Nieco ponad 11 mld zł przeznaczyli Polacy na napoje bezalkoholowe w 2009 r. – wynika z wyliczeń firmy Nielsen. Kupili w sumie 5,6 mld litrów, o 3 proc. więcej niż w 2008 r. Tempo rozwoju rynku wyhamowało po kilku latach dynamicznego wzrostu. Tylko w 2008 r. wydatki Polaków na napoje zwiększyły się o 16 proc.
Firmy tłumaczą spowolnienie kryzysem gospodarczym oraz chłodnym latem. – Wpływ na wyniki miała głównie nie najlepsza pogoda, szczególnie w czerwcu – mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera polskiego rynku soków, nektarów i napojów. W 2009 r. łączna wielkość sprzedaży tych produktów utrzymała się na poziomie z 2008 r.
Jeszcze mniej powodów do zadowolenia mają producenci napojów gazowanych. W 2009 r. kupiliśmy ich o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Wśród nielicznych firm, które zanotowały wzrost sprzedaży w tej kategorii, była Ustronianka. – W ubiegłym roku awansowaliśmy na piątą pozycję w kraju na rynku napojów gazowanych – mówi Jacek Wojtyłko, dyrektor ds. logistyki i handlu w Ustroniance.
Największymi wygranymi ubiegłego roku są natomiast rozlewnie wody. Polacy przeznaczyli na nią ok. 2,5 mld zł, o 10 proc. więcej niż w 2008 r. Wielkość jej sprzedaży urosła o 9 proc. Z wyników zadowolony jest lider rynku Żywiec-
-Zdrój. Jego przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 19 proc. – Przełożyło się to na rekordowy udział naszej firmy na rynku wody. Wynosi on już 33,2 proc. – podkreśla Marek Wojtyna, prezes Żywca-Zdroju.