Wirtualna rzeczywistość z potencjałem

Rośnie liczba urządzeń VR i zainteresowanie grami z tego segmentu. Polskie firmy chcą wykorzystać tę szansę.

Publikacja: 23.05.2023 03:00

VR

VR

Foto: Shutterstock

Globalne wydatki w segmencie VR i AR w 2022 r. miały wartość 29,3 mld dol., prognoza na 2023 r. zakłada wzrost do 41,2 mld dol., a w 2026 r. rynek przekroczy poziom 100 mld dol. – wynika z danych Statisty.

– W 2022 r. sporo mówiło się o Metaverse i VR w związku ze zmianą nazwy z Facebook na Meta, co zapewne podgrzewało atmosferę. Jeśli chodzi o VR, to branża wciąż ma się dobrze – mówi Adrian Łapczyński, prezes EpicVR. Dodaje, że segment gier w VR ciągle rośnie. Największe zyski niepodzielnie cechują platformę Meta, czyli Oculus Quest.

Czytaj więcej

AI generuje zagrożenie dla firm

– Jako EpicVR współpracujemy również z branżą biznesową. Docierają do nas pytania od większych firm, gdzie projekty z zakresu VR mają usprawnić pracę, ułatwić pewne zadania wykonywane w firmie czy szybciej przystosować ludzi do pracy – wymienia Łapczyński. Również Andrzej Bazylczuk, menedżer z Gamivo, podkreśla, że technologia VR sprawdza się nie tylko w rozrywce.

– Dzięki VR można tworzyć symulacje umożliwiające praktyczną naukę bez ryzyka. Przykładowo, symulacje lotów dla pilotów lub treningi medyczne dla lekarzy są coraz powszechniejsze. VR okazuje się też nieocenionym narzędziem przy leczeniu zespołu stresu pourazowego – mówi.

Jednym z motorów rynku jest rosnąca liczba ciekawych gier na urządzenia VR. Przyczyniają się do tego także Polacy.

– SuperHot VR świetnie połączył możliwości oferowane przez VR z mechaniką znaną z oryginalnej produkcji Superhot Teamu. Warto wspomnieć także tak udane produkcje jak Yupitergrad studia Gamedust, Cooking Simulator od Big Cheese Studio czy Green Hell VR będący owocem współpracy Incuvo i Creepy Jar – wymienia Bazylczuk. Dodaje, że oczywiście technologia ta ma także problemy, jak fakt, że część osób, korzystając z gogli, odczuwa dolegliwości przypominające chorobę lokomocyjną.

Z kolei Bartosz Rosłoński, prezes Immersion Games, uważa, że dużym wyzwaniem pozostaje większe upowszechnienie się urządzeń, najlepiej w podobnym przedziale cenowym, co Meta Quest 2. – Ogromną szansą jest planowana premiera jego następcy, Meta Quest 3, jak również po raz pierwszy urządzenia od Apple’a – uważa Rosłoński.

Globalne wydatki w segmencie VR i AR w 2022 r. miały wartość 29,3 mld dol., prognoza na 2023 r. zakłada wzrost do 41,2 mld dol., a w 2026 r. rynek przekroczy poziom 100 mld dol. – wynika z danych Statisty.

– W 2022 r. sporo mówiło się o Metaverse i VR w związku ze zmianą nazwy z Facebook na Meta, co zapewne podgrzewało atmosferę. Jeśli chodzi o VR, to branża wciąż ma się dobrze – mówi Adrian Łapczyński, prezes EpicVR. Dodaje, że segment gier w VR ciągle rośnie. Największe zyski niepodzielnie cechują platformę Meta, czyli Oculus Quest.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił