Zabójcza norma Euro 7. Szczególnie zaboli polski rynek samochodów

Wysokie koszty dodatkowego ograniczenia emisji najmocniej uderzą w sprzedaż małych i tanich aut.

Publikacja: 24.05.2023 03:00

Zabójcza norma Euro 7. Szczególnie zaboli polski rynek samochodów

Foto: Adobe Stock

Ceny aut osobowych wzrosną w Polsce o co najmniej 9 tys. zł, a ciężarowych o przynajmniej 54 tys. zł przez nowe przepisy związane z ochroną środowiska, które szykuje Komisja Europejska. Jak podało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, planowane wprowadzenie nowej normy emisji spalin Euro 7 mającej obniżyć emisje cząstek stałych, dwutlenku węgla i tlenków azotu radykalnie zwiększy koszty produkcji.

Droższe auto i paliwo

Z badań Frontier Economics wynika, że w przypadku samochodów osobowych i dostawczych koszt nowych technologii ograniczających emisje sięgnie ok. 2 tys. euro na auto, a dla produkcji samochodów ciężarowych i autobusów będzie to niemal 12 tys. euro. To od czterech do dziesięciu razy więcej, niż zakłada KE szacująca wzrost kosztów w granicach 180–450 euro dla aut osobowych i dostawczych oraz 2,8 tys. euro dla ciężarówek i autobusów. Na dodatek ACEA ostrzega: – Wzrost cen dla kupujących samochody będzie prawdopodobnie wyższy niż liczby podane w badaniu.

A to nie wszystko, bo technologiczne modyfikacje dla spełnienia wymogów Euro 7 (np. zastosowanie lepszych filtrów) mogą pociągnąć za sobą wzrost zużycia paliwa. Oszacowano, że w całym okresie eksploatacji auta osobowego wydatki na benzynę lub diesla zwiększą się o 3,5 proc., co dałoby dodatkowy koszt 650 euro. W przypadku ciężarówek byłoby to dodatkowe aż 20 tys. euro.

Czytaj więcej

Radykalny wzrost kosztów produkcji samochodów spełniających Euro 7

Nowe normy podnoszące ceny szczególnie zabolą polski rynek. – Mamy niższe płace niż w innych krajach Europy, więc każda podwyżka może skutkować spadkiem sprzedaży – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Ocenia się, że Euro 7 najmocniej uderzy w auta małe i tanie, które staną się dla mało zamożnych klientów nieosiągalne. W konsekwencji ich produkcja przez spadek popytu może okazać się nieopłacalna. Przeciwko Euro 7 mocno protestują Włochy obawiające się negatywnych skutków rynkowych dla Fiata. Dlatego montują koalicję krajów obawiających się ekonomicznych konsekwencji nowych przepisów.

Polska jest przeciw

Jest wśród nich Polska, a także Słowacja, Węgry, Rumunia, Czechy, Portugalia, Bułgaria i Francja. – Nie można dopuścić, aby przepisy unijne doprowadziły do zwiększenia wykluczenia komunikacyjnego w państwach członkowskich – mówił w lutym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Także według Ministerstwa Klimatu regulacje związane z nową normą emisji spalin miałyby szkodliwe skutki społeczne.

– Uważamy, że wprowadzenie Euro 7 będzie zbyt kosztowne. Lepiej byłoby zainwestować te pieniądze w przechodzenie na zeroemisyjność – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Tymczasem zdaniem organizacji promujących elektromobilność pomogłoby temu właśnie wprowadzenie Euro 7. – Może to przyspieszyć wprowadzanie na rynek modeli elektrycznych i wycofywanie spalinowych. To dobra informacja dla polskiej gospodarki, która jest największym w Europie producentem baterii do samochodów elektrycznych i ważnym poddostawcą komponentów dla nowych aut – podkreśla Rafał Bajczuk, starszy analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Ceny aut osobowych wzrosną w Polsce o co najmniej 9 tys. zł, a ciężarowych o przynajmniej 54 tys. zł przez nowe przepisy związane z ochroną środowiska, które szykuje Komisja Europejska. Jak podało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, planowane wprowadzenie nowej normy emisji spalin Euro 7 mającej obniżyć emisje cząstek stałych, dwutlenku węgla i tlenków azotu radykalnie zwiększy koszty produkcji.

Droższe auto i paliwo

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły