prezentacji oferty Honeywell.