Rosjanie przerzucili się na używane auta. W motoryzacji sankcje działają

W efekcie sankcji zastosowanych przez Zachód po rosyjskiej agresji wobec Ukrainy, rosyjski rynek nowych aut załamał się.

Publikacja: 17.02.2023 14:06

Rosjanie przerzucili się na używane auta. W motoryzacji sankcje działają

Foto: Bloomberg

Rosyjski przemysł motoryzacyjny odczuł bardzo mocno skutki zachodnich sankcji wobec Federacji Rosyjskiej. W efekcie produkcja samochodów spadła w tym kraju do najniższego poziomu od upadku ZSRR w 1991 roku. Zmniejszyły się także znacząco wydatki Rosjan na nowe auta i to aż o 52 procent do 1,5 bln rubli (ok. 90 mld złotych). Nieco bardziej zmniejszyła się liczba sprzedanych nowych pojazdów, bo o 58 procent.

Czytaj więcej

Prognozy dla rosyjskiej motoryzacji. Ruszyła produkcja w AvtoVAZie

Rosjanie, którzy aktualnie z nowych aut mają do wyboru miejscowe wyroby (pozbawione często najnowocześniejszych funkcji, wskutek ograniczeń w imporcie elektroniki) lub produkty chińskich koncernów, przerzucili się na używane auta. Ogólne wydatki na samochody spadły łącznie tylko o 15 procent, gdyż o 14 procent wzrosły wydatki Rosjan na używane.

- Pieniądze przepłynęły na rynek samochodów używanych, ponieważ ceny samochodów z drugiej ręki utrzymywały się, a jednocześnie struktura rynku nowych samochodów znacznie się zmieniła. Budżetowe Łady i chińskie samochody z cenami 2 mln rubli i więcej pozostały na rynku, podczas gdy marki premium zniknęły niemal całkowicie – mówił, cytowany przez Reuters, dyrektor generalny rosyjskiego Autostatu Siergiej Udałow.

Średnia cena nowego auta w Rosji wzrosła o 17 procent do 2,33 mln rubli, a używanego o 32 proc. do 890 tys. rubli.

Czytaj więcej

Kamaz, Aerofłot, Uralwagonzawod… Kto najdrożej zapłaci za inwazję

Swoje fabryki w Rosji sprzedały Renault i Nissan (za 1 rubla z opcją odkupienia w ciągu 6 lat). Swoje fabryki nadal ma w Rosji Volkswagen, który jednak je zamknął i wstrzymał również import swoich marek do Rosji. Udział zachodnich marek w rosyjskim rynku stopniowo przejmują chińscy producenci, którzy korzystają też na kooperacji z rosyjskimi dostarczając im części do produkcji pojazdów.

Swobodnie przebiega import używanych samochodów z Japonii (z którymi jedynym problemem jest ich dostosowanie do ruchu lewostronnego). Japonia, która wprowadziła embargo na eksport nowych pojazdów, nie stawia bowiem przeszkód przy importowaniu przez rosyjskie osoby fizyczne pojazdów używanych.

Na 2023 rok analitycy przewidują, że sprzedaż nowych aut w Rosji wzrośnie do około 800 tys. z 687 370 sprzedanych w 2022. To jednak będzie nadal ledwie połowa wyniki z 2021 - 1,6 mln aut.

Rosjanie w obecnej sytuacji wolą używane auta zachodnie niż nowe rosyjskie czy chińskie. Ich zdaniem nawet używane auta zachodnich marek oferują lepszą jakość niż konkurencyjne produkty marek rosyjskich czy z Chin.

Rosyjski przemysł motoryzacyjny odczuł bardzo mocno skutki zachodnich sankcji wobec Federacji Rosyjskiej. W efekcie produkcja samochodów spadła w tym kraju do najniższego poziomu od upadku ZSRR w 1991 roku. Zmniejszyły się także znacząco wydatki Rosjan na nowe auta i to aż o 52 procent do 1,5 bln rubli (ok. 90 mld złotych). Nieco bardziej zmniejszyła się liczba sprzedanych nowych pojazdów, bo o 58 procent.

Rosjanie, którzy aktualnie z nowych aut mają do wyboru miejscowe wyroby (pozbawione często najnowocześniejszych funkcji, wskutek ograniczeń w imporcie elektroniki) lub produkty chińskich koncernów, przerzucili się na używane auta. Ogólne wydatki na samochody spadły łącznie tylko o 15 procent, gdyż o 14 procent wzrosły wydatki Rosjan na używane.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?