Trzeciego Opla z rodziny SUV (z symbolem X) — po Mokka X i Crossland X — pokazano po raz pierwszy we wrześniu 2017 na salonie we Frankfurcie, akcję marketingową zaczęto w styczniu, do połowy marca producent otrzymał zamówienia na ok. 100 tys. sztuk, w tym na dwie trzecie w najdroższej wersji wyposażenia. Wszystkie grandlandy powstają w Sochaux we Francji, historycznym ośrodku przemysłowym Peugeota, dzieląc płytę podłogową EMP2 z peugeotami 3008 drugiej generacji. Zakład produkuje ponadto Peugeota 308 drugiej generacji i DS 5, w 2017 r. wypuścił 525 tys. sztuk, w planach na bieżący rok ma tyle samo.
Ponadto Grupa PSA uruchomi w II półroczu w Walvis Bay w Namibii montaż w systemie SKD modeli Grandland X i Peugeot 3008 dla krajów Południowowoafrykańskiej Unii celnej SACU: RPA, Namibii, Botswany, Lesotho i Swazilandu w docelowej wielkości 5 tys. sztuk rocznie, z możliwością rozszerzenia gamy modeli zależnie od popytu. Grandland X pojawi się już w tym roku w sprzedaży w RPA.
Kurs na SUV-y
Wyraźne przyspieszenie Opla w oferowaniu pojazdów sportowo-użytkowych wiąże się ze stale rosnącą popularnością tej kategorii na świecie, wynika też ze strategii nowego właściciela Opla, Grupy PSA, która zamierza przywrócić rentowność niemieckiej firmy pojazdami zapewniającymi najwyższą marżę. Francuzi proponują francuskie i niemieckie samochody w tych samych segmentach, bo wiedzą, że w jednych krajach konsumenci są bardziej przywiązani do peugeotów i citroenów, a w innych zdecydowanie wolą ople. Nie obawiają się zatem kanibalizacji.
Wygląd
Sylwetka Grandland X przypomina Astrę i nowego Insignia Grand Sport (grill za znakiem firmowym pośrodku, zwężone reflektory, w dole zderzaka chrapy ze światłami przeciwmgielnymi), nadkola i osłony dolnych partii karoserii zwiększają terenowy charakter pojazdu. Z tylu uzupełniają to srebrna osłona podwozia, dwie końcówki rury wydechowej i wąskie światła.
W kabinie zwraca uwagę układ deski rozdzielczej identyczny jak w Sports Tourer na trzech poziomach: na górnym 8-calowy ekran dotykowy z Navi 5.0 IntelLink i Android Auto/Apple Car Play do korzystania z multimediów, w środku — klimatyzacja, niżej — tryby jazdy, kontrola trakcji. Ta wspólnota (commonality) zapewnia oszczędności w produkcji, a użytkownikowi daje szybką intuicyjną możliwość korzystania z tego wyposażenia. Wyższa pozycja foteli typowa dla SUV ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnia lepszą widoczność; w wersji Ultimate są to podgrzewane, wentylowane skórzane (z masażem pleców) fotele AGR (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców), podgrzewana kierownica, wnętrz doświetla panoramiczny szklany dach. W opcji jest biało-czarne nadwozie.