Państwowe spółki walczą na automaty

Konkurencja na rynku maszyn do odbioru paczek nabiera rumieńców. InPost zdominował branżę, ale w pogoń za liderem ruszyły Orlen, DPD i Allegro. Poczta została w tyle.

Publikacja: 31.01.2023 03:00

Państwowe spółki walczą na automaty

Foto: materiały prasowe

Stacje benzynowe Polskiego Koncernu Naftowego zostały wyłączone z sieci punktów odbioru Poczty Polskiej (PP) w ub.r. Choć współpraca obu spółek Skarbu Państwa trwała od 2015 r. i była przedłużana, ostatecznie płocki gigant zdecydował się zrezygnować z dalszej współpracy. Dlaczego? Można się tylko domyślać, ale fakt, że po tym sieć automatów paczkowych Orlenu wręcz wystrzeliła, a PP wciąż nie jest w stanie zrealizować swoich zapowiedzi dotyczących rozbudowy liczby tego typu punktów, mówi sam za siebie. Związkowcy pocztowej „Solidarności” zamierzają jednak wymóc na premierze, by obie firmy wróciły do kooperacji.

Nakazać współpracę?

„Niedopuszczalne jest, aby przedsiębiorstwa państwowe wzajemnie się niszczyły. Szczególnie bulwersujący jest fakt, że Orlen rozwija swoją działalność konkurencyjną do Poczty Polskiej, współpracując z pocztą niemiecką. Takie działanie jest karygodne z punktu widzenia interesu państwa. Postulujemy, aby właściciel nakazał niezwłocznie rozpoczęcie rozmów między zarządami obydwu spółek w celu uporządkowania sytuacji” – czytamy w piśmie związkowców do premiera.

Orlenowi, który ma już 2 tys. automatów paczkowych i rośnie w sektorze KEP (kurier, ekspres, paczka) jak na drożdżach bez pomocy PP, nie pali się do kooperacji. Spółka tylko w tym roku chce podwoić swoją sieć maszyn. Poczta natomiast pozostaje w sferze deklaracji (plan 2 tys. urządzeń, który miał być sfinalizowany w 2022 r., ma być przeprowadzony do końca 2023 r.).

Czytaj więcej

Krzysztof Adam Kowalczyk: Orzeł chce zastąpić gołębie

W biurze prasowym Orlenu powiedziano nam, że zarzuty o współpracy z niemiecką pocztą nie są prawdziwe. – Usługa Orlen Paczka jest realizowana przez Ruch, polską spółkę z grupy kapitałowej Orlen. Na rynku niemieckim spółka zależna Orlen Deutschland jedynie wynajmuje na swoich stacjach miejsca pod automaty paczkowe m.in. firmie DHL. Współpraca ta nie ma żadnego wpływu na działalność firm kurierskich w Polsce – tłumaczą w płockim koncernie.

Nowa sieć poczty

Poczta Polska informuje, że ma obecnie około 200 maszyn. Dla porównania Allegro, które z budową swojej sieci wystartowało w połowie 2021 r., jeszcze na początku ub.r. dysponowało tysiącem maszyn, a teraz mocno przebiło już poziom 2 tys. i dysponuje zakontraktowanymi lokalizacjami pod kolejne co najmniej 2,5 tys. punktów.

W biurze prasowym PP wyjaśniają, że obecnie jej sieć funkcjonuje przede wszystkim w placówkach pocztowych oraz w marketach. – Pracujemy nad uruchomieniem nowej sieci zewnętrznych urządzeń paczkowych Pocztex Automat 24/7, co nastąpi jeszcze w tym roku. Zaplanowane i sukcesywnie realizowane działania zakładają osiągnięcie liczby do 2 tys. automatów, w których klienci będą mieli możliwość odbioru, nadania i zwrotu przesyłek zakupionych online, zarówno w miastach wojewódzkich, jak i powiatowych oraz gminnych – podkreślają w PP. – Równolegle finalizujemy prace nad aplikacją mobilną na smartfony, umożliwiającą odbiór przesyłek z tych urządzeń, śledzenie trasy przesyłek, wyszukiwanie punktów, kodów pocztowych, a docelowo także i nadanie paczek – kontynuują.

Pocztowcy zwracają uwagę, że rozbudowywana jest sieć punktów odbioru Pocztex Punkt, którą obecnie tworzą, obok placówek pocztowych, punkty partnerskie: sklepy: Żabka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan oraz kioski Ruchu. – Liczne punkty odbioru czynne są w dogodnych godzinach 6–23, dzięki temu każdy kupujący znajdzie i wybierze dogodny punkt dla siebie, często w odległości tylko kilku minut pieszo – podkreślają w biurze prasowym PP. I dodają, że w ostatnim roku istotnie zwiększyła się obecność punktów odbioru zarówno w małych miastach, jak i na obszarach wiejskich, dzięki rozszerzeniu współpracy z obecnymi i nawiązaniu współpracy z nowymi partnerami.

Na punkty odbioru mocno stawiają też rynkowi rywale. DPD ma ich 12 tys., z czego 1/4 stanowią automaty paczkowe. Niedawno francuski operator rozpoczął kooperację z marketami Kaufland. – Od dwóch lat mocno stawiamy na wzmocnienie obszaru „out of home”, czyli doręczenia poza adresem odbiorcy. Dziś liczą się mobilność i swoboda podczas załatwiania codziennych spraw. Oferując punkty DPD Pickup, zwiększamy możliwości odbioru paczek przy okazji spaceru czy zakupów – komentuje Łukasz Zembowicz, członek zarządu DPD Polska.

Polska liderem

Liderem na rynku maszyn jest InPost. Jego sieć w Polsce na koniec ub. r. liczyła 19,3 tys. lokalizacji, co oznacza, że wzrosła o 17 proc. Liczba skrytek w automatach sięgnęła łącznie 2,9 mln sztuk (to o 21 proc. więcej niż w 2021 r.). Wzrósł także tzw. wskaźnik lojalności klientów – z 75 do 81 proc. To dowodzi jakim powodzeniem cieszą się w naszym kraju automaty paczkowe.

Potwierdzają to zresztą badania Colliers. Wynika z nich, że korzysta z nich aż 97 proc. badanych. Polska jest światowym liderem pod względem gęstości rozmieszczenia maszyn do odbioru przesyłek w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców.

Jak zaznacza Łukasz Łukasiewicz, operations manager w SwipBox Polska, dostawy do automatów stanowią już niemal 40 proc. wszystkich dostarczanych przesyłek. – W ciągu dwóch najbliższych lat, liczba ta ma wyrównać się względem rynkowego udziału dostaw do miejsca zamieszkania – dodaje.

Stacje benzynowe Polskiego Koncernu Naftowego zostały wyłączone z sieci punktów odbioru Poczty Polskiej (PP) w ub.r. Choć współpraca obu spółek Skarbu Państwa trwała od 2015 r. i była przedłużana, ostatecznie płocki gigant zdecydował się zrezygnować z dalszej współpracy. Dlaczego? Można się tylko domyślać, ale fakt, że po tym sieć automatów paczkowych Orlenu wręcz wystrzeliła, a PP wciąż nie jest w stanie zrealizować swoich zapowiedzi dotyczących rozbudowy liczby tego typu punktów, mówi sam za siebie. Związkowcy pocztowej „Solidarności” zamierzają jednak wymóc na premierze, by obie firmy wróciły do kooperacji.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
UOKiK sprawdza możliwy monopol w portach
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Biznes
Chatbot ChatGPT zyskuje płatne opcje. Czy warto skorzystać?
Biznes
Niezwykły rajd Nvidii. Analitycy wierzą, że będzie jeszcze większa
Biznes
Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Biznes
Sztuczna inteligencja puka do drzwi polskiego biznesu i finansów. Ile wydają firmy?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży