Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Adam Czyżewski: Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi

Zbyt mało wagi przywiązujemy do rozwiązań perspektywicznych, których wypracowanie wiąże się z ryzykiem – mówi Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 13.06.2018 16:05 Publikacja: 13.06.2018 14:00

#RZECZoBIZNESIE: Adam Czyżewski: Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że startupy w Polsce mają jeszcze niewielki wpływ na procesy gospodarcze, ale perspektywicznie jest to rodzaj działalności, który może zmienić naszą przyszłość.

- Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi. Może dlatego, że w głowach jesteśmy mało innowacyjni. Preferujemy rozwiązania sprawdzone, które już gdzieś funkcjonują. To nam się wydaje bezpieczniejsze - mówił Czyżewski.

- Zbyt mało wagi przywiązujemy do rozwiązań perspektywicznych, których wypracowanie wiąże się z ryzykiem – dodał.

Zaznaczył, że świat się rozwija przez innowacje, bez nich nie mielibyśmy wzrostu gospodarczego.

Reklama
Reklama

Tłumaczył, że w Polsce mamy sporo pieniędzy, które finansują pomysły. - To, co ma poziom technologii od 0 do 3. Mamy też sporo pieniędzy, które mogą finansować technologie gotowe do wdrożenia. Na razie nie finansują, bo te pieniądze najczęściej są w firmach. U nas firmy, które mają pieniądze są głównie surowcowe. Te firmy działały w zupełnie innych reżimach i teraz muszą się przełamać. To jest cały proces, żeby spore sumy pieniędzy inwestować w coś, co nie przyniesie efekty w najbliższych latach. Z tym zarząd ma problem jeśli pójdzie na giełdę - tłumaczył Czyżewski.

Trudno powiedzieć jaki jest idealny model wspierania startupów, ale może podać model, który się sprawdza. - Gospodarka amerykańska, mimo że w rankingach nie jest na czele, to jeżeli chodzi o efekty innowacyjności jest na 1. miejscu. Rola państwa jest taka, żeby zdjąć ze startupów część ryzyka związanego z działaniem w niepewnej sytuacji. Robi się to poprzez finansowanie U nas robi to NCBiR, który ma środki. Jednak pomysły doprowadzamy do prototypów i przestajemy się tym interesować. Te prototypy są dalekie od komercjalizacji, więc firmy się tym nie interesują i robi się dziura. W tę dziurę wchodzą fundusze zagraniczne, które wyłapują najbardziej perspektywiczne projekty – mówił gość.

Stwierdził, że nie robiąc pełnego ciągu od pomysłu do wdrożenia, tracimy bardzo dużo pomysłów. One wpadają w dolinę śmierci startupu. - Amerykański rząd rozwiązał to zamówieniami publicznymi, które były związane z podbijaniem kosmosu i zdrowiem. Rząd wtedy staje się odbiorcą projektów, więc można jest finansować w pełnym ciągu – przypomniał.

Orlen ma platformę Orlen Innowacje, gdzie mogą zgłaszać się wszyscy, którzy mają pomysły w dziedzinach, które interesują koncern. - Jednak w naszej branży trudno wymyślić coś w garażu. W głównym biznesie musimy współpracować z nauką - ocenił Czyżewski.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama