Pojawienie się nowych zagrożeń napędziło klientów koncernowi MBDA

Pod wpływem nowych zagrożeń państwa rewidują plany oszczędzania na zakupach precyzyjnej broni. Świadczą o tym zamówienia na pociski z MBDA.

Aktualizacja: 18.03.2016 09:26 Publikacja: 17.03.2016 21:00

Pocisk Aster 30, w nowej wersji, ma radzić sobie nawet z rakietami Iskander

Pocisk Aster 30, w nowej wersji, ma radzić sobie nawet z rakietami Iskander

Foto: materiały prasowe

Europejski Dom Rakietowy MBDA nie ma powodu do narzekań. W zeszłym roku wartość nowych zamówień pobiła dotychczasowe rekordy i wyniosła 5,2 mld euro. Planowane kontrakty eksportowe też osiągnęły wyjątkowy poziom 3,6 mld euro.

Nic dziwnego, że w podparyskiej centrali MBDA doskonałe nastroje.

– Już czwarty rok z rzędu MBDA sprzedaje więcej rakietowego uzbrojenia za granicę – chwali się zarząd firmy.

Analitycy przyczyn wyjątkowej koniunktury na broń precyzyjną upatrują w zmianach strategii zbrojeniowej państw, które pod wpływem narastających napięć i kryzysów rewidują dotychczasową politykę oszczędzania na modernizacji sił zbrojnych. Jeszcze w 2014 roku przychody europejskiego potentata rakietowego (koncern zatrudnia 10 tys specjalistów i ma swoje zakłady w pięciu krajach na kontynencie i w USA) spadły do najniższego od lat poziomu 2,4 mld euro. W zeszłym roku wyraźnie odbiły, sięgając 2,9 mld euro.

– Z roku na rok MBDA coraz silniej działa na rynkach eksportowych – potwierdza prezes MBDA Antoine Bouvier. Dlatego nawet w obecnym okresie wyjątkowo ostrej konkurencji i zaciętej rywalizacji o kontrakty szef MBDA liczy na utrzymanie firmy w gronie liderów. Bouvier twierdzi, że już obecny portfel zamówień jest wystarczający, aby zapewnić działalność produkcyjną zakładów przez pięć lat.

Rakietowy koncern spodziewa się utrzymania wzrostowej tendencji na rynkach broni precyzyjnego rażenia aż do końca dekady. W związku z rozwojem biznesu zamierza pozyskiwać kolejnych pracowników. W 2016 r. grupa zatrudni tysiąc specjalistów, głównie w spółkach we Francji i Wielkiej Brytanii.

Sposobem na utrzymanie przewagi nad konkurencją, zdaniem prezesa MBDA, mają być przede wszystkim większe nakłady na badania i innowacje oraz pogłębienie współpracy przemysłowej z sojusznikami. Efekty już są. Pracują już m.in. centra rozwojowe dla francuskich i brytyjskich programów. Pod koniec grudnia 2015 roku Francja oficjalnie otrzymała zlecenie na rozwój antyrakietowego pocisku Aster Blok 1 NT. W tym roku oczekuje się, że Włochy przystąpią do udziału w realizacji tego programu. Na początku marca, podczas francusko-brytyjskiego szczytu w Amiens, potwierdzono decyzję o rozpoczęciu wspólnej fazy koncepcyjnej dla programu przyszłej broni manewrującej i przeciwokrętowej (FC / ASW – Future Cruise / Anti-Ship Weapon).

Wiceprezes MBDA ds. sprzedaży i rozwoju biznesu Didier Philippe nie ma wątpliwości, że spory wpływ na powrót ubiegłorocznej rakietowej koniunktury miały m.in. spektakularne eksportowe sukcesy francuskiej zbrojeniówki. Zaawansowane technologicznie pociski zakontraktowali jako broń pokładową Egipt i Katar, odbiorcy kupowanych we Francji nowoczesnych systemów uzbrojenia: samolotów Rafale i fregat FREMM. W 2015 r. zwiększyła się również dostępność rakiet MBDA (Meteor, Brimstone ) na europejskich samolotach bojowych.

Europejski Dom Rakietowy nie ukrywa, że liczy na udział w polskim programie modernizacji obrony przeciwlotniczej i sił morskich. – Jesteśmy gotowi powrócić do stołu negocjacyjnego w sprawie uzbrojenia tarczy powietrznej „Wisła", jeśli rząd stworzy taką możliwość – mówi wiceprezes MBDA. Didier Philippe mówi, że koncern zaoferował już przeciwlotniczy oręż dla programu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu „Narew".

Europejski Dom Rakietowy MBDA nie ma powodu do narzekań. W zeszłym roku wartość nowych zamówień pobiła dotychczasowe rekordy i wyniosła 5,2 mld euro. Planowane kontrakty eksportowe też osiągnęły wyjątkowy poziom 3,6 mld euro.

Nic dziwnego, że w podparyskiej centrali MBDA doskonałe nastroje.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?