Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi możliwości jakie wynikają z postępującej cyfryzacji i idących za tym udogodnień. Firmy oferujące e-pożyczki doceniają znaczenie dynamicznie rozwijającego się rynku m-commerce. Eksperci wyceniają wartość polskiego segmentu rynku mobilnego na ponad 2 mld zł. Z badań wynika, że ponad 80 proc. e-konsumentów korzysta z urządzeń mobilnych w domu, w podróży odsetek ten wynosi 44 proc., natomiast w pracy 37 proc. – Rozwiązania, które dobrze sprawdziły się w e-handlu należy zaimplementować także to powstającego właśnie segmentu finansowo-technologicznego, czyli tzw. FinTech. Przyzwyczajenia i nawyki konsumentów są takie same, bez znaczenia czy ktoś robi zakupy przez internet czy szuka pożyczki online. W jednym i drugim przypadku działają takie same mechanizmy. Firmy i instytucje pożyczkowe już to zauważyły, stąd tak silny nacisk na działania w m-commerce. Przez smartfona możemy załatwić już praktycznie wszystko, dlaczego mielibyśmy nie brać pożyczek? Jest to bezpieczne i szybkie, tak jak w przypadku innych aktywności w kanale mobilnym – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert serwisu branżowego Pozyczkaportal.pl.
Z danych serwisu wynika, że w ostatnim półroczu 24 proc. pożyczek zostało wziętych za pomocą smartfona, natomiast 4 proc. przez tablet. Jednak w dalszym ciągu odsetek pożyczek zaciągniętych za pomocą tradycyjnego komputera jest wysoki i wynosi w tym przypadku aż 72 proc. Analitycy przekonują, że to będzie się jednak zmieniać. – Po jednej stronie mamy tradycyjne firmy pożyczkowe, z sieciami oddziałów i papierowymi dokumentami do uzupełnienia, których oferta ma charakter czysto finansowy. Z drugiej strony są technologiczne startupy, które mimo, że również udzielają pożyczki, przewagę budują na technologii, która daje użytkownikowi wygodę, szybkość decyzji kredytowej i dostępność o każdej porze dnia z każdego miejsca. Pomiędzy tymi segmentami widać coraz większą przepaść, bo i potrzeby obu grup klientów są zupełnie inne – mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.
Z badań wynika, że do 2017 r. co trzeci człowiek na świecie będzie posiadał smartfon. W Polsce taki telefon ma już ponad 60 proc. osób, a rodzimy rynek m-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie.