Reklama
Rozwiń

Elektryk wjeżdża do naszej codzienności

O ile jeszcze horyzontu końca „czarnego złota" nie widać, o tyle spółki paliwowe zdają sobie sprawę, że ta perspektywa już się rysuje.

Publikacja: 16.12.2021 01:00

Elektryk wjeżdża do naszej codzienności

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Dlatego też firmy inwestują w elektroenergetykę. PKN ORLEN podąża zgodnie ze światowym trendem. Przejął energetyczny koncern Energa, a teraz rozwija mobilność na zielony prąd.

Doświadczenia w rozwoju energetyki i transportu pokazują, że możemy spodziewać się szybkiej adaptacji rozwiązań i technologii przyczyniających się do po-prawy standardu życia naszych społeczności, takich jak robotyzacja czy postępująca elektryfikacja transportu, które będą dodatkowo napędzały drugą trans-formację energetyczną oraz przełożą się na wzrost zapotrzebowania na czystą energię.

Środowisko i ekonomiczna konieczność

Branżowi doradcy rynkowi w swoich scenariuszach bazowych prognozują zgodnie, że w średnim terminie tzw. sektor nowej mobilności, rozumianej jako elektromobilność, może być jednym z głównych czynników rozwoju spółek oil & gas, przechodzących transformację energetyczną. Jedna z wiodących firm doradczych przewiduje, że w perspektywie 2020–2040 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) tzw. nowej mobilności wynosić będzie 7,8 proc. Dlatego też coraz więcej największych podmiotów w branży naftowo-paliwowej, wraz z oczekiwanym trendem elektryfikacji transportu, stawia w swoich strategiach na rozwój technologii tzw. nowej mobilności. Przejawia się to w budowaniu pozycji w obszarze infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

PKN ORLEN podkreśla, że do 2050 r. elektryfikacja gospodarki wyniesie 46 proc. i wzrośnie z poziomu 9 proc. w 2020 r. W swojej strategii na 2030 r. ORLEN podkreślił, że jego głównym czynnikiem rozwoju będzie energetyka, a sam koncern chce być liderem transformacji w regionie. ORLEN w jednym z mediów społecznościowych podaje wyliczenia dotyczące spadku kosztów poszczególnych technologii OZE. Wynika z nich, że koszt wytworzenia energii elektrycznej z lądowej energetyki wiatrowej jeszcze w 2010 r. wynosił 0,34 zł/KWh, a w 2020 r. – już 0,19 zł/KWh. Koszt produkcji tej samej jednostki energii w morskiej ener-getyce wiatrowej spadł w tym roku do 0,45 zł z 0,61 zł dziesięć lat wcześniej. Największy spadek kosztów odnotowano zaś – w ocenie PKN ORLEN – w technologii fotowoltaicznej. Jeszcze dziesięć lat temu koszt produkcji KWh wynosił 1,44 zł, a w tym roku – jedynie 0,27 zł.

Od pilotażu do powszechności

Dlatego oparcie transportu o zieloną energię wydaje się już nie tylko uzasadnione środowiskowo, ale i ekonomicznie. Rozwój elektromobilności rozpoczął się w PKN ORLEN już sześć lat temu. O ile wówczas koncern rozważał, czy zainwestować w tę gałąź, o tyle teraz cała Grupa Kapitałowa ORLEN dysponuje jedną z kluczowych sieci infrastruktury ładowania w Polsce, która stale jest rozbudowywana. W strategii do 2030 r. ORLEN mówi o 1 tys. stacji ładowania. Wpływ na rozbudowę sieci ma bardzo szybki rozwój technologii, a co za tym idzie – wzrost mocy nowych stacji ładowania do pojazdów elektrycznych.

W ramach działań w Grupie ORLEN, oprócz gęstej mapy standardowych stacji ładowania typu AC (rozwijanej głównie przez spółkę Energa z Grupy ORLEN), PKN ORLEN rozwija własną sieć szybkich stacji ładowania typu DC w całej Polsce, o mocy 50 kW, 100 kW i 150 kW, które są w trakcie budowy. Stacje lokowane są na terenie całego kraju, przy drogach o dużym natężeniu ruchu oraz w ważnych punktach komunikacyjnych. Według pozyskanych informacji liczba stacji ładowania w ramach Grupy ORLEN przekro-czyła liczbę 380. W spółce Energa to ponad 270 stacji ładowania – głównie typu AC i DC – oraz ponad 100 stacji ładowania typu DC należących do PKN ORLEN. Koncern podkreśla, że każda ze stacji zlokalizowana będzie w odległości 50–100 km od siebie, co pozwala – zdaniem PKN ORLEN – na swobodę podróżowania po kraju elektrykiem.

Zielona stacja paliw?

Pięć lat temu PKN ORLEN rozpoczął także pilotaże stacji paliw napędzanych energią elektryczną pochodzącą z OZE. Celem projektu było sprawdzenie potencjału rozwiązania, łączącego źródło wytwarzania energii elektrycznej z istniejącymi lub zupełnie nowymi konstrukcjami. Chodzi nie tylko o instalacje paneli fotowoltaicznych na stacjach, ale także wiatraki w wersji pionowej. W ramach wykorzystania OZE ORLEN wdrożył również pilotażowe mikroinstalacje fotowoltaiczne (o mocy do 40 kWp) na 11 wybranych własnych stacjach paliw, rozmieszczonych w całym kraju, co umożliwia weryfikację produktywności jednostek przy różnym poziomie nasłonecznienia. Z zainstalowanych 190 kWp uzyskana energia elektryczna zużywana jest na potrzeby własne stacji.

Energia elektryczna generowana z instalacji fotowoltaicznych, zasilająca część potrzeb własnych stacji, przynosi zarówno efekt ekologiczny w postaci po-zyskania czystego źródła prądu, jak i efekt ekonomiczny poprzez ograniczenie zakupu energii z sieci. Moduły fotowoltaiczne umieszczone zostały na dachach i wiatach stacji paliw. W celu zwiększenia energetycznej samowystarczalności stacji paliw ORLEN planuje jednocześnie zabudowę pilotażowej instalacji do magazynowania energii elektrycznej. Zabudowa układu magazynowania energii elektrycznej może stanowić rozwiązanie związane z nieprzewidywalnością i stabilnością jednostek wytwórczych OZE. Instalacja pilotażowej jednostki wyposażonej w akumulatory energii pozwoli na oszacowanie potencjału wykorzysta-nia magazynu do integracji OZE.

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Dlatego też firmy inwestują w elektroenergetykę. PKN ORLEN podąża zgodnie ze światowym trendem. Przejął energetyczny koncern Energa, a teraz rozwija mobilność na zielony prąd.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Biznes
Linda Yaccarino rezygnuje z funkcji prezesa X po kontrowersjach z chatbotem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań