Polski rynek IT rośnie rocznie w tempie zaledwie kilku procent. Obecny zastój w sektorze publicznym i opóźnienie w uruchamianiu projektów z nowej perspektywy unijnej nie pomagają branży. Najlepiej radzą sobie te firmy, które mają zdywersyfikowane źródła przychodów. Przykład? Asseco Poland. Aż 76 proc. ubiegłorocznych przychodów rzeszowskiej grupy pochodziło ze sprzedaży zagranicznej. Dla porównania w 2005 r. było to tylko 37 proc. Motorem wzrostu Asseco jest rynek izraelski. Łączne przychody grupy po raz pierwszy w historii przekroczyły 7 mld zł.

– Potencjał rozwoju naszego biznesu za granicą jest jeszcze bardzo wysoki – uważa Adam Góral, prezes Asseco Poland. Dodaje, że strategia grupy jest zgodna z planem ogłoszonym przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. – Mocno stawiamy na eksport, dywersyfikację oraz na własne produkty – mówi. Rzeszowska grupa rozwija się poza krajem zarówno organicznie, jak i przez przejęcia. W 2015 r. kupiła portugalskiego Exictosa i zapewne nie jest to jej ostatnie słowo. Jednak dużych transakcji – szczególnie na rynku polskim – spodziewać się w 2016 r. raczej nie należy. – To będzie rok porządkowania grupy po przejęciu Infovide – potwierdza prezes Asseco.

Za granicą rozpychają się też krajowi dystrybutorzy IT. Ekspansję zapowiada m.in. ABC Data. Jej strategia na lata 2016–2018 zakłada zdobycie pozycji lidera w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zwiększenie wyceny giełdowej do 1 mld zł. Obecnie wynosi ona ponad 430 mln zł i można śmiało założyć, że ponaddwukrotny jej wzrost w ciągu najbliższych trzech lat nie będzie możliwy bez przejęć. Tym bardziej że sprzedaż zagraniczna ABC Daty wyraźnie się kurczy – jej udział w ubiegłorocznych przychodach był znacząco niższy niż rok wcześniej.

Coraz silniejsza na rynkach zagranicznych jest grupa AB. W ubiegłym roku umocniła się na pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. – Na rynku czeskim i słowackim mocno sprzyja nam sytuacja makro, a w Polsce rządowy program Rodzina 500+ – podkreśla zarząd.

Zarówno Asseco Poland, jak i ABC Data od lat hojnie dzielą się z akcjonariuszami zyskiem. Ta pierwsza firma zamierza wypłacić im w tym roku niemal 250 mln zł, czyli nieco więcej niż w 2015 r. Nie niższą niż w ubiegłym roku wypłatę deklaruje też Ilona Weiss, szefowa ABC Daty, ale na razie nie ujawnia, jaka konkretnie będzie rekomendacja zarządu.