#RZECZoBIZNESIE: Sergiusz Sawin: Polskie startupy muszą wyjść za granicę

Wielu naszych klientów przyznaje, że rozwinięcie czegoś samemu trwa dość długo, wiec łatwiej jest im sięgnąć po coś, co już istnieje – mówi Sergiusz Sawin, wiceprezes firmy D-Raft, kojarzącej korporacje i startupy.

Aktualizacja: 24.10.2016 13:46 Publikacja: 24.10.2016 13:18

#RZECZoBIZNESIE: Sergiusz Sawin: Polskie startupy muszą wyjść za granicę

Foto: Rzeczpospolita

Po co korporacjom startupy? Nie mogą sami, w swoich komórkach rozwijać jakichś pomysłów?

- Myślę, że to wyzwanie czasów, które pokazują, że dużej korporacji często trudno nadążyć za tym co się dzieje na rynku oraz za pomysłami firm powstających w akceleratorach, inkubatorach czy garażach – wyjaśnia Sergiusz Sawin i dodaje, że przykład Netflixa czy Airbnb, że małe firmy wygrywają coraz częściej z wielkimi korporacjami i zmieniają obraz rynku.

W korporacjach procedury i procesy decyzyjne są dużo wolniejsze od małych firmach i dlatego łatwiej jest sięgnąć po coś co już istnieje na rynku, ma potencjał i da się łatwo zintegrować z systemami danej firmy.

Pomagacie wyszukiwać perełki startupowe. Jednak czasem koncerny same zakładają swoje inkubatory.

- Tak, to jest troszkę inna filozofia działania – mówi Sergiusz Sawin, dodając, że część firm decyduje się na prowadzenie całego procesu rozwoju firm – od pomysłu do budowania całego modelu biznesowego i stworzenia prototypu gotowego do testów.

- My skupiamy się głównie na scaleup'ach– firmach, które już nie są startupami, ale wyszły poza ten etap i działają już na kilku rynkach – wyjaśnia wiceprezes D-Raft i dodaje, że jego firma specjalizuje się w wyszukiwaniu firm nie z konkretnego runku, ale oferujących takie rozwiązania jak: fintech – dla bankowości i ubezpieczenia oraz tworzy programy krosbranżowe, jak np. omnichannel.

- Nie skupiamy się na jednej branży - podkreśla Sergiusz Sawin i wyjaśnia, ze to korporacje przychodzą do nich z zadaniem wyszukania dla nich konkretnego startupu.

Jakie polskie startupy będą miały szanse na międzynarodowy sukces?

Według wiceprezesa D-Raft przede wszystkim firmy rozwijające technologie beaconowe są coraz bardziej obiecujące. Poza tym technologie związane z dronami - tworzenie, monitorowanie i przechwytywanie oraz tworzenie profili konsumentów – tworzące indywidualny obraz klienta. Nieco przycichł natomiast rynek drukarek 3D, który był bardzo obiecujący.

Dlaczego polskie firmy maja problem z przebiciem się?

Wciąż nie mamy dobrej infrastruktury pozwalającej łączenie startupów z korporacjami – uważa wiceprezes D-Raft i dodaje, ze to nie jest kwestia braku pieniędzy, ale braku swoistego ekosystemu łączącego korporacje, firmy i startupy.

Sergiusz Sawin zapowiedział też, powstanie w Warsaw Spire centrum kojarzenia polskich startupów i koncernów polskich, podkreślając, jednak jak ważne jest wychodzenie za granice i tam poszukiwanie możliwości rozwoju polskich startupów.

Po co korporacjom startupy? Nie mogą sami, w swoich komórkach rozwijać jakichś pomysłów?

- Myślę, że to wyzwanie czasów, które pokazują, że dużej korporacji często trudno nadążyć za tym co się dzieje na rynku oraz za pomysłami firm powstających w akceleratorach, inkubatorach czy garażach – wyjaśnia Sergiusz Sawin i dodaje, że przykład Netflixa czy Airbnb, że małe firmy wygrywają coraz częściej z wielkimi korporacjami i zmieniają obraz rynku.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kłopotliwy ślad węglowy dla spółek giełdowych
Biznes
Dubaj światowym centrum wiz. Start-up staje się potentatem
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?