Naszym zdaniem jakość polskiej ekonomii pozostawia wiele do życzenia, a poziom nauczania w szkołach wyższych w dużym stopniu zależy od przygotowania maturzystów do studiów. W związku z tym sądzimy, że przygotowanie maturzystów z matematyki ma decydujące znaczenie dla możliwości nauczania mikroekonomii, makroekonomii oraz ekonometrii. Z kolei solidne podstawy tych przedmiotów określają możliwości zaawansowanego nauczania w bardziej wyspecjalizowanych dziedzinach.
Uważamy też, że warto wprowadzić pilotażowy system zachęcania uczniów liceum do zainteresowania się ekonomią. Sądzimy na przykład, że warto pokazywać, jak można aktywnie nauczać ekonomii za pomocą eksperymentów ekonomicznych. Nasze doświadczenia z licealistami pokazują, że ekonomia eksperymentalna wzbudza duże zainteresowanie wśród młodzieży, a nauki ekonomiczne mogą być ciekawe dla przyszłych studentów.
Sądzimy, że warto wprowadzić wykłady i programy informujące o korzyściach płynących z globalizacji gospodarki światowej i integracji regionalnej w ramach Unii Europejskiej. Wydaje się, że obecny kryzys światowy może wytworzyć wśród uczniów i innych grup społecznych wrażenie, że otwarcie gospodarcze Polski jest szkodliwe. Tymczasem postawa taka może w długim okresie hamować przedsiębiorczość Polaków i możliwości rozwojowe naszego kraju.
Uważamy też, że warto pogłębiać wiedzę uczniów o korzyściach i kosztach wynikających z przystąpienia Polski do strefy euro. Studia podyplomowe dofinansowane przez NBP cieszą się dużym zainteresowaniem, a bardziej popularne krótkie prezentacje prowadzone przez ekspertów byłyby prawdopodobnie ciekawe dla uczniów szkół średnich.
Dla lepszego funkcjonowania polskiej gospodarki potrzebne są kadry specjalistów. Dlatego sądzimy, że oprócz nauczania na wysokim poziomie przedmiotów podstawowych (mikroekonomii, makroekonomii i ekonometrii) warto włożyć większy wysiłek w nauczanie przedmiotów związanych z funkcjonowaniem gospodarki w otoczeniu międzynarodowym. Uważamy, że podniesienie poziomu nauczania ekonomii międzynarodowej (makroekonomii gospodarki otwartej i teorii handlu międzynarodowego, międzynarodowych rynków finansowych, teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych) ma duże znaczenie dla późniejszego sprawnego funkcjonowania polskich firm i instytucji publicznych w zintegrowanej Europie.