Unikalne urządzenie i infrastrukturę umożliwiającą prześwietlanie wagonów towarowych i kontenerów – bez ich otwierania - na kluczowym, wschodnim szlaku, specjalnie zaprojektowała i zbuduje chińska firma Nuctech. Terespolski super-rentgen będzie trzecim, obok urządzeń w terminalach kolejowych w Hrubieszowie i Medyce, orężem celników na wschodniej granicy UE.
Nuctech, który wygrał przetarg i na zlecenie Ministerstwa Finansów buduje instalację pod Terespolem, ma już za sobą etap prac budowlanych. Powstały m.in. budynek obsługi, bunkier akceleratora, wybudowano wieże detektorów.
Wielka, elektroniczna „brama" , która ma kosztować 21 mln zł, obejmie aż trzy równoległe tory. – Domykamy na wschodniej granicy UE system rentgenowskiej kontroli szlaków kolejowych. Na wszystkich ważnych przejściach drogowych skanery już dawno pracują – mówi Marzena Siemieniuk rzecznik Izby Celnej w Białej Podlaskiej.
Polowanie na papierosy
Stacjonarne rentgeny, prześwietlające ładunki na ciężarówkach, kontenery i przemieszczające się składy wagonów, budzą postrach wśród przemytników. Nic dziwnego: na początku marca, tego roku, na terenie kolejowego terminala przeładunkowego w Małaszewiczach mobilny skaner pomógł lubelskim celnikom zatrzymać kontrabandę niemal 240 tys. paczek papierosów wartych ok. 3 mln zł. Nielegalny tytoń ukryty był w kontenerze z normalnym towarem transportowanym pociągiem towarowym.
Była to już druga co do wielkości jednorazowa partia przemycanych papierosów zatrzymana w tym roku na polskim odcinku wschodniej granicy Unii Europejskiej. Rekordowy przemyt tytoniowy - 450 tys. paczek papierosów wartości 5,5 mln zł ujawnili w lutym br. podlascy celnicy w pobliżu przejścia drogowego na litewsko – polskiej granicy w Budzisku.