Przeważająca część przedsiębiorstw w Polsce decyduje się na najem powierzchni biurowych, zamiast inwestować we własne biuro, które wymagałoby zaangażowania sporego kapitału. Koszty związane z opłatami eksploatacyjnymi stanowią największą część ogólnych kosztów prowadzenia działalności.
Jak zoptymalizować koszty najmu biura?
Według najnowszego raportu Z perspektywy najemcy. Opłaty eksploatacyjne opublikowanego przez firmę Cushmann & Wakefield największy udział w kosztach eksploatacyjnych mają opłaty za media (28%). Kolejne pozycje to podatki (24%) oraz konserwacja i bieżące naprawy (20%); 11% ogółu opłat wiąże się z ochroną, natomiast koszty ubezpieczenia nieruchomości, utrzymania czystości oraz wynagrodzenia zarządcy wynoszą kilka procent całości kosztów eksploatacyjnych.
Aby zoptymalizować koszty związane z najmem powierzchni biurowych, należy już na etapie wyboru konkretnej lokalizacji i negocjacji warunków umowy zwrócić szczególną uwagę na zakres opłat eksploatacyjnych. Przede wszystkim warto szukać powierzchni usytuowanych w nowoczesnych budynkach, których zarządcy są nastawieni na racjonalne gospodarowanie energią. Wyznacznikami pozwalającymi ocenić nieruchomość będą, na przykład, zdobyte certyfikaty ekologiczne. Dobrze również sprawdzić udział powierzchni wspólnych w budynku i efektywność ich wykorzystania – im będzie on mniejszy, tym niższych kosztów może spodziewać się najemca. Przed podpisaniem umowy najmu trzeba także precyzyjnie wyszczególnić zakres oraz sposób rozliczania opłat eksploatacyjnych. Najemcy nie zaskoczą wówczas żadne nieprzewidziane zobowiązania i będzie mógł wkalkulować ich wysokość w ogólne koszty funkcjonowania firmy.
Energooszczędność kluczem do optymalizacji kosztów