Cały świat chce budować polskie autostrady

Firmy z Białorusi, Chin, Indii i Turcji zamierzają budować drogi w Polsce. Dotychczas zdobyły kontrakty za 2 mld zł. Walczą o następne, warte nawet drugie tyle. W efekcie koszty budowy dróg mogą spaść

Publikacja: 24.02.2010 03:56

Autostrada A4.

Autostrada A4.

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Od początku tego roku wnioski o dopuszczenie do polskich przetargów na budowę dróg złożyło w sumie dziesięć firm spoza Unii Europejskiej. Ceny, które oferują, są o ok. 40 – 50 proc. niższe od kosztorysów.

W tym roku do chińskiej China Overseas Engineering i macedońskiej SB Granit chcą dołączyć kolejne firmy, m.in. z Państwa Środka, Turcji, Indii czy Białorusi. O cztery kontrakty na budowę ok. 90 km autostrady A1 między Strykowem a Toruniem chcą walczyć m.in. Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi z Turcji, Punjj Lloyd z Indii oraz Shanghai Construction z Chin czy Rożno-Stroitielnyj Tirest z Białorusi.

Trzy chorwackie spółki Dlekovod, Konstruktor – InzenJering i Hidroelektra Niskogradnija ubiegają się o umowę na budowę 20-km odcinka trasy S7 z Ostródy do Olsztynka.

Konsorcjum, w skład którego wchodzi indyjska firma Punj Lloyd, złożyło najniższą ofertę na budowę 8,5-km obwodnicy Rzeszowa o wartości 411 mln zł. Hindusi ubiegali się też o możliwość budowy 36,5-km fragmentu ekspresowej „siódemki“. Kontrakt wygrał Strabag.

– Wraz z pojawieniem się nowych firm ceny być może jeszcze spadną – mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Niższe ceny mogą przełożyć się na większą liczbę kilometrów dróg wybudowanych przez polski rząd za dostępne pieniądze lub zmniejszyć skalę kredytowania. W tym roku rząd na inwestycje drogowe wyemitował obligacje warte ponad 7 mld zł.

– Te oferty nas cieszą, bo są niezwykle konkurencyjne – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Mamy nadzieję, że w kolejnych przetargach będzie podobnie.

Firmy już zadomowione na polskich rynku konkurencji nie witają z otwartymi ramionami. Twierdzą, że wiele spółek spoza Unii nie przestrzega unijnych przepisów dotyczących np. płacy minimalnej, co za tym idzie, ponosi znacznie niższe koszty.

– Taka konkurencja nie jest uczciwa – podkreśla Michałowski.

– Otwarcie rynku jest warunkiem konkurencji, ale strony muszą mieć równe szanse. Konieczna jest ochrona rynku pracy i stosowanie tych samych standardow dla wszystkich graczy – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

W grudniu zeszłego roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zwróciła uwagę Brukseli na problem nierównych warunków funkcjonowania przedsiębiorców z Unii i spoza wspólnoty, którzy konkurują na tym samym rynku. – Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi – mówi Wojciech Malusi, prezes OIGD.

Eksperci obawiają się o kondycję polskich firm, które muszą o kontrakty rywalizować z przybyszami spoza Unii. Część z nich może zniknąć z rynku.

– Dotyczy to zwłaszcza średnich firm zatrudniających ok. 100 osób – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. – Małe spółki będą się ubiegać o zlecenia na remonty i bieżące naprawy dróg. W te kontrakty duże nie wejdą, bo to zupełnie inny biznes niż ten, w którym się specjalizują.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Od początku tego roku wnioski o dopuszczenie do polskich przetargów na budowę dróg złożyło w sumie dziesięć firm spoza Unii Europejskiej. Ceny, które oferują, są o ok. 40 – 50 proc. niższe od kosztorysów.

W tym roku do chińskiej China Overseas Engineering i macedońskiej SB Granit chcą dołączyć kolejne firmy, m.in. z Państwa Środka, Turcji, Indii czy Białorusi. O cztery kontrakty na budowę ok. 90 km autostrady A1 między Strykowem a Toruniem chcą walczyć m.in. Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi z Turcji, Punjj Lloyd z Indii oraz Shanghai Construction z Chin czy Rożno-Stroitielnyj Tirest z Białorusi.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca