Offset za transport VIP

Przyszły dostawca rządowych samolotów będzie musiał w ramach offsetu zainwestować w stworzenie w Polsce ośrodka technicznej obsługi nowej floty VIP – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 05.03.2008 04:45

Komitet offsetowy w resorcie gospodarki właśnie zatwierdził założenia przyszłej umowy kompensującej zakup sześciu samolotów do przewożenia najważniejszych polityków. Minister oczekuje, że producenci samolotów nie tylko zorganizują u nas serwis maszyn VIP, ale też dostarczą krajowym firmom nowe technologie.

Decyzja resortu gospodarki ucina dyskusję, czy zakupy rządowych samolotów powinny być uzależnione od obowiązków offsetowych. W przypadku nałożenia obowiązku kompensacji prawo nakazuje, by zagraniczny dostawca sprzętu wojskowego zainwestował w gospodarkę co najmniej równowartość kontraktu.Koszt zakupu samolotów dla VIP jest szacowany na ćwierć miliarda dolarów.

– Jesteśmy gotowi do ogłoszenia konkursu. Opracowanie wymagań technicznych zakończyliśmy już dawno. Czekaliśmy tylko na decyzję w sprawie offsetu – mówi przewodniczący komisji przetargowej Arkadiusz Szyszkowski, wiceprezes Agencji Mienia Wojskowego, która odpowiada za organizację przetargu.

Każda z sześciu zamawianych średniodystansowych maszyn ma mieć zasięg minimum 8 tys. km i powinna zabierać na pokład 19 pasażerów i dwóch członków załogi. Dodatkowe punkty w przetargu zostaną doliczone za możliwości samolotu i wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo – na przykład za trzeci silnik. Trudny do spełnienia wydaje się natomiast warunek, by po rozstrzygnięciu przetargu pierwszy z zamówionych samolotów był do dyspozycji polskich VIP w ciągu 15 miesięcy. Boom na rynku tego typu maszyn spowodował, że ich po prostu brakuje.

Szef Agencji Mienia Wojskowego Krzysztof Grodziecki zastrzega, że przed ogłoszeniem przetargu cały pakiet wymagań technicznych i założeń offsetowych zostanie zweryfikowany w biurze procedur antykorupcyjnych MON.

Polityczne VIP mają teraz do dyspozycji jeden prezydencki Tupolew 154 (drugi jest w remoncie) i dwa ponaddwudziestoletnie Jaki 40. Dwa kolejne są właśnie naprawiane na Białorusi.

Komitet offsetowy w resorcie gospodarki właśnie zatwierdził założenia przyszłej umowy kompensującej zakup sześciu samolotów do przewożenia najważniejszych polityków. Minister oczekuje, że producenci samolotów nie tylko zorganizują u nas serwis maszyn VIP, ale też dostarczą krajowym firmom nowe technologie.

Decyzja resortu gospodarki ucina dyskusję, czy zakupy rządowych samolotów powinny być uzależnione od obowiązków offsetowych. W przypadku nałożenia obowiązku kompensacji prawo nakazuje, by zagraniczny dostawca sprzętu wojskowego zainwestował w gospodarkę co najmniej równowartość kontraktu.Koszt zakupu samolotów dla VIP jest szacowany na ćwierć miliarda dolarów.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca