Startuje militarny Autosan

Konsorcjum zbrojeniowych firm: warszawski, elektroniczny PIT –Radwar i artyleryjska Huta Stalowa Wola - nowi właściciele spółki Autosan dają sobie rok na wskrzeszenie w Sanoku produkcji autobusów. W dalszych planach jest budowa w podkarpackiej fabryce, samochodów terenowych dla wojska i rozwinięcie produkcji kooperacyjnej.

Aktualizacja: 06.04.2016 16:40 Publikacja: 06.04.2016 15:16

Startuje militarny Autosan

Foto: materiały prasowe

W dalszych planach jest budowa w podkarpackiej fabryce, samochodów terenowych dla wojska i rozwinięcie produkcji kooperacyjnej.

- Nowy zarząd firmy po latach upadłościowego zastoju ma uporządkować najpierw sprawy formalne, zadbać o aktualizowanie homologacji pojazdów i przede wszystkim skompletować załogę a także zrekonstruować sieci dostawców kooperacyjnych ,tak, aby można było niezwłocznie odbudować produkcję autobusów i mikrobusów.

- Przyszłe pojazdy mają w najdrobniejszych szczegółach uwzględniać wymagania i potrzeby armii – zapowiada Ryszard Kardasz prezes PIT-Radwar. Przekonuje, że inwestycja w upadający zakład, której ciężarami spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, sprawiedliwie się podzieliły, ma szanse na sukces.

- W podobny sposób, dzięki zdecydowanemu wejściu HSW i zamówieniom wojskowym udało się kilka lat temu uratować ciężarówki Jelcza – przypomina Kardasz. Szef PIT- Radwaru i Przemysłowego Centrum Optyki w Warszawie podkreśla, że marzy mu się powtórzenie optymistycznego, jelczańskiego scenariusza.

– Tym bardziej, że wsparcie dla odradzającego się Autosanu zadeklarowała Agencja Rozwoju Przemysłu, spodziewamy się też pomocy ze strony PGZ – dodaje.

Autobusy dla żołnierzy

Skądinąd wiadomo, że planowane już w zeszłym roku, jeszcze przed wyborami, przejęcie przez zbrojeniówkę sanockich autobusów, w ostatnich miesiącach, zyskało wyjątkowo silne, polityczne wsparcie. W minionym tygodniu, w Sanoku, podczas uroczystego podpisania umowy przejęcia Autosanu, obecna była osobiście premier Beata Szydło.

Wykupienie od syndyka najstarszej w Polsce fabryki autobusów (działała już w latach 20. XX wieku), zatrudniającej wciąż blisko 300 pracowników kosztowało PIT-Radwar i HSW 17,3 mln zł. Dodatkowo 7,8 mln zł właściciele nowej spółki Autosan S.A. wyłożyli na zakup hali produkcyjnej od firmy Zasada. Na czele nowej firmy stanął prezes Marek Opowicz, manager wywodzący się z PIT-Radwaru, w zarządzie znalazł się też Tadeusz Makowski ( z HSW).

Według prezesa Kardasza, wojsko szacuje, że w najbliższych latach będzie potrzebowało ok. 300 nowych autobusów. Nawet jeśli tylko cześć kontraktów trafi do Autosanu, zakład powinien dostać mocny, rozwojowy impuls.

Rodzime wojskowe terenówki

W przyszłości nowi właściciele firmy zamierzają jednak rozwijać także produkcję lekkich, niezawodnych samochodów terenowych w wersji militarnej. Producenta takich, specjalistycznych pojazdów w kraju nie ma – opancerzone wozy z prywatnej firmy AMZ Kutno, reprezentują zupełnie inny segment rynku - przekonuje szef PCO. A potrzeby w tym zakresie, modernizującej się szybko armii, są ogromne: - Lekkie, mobilne, platformy wsparcia, muszą towarzyszyć formacjom haubic Krab czy produkowanym w Stalowej Woli , samobieżnym moździerzom Rak - przypomina Kardasz. Zapewnia, że w kilka dni po ujawnieniu wstępnych planów zbrojeniówki wobec Autosanu, do nowych właścicieli zgłosili się pierwsi przedstawiciele motoryzacyjnych koncernów, gotowi do negocjowania warunków technologicznej współpracy.

Prezes Kardasz twierdzi że solidną nogą podkarpackiego biznesu mogą być zamówienia kooperacyjne. Nawet po ogłoszeniu upadłości sanockiej spółki produkujący wojskową elektronikę, m.in. systemy radiolokacyjne, warszawski PIT-Radwar zamawiał w Sanoku specjalistyczne kontenery. Autosan będzie mógł być także poddostawcą wielu innych komponentów dla całej zbrojeniówki, choćby m.in. wymagających fachowej obróbki części do militarnych ciężarówek z Jelcza.

W dalszych planach jest budowa w podkarpackiej fabryce, samochodów terenowych dla wojska i rozwinięcie produkcji kooperacyjnej.

- Nowy zarząd firmy po latach upadłościowego zastoju ma uporządkować najpierw sprawy formalne, zadbać o aktualizowanie homologacji pojazdów i przede wszystkim skompletować załogę a także zrekonstruować sieci dostawców kooperacyjnych ,tak, aby można było niezwłocznie odbudować produkcję autobusów i mikrobusów.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki