Opel Grandland X Ultimate: mocne uderzenie luksusem

W całej Europie jest już w sprzedaży największy, najbardziej wypasiony i najdroższy z trzeciej rodziny pojazdów sportowo-użytkowych Opla — Grandland X w wersji Ultimate. W krajach strefy euro kosztuje od ok. 40 tys. euro, w Polsce — od 153 600 zł.

Publikacja: 25.03.2018 11:52

Opel Grandland X Ultimate: mocne uderzenie luksusem

Foto: materiały prasowe

Trzeciego Opla z rodziny SUV (z symbolem X) — po Mokka X i Crossland X — pokazano po raz pierwszy we wrześniu 2017 na salonie we Frankfurcie, akcję marketingową zaczęto w styczniu, do połowy marca producent otrzymał zamówienia na ok. 100 tys. sztuk, w tym na dwie trzecie w najdroższej wersji wyposażenia. Wszystkie grandlandy powstają w Sochaux we Francji, historycznym ośrodku przemysłowym Peugeota, dzieląc płytę podłogową EMP2 z peugeotami 3008 drugiej generacji. Zakład produkuje ponadto Peugeota 308 drugiej generacji i DS 5, w 2017 r. wypuścił 525 tys. sztuk, w planach na bieżący rok ma tyle samo.

Ponadto Grupa PSA uruchomi w II półroczu w Walvis Bay w Namibii montaż w systemie SKD modeli Grandland X i Peugeot 3008 dla krajów Południowowoafrykańskiej Unii celnej SACU: RPA, Namibii, Botswany, Lesotho i Swazilandu w docelowej wielkości 5 tys. sztuk rocznie, z możliwością rozszerzenia gamy modeli zależnie od popytu. Grandland X pojawi się już w tym roku w sprzedaży w RPA.

Kurs na SUV-y

Wyraźne przyspieszenie Opla w oferowaniu pojazdów sportowo-użytkowych wiąże się ze stale rosnącą popularnością tej kategorii na świecie, wynika też ze strategii nowego właściciela Opla, Grupy PSA, która zamierza przywrócić rentowność niemieckiej firmy pojazdami zapewniającymi najwyższą marżę. Francuzi proponują francuskie i niemieckie samochody w tych samych segmentach, bo wiedzą, że w jednych krajach konsumenci są bardziej przywiązani do peugeotów i citroenów, a w innych zdecydowanie wolą ople. Nie obawiają się zatem kanibalizacji.

Wygląd

Sylwetka Grandland X przypomina Astrę i nowego Insignia Grand Sport (grill za znakiem firmowym pośrodku, zwężone reflektory, w dole zderzaka chrapy ze światłami przeciwmgielnymi), nadkola i osłony dolnych partii karoserii zwiększają terenowy charakter pojazdu. Z tylu uzupełniają to srebrna osłona podwozia, dwie końcówki rury wydechowej i wąskie światła.

W kabinie zwraca uwagę układ deski rozdzielczej identyczny jak w Sports Tourer na trzech poziomach: na górnym 8-calowy ekran dotykowy z Navi 5.0 IntelLink i Android Auto/Apple Car Play do korzystania z multimediów, w środku — klimatyzacja, niżej — tryby jazdy, kontrola trakcji. Ta wspólnota (commonality) zapewnia oszczędności w produkcji, a użytkownikowi daje szybką intuicyjną możliwość korzystania z tego wyposażenia. Wyższa pozycja foteli typowa dla SUV ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnia lepszą widoczność; w wersji Ultimate są to podgrzewane, wentylowane skórzane (z masażem pleców) fotele AGR (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców), podgrzewana kierownica, wnętrz doświetla panoramiczny szklany dach. W opcji jest biało-czarne nadwozie.

Dzięki rozstawowi osi 2675 mm nawet 5 osób podróżujących tym kompaktem nie może narzekać na brak przestrzeni. Nie brakuje także miejsca na bagaż i sprzęt sportowy: bagażnik ma pojemność 514 litrów, a po złożeniu tylnych foteli 1652 l.

Kierowca i pasażerowie Grandlanda X mogą korzystać z łączności dzięki systemom IntelliLink najnowszej generacji z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay, z osobisteego opiekuna kierowcy OnStar (po aktywacji i założeniu konta w OnStar Europe Ltd), z dodatkowych usług rezerwacji hotelu (przez Booking. com. Wymagane podanie adresu e-mail i numeru karty kredytowej) i wyszukiwania dogodnego parkingu (przez serwis Parkopedia). Indukcyjna ładowarka umożliwia bezprzewodowe ładowanie kompatybilnych smartfonów.

Napęd i bezpieczeństwo

Rodzia Granlandow X jest napędzana 3 silnikami: benzynowym PureTech 1,2 o mocy 130 koni, dieslem 1,6 o mocy 120 koni oraz w wersji Ultimate dieslem 2,0 o mocy 177 koni z systemem Start/Stop i nową automatyczną skrzynią 8 biegów. Ten ostatni silnik zapewnia doskonale osiągi (maksymalną prędkość 214 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 9,1 sekund), emitując zaledwie 126-128 g CO2 na kilometr, co we Francji wiąże się z dopłatą 210 euro za skazanie środowiska. Najnowszy Insignia Sports Tourer emituje 184-194 g/km, więc Francuz musi dopłacić z tego powodu do ceny kupna 10 500 euro.

W wersji Ultimate wprowadzono w standardzie zaawansowane rozwiązania: alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem autonomicznego hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych, wykrywania zmęczenia kierowcy, adaptacyjny tempomat (pilnuje zaprogramowanej prędkości i odległości od pojazdu poprzedzającego, potrafi samodzielnie hamować do całkowitego zatrzymania i przyspieszać), diodowe reflektory LED z system AFL z doświetlaniem zakrętów i i automatyczne poziomowaniem wiązki światła, asystenta parkowania z kamerą 360 stopni.

Mimo terenowego charakteru auta jego producent nie oferuje napędu na 4 koła, ale system IntelliGrip istniejący też w autach Grupy PSA pozwala dostosować kontrolę trakcji do rożnych nawierzchni. Kierowca ma do wyboru pięć trybów jazdy. System dostosowuje rozkład momentu obrotowego na przednie koła, pozwalając nawet na buksowanie kół, gdy jest to konieczne.

Grandland X uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP dzięki dobrym ocenom w 4 kategoriach: ochrona kierowcy i dorosłych pasażerów, ochrona pasażerów-dzieci, ochrona pieszych. systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Wrażenia z jazdy

Wnętrze jest jedną z największych zalet tego auta. Przednie fotel są bardzo wygodne, krótkie, podgrzewane, chłodzone, z możliwością masażu pleców, po odsunięciu maksymalnie do tylu prowadzący wysokiego wzrostu może trzymać kierownicę wyprostowanymi rękami, kierownica dobrze leży dzięki idealnej okrągłości, nie zasłania zegarów. Ustawienie fotela w najwyższej pozycji daje doskonałą widoczność. Izolacja kabiny pozwala spokojnie rozmawiać, słuchać radia, bardzo dokładna nawigacja nie pozwoli zjechać z wybranej trasy. Tylne fotele również wygodne ze sporą przestrzenią na nogi, środkowy tunel nie przeszkadza zbytnio. Wnętrze wysłane miękkimi materiałami, solidne elementy z tworzyw sztucznych dopełniają wrażenia wygody

Dzięki miękkiemu zawieszeniu prowadzenie auta jest komfortowe, zwłaszcza na autostradzie, kierujący ma wrażenie jazdy autem większym niż w rzeczywistości. Grandland płynie, natychmiast reaguje na lekki ruch kierownicą. Wpływa na to izolacja kabiny, bo silnika wysokoprężnego prawie nie słychać. Na drogach lokalnych i górskich serpentynach czuje się nierówności, ale wtedy prędkość jest bardzo mała.

Osoba prowadząca to auto albo jadąca jako pasażer może być bardzo zadowolona z jazdy. Grandland X Ultimate jest doskonały pod każdym względem dzięki logicznej funkcjonalności elementów, typowej dla niemieckich producentów. Problemem może być ogromna konkurencja w tym segmencie (Peugeot 3008, Seat Ateca, Nissan Qashqai, renault Kadjar, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Mazda CX-5, VW Tiguan), a także cena (za takie pieniądze można kupić mniejsze BMW, Mercedesa czy Volvo).

Zdecydowaną zaletą Grandlanda jest spokojna sylwetka, nie zwracająca uwagi, auto spełnia wszystko to czego należy oczekiwać. Emisja spalin gwarantuje mu wjazd do każdego miasta. W skromniejszej wersji wyposażenia może trafiać do bardzo wielu potencjalnych klientów, w najbogatszej wersji zapewnia komfort jazdy całej rodziny na długich trasach, 2-litrowe diesle mogą holować przyczepy o wadze 2 ton

 

Dane techniczne

Silnik: 4-cylidrowy rzędowy Start/Stop, 1997 ccm

Max moc: 130 kW/177 KM przy 3750 obr./min

Max. moment obrot.: 40 Nm przy 1997 obr./min

Max. prędkość: 214 km/h

0-100 km/h: 9,1 sek

Spalanie: miasto 5,3 l; poza miastem 4,6 l; cykl mieszany 4,9 l

Zbiornik: 53 litry

Emisja CO2: 126-128 g/km

Norma: Euro-6d-TEMP

Plusy:

+ spokojna sylwetka

+ bogate wyposażenie

+ komfort jazdy (lekkość prowadzenia, wyciszenie kabiny)

Minusy:

- alufelgi 19 cali

-- zestaw naprawczy zamiast 5. koła

- małe kieszenie przednich drzwi

Trzeciego Opla z rodziny SUV (z symbolem X) — po Mokka X i Crossland X — pokazano po raz pierwszy we wrześniu 2017 na salonie we Frankfurcie, akcję marketingową zaczęto w styczniu, do połowy marca producent otrzymał zamówienia na ok. 100 tys. sztuk, w tym na dwie trzecie w najdroższej wersji wyposażenia. Wszystkie grandlandy powstają w Sochaux we Francji, historycznym ośrodku przemysłowym Peugeota, dzieląc płytę podłogową EMP2 z peugeotami 3008 drugiej generacji. Zakład produkuje ponadto Peugeota 308 drugiej generacji i DS 5, w 2017 r. wypuścił 525 tys. sztuk, w planach na bieżący rok ma tyle samo.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów