Rozwój rynku napojów gwałtownie wyhamował

Po latach boomu, w 2009 r. wydatki Polaków na napoje wzrosły tylko o 4 proc. Powodów do narzekań nie mają natomiast producenci wody

Publikacja: 20.03.2010 02:54

Rozwój rynku napojów gwałtownie wyhamował

Foto: Fotorzepa

Nieco ponad 11 mld zł przeznaczyli Polacy na napoje bezalkoholowe w 2009 r. – wynika z wyliczeń firmy Nielsen. Kupili w sumie 5,6 mld litrów, o 3 proc. więcej niż w 2008 r. Tempo rozwoju rynku wyhamowało po kilku latach dynamicznego wzrostu. Tylko w 2008 r. wydatki Polaków na napoje zwiększyły się o 16 proc.

Firmy tłumaczą spowolnienie kryzysem gospodarczym oraz chłodnym latem. – Wpływ na wyniki miała głównie nie najlepsza pogoda, szczególnie w czerwcu – mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera polskiego rynku soków, nektarów i napojów. W 2009 r. łączna wielkość sprzedaży tych produktów utrzymała się na poziomie z 2008 r.

Jeszcze mniej powodów do zadowolenia mają producenci napojów gazowanych. W 2009 r. kupiliśmy ich o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Wśród nielicznych firm, które zanotowały wzrost sprzedaży w tej kategorii, była Ustronianka. – W ubiegłym roku awansowaliśmy na piątą pozycję w kraju na rynku napojów gazowanych – mówi Jacek Wojtyłko, dyrektor ds. logistyki i handlu w Ustroniance.

Największymi wygranymi ubiegłego roku są natomiast rozlewnie wody. Polacy przeznaczyli na nią ok. 2,5 mld zł, o 10 proc. więcej niż w 2008 r. Wielkość jej sprzedaży urosła o 9 proc. Z wyników zadowolony jest lider rynku Żywiec-

-Zdrój. Jego przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 19 proc. – Przełożyło się to na rekordowy udział naszej firmy na rynku wody. Wynosi on już 33,2 proc. – podkreśla Marek Wojtyna, prezes Żywca-Zdroju.

Z kolei o 40 proc. wzrosła sprzedaż Polskich Zdrojów, właściciela marki Cisowianka. – Polacy zmieniają swoje preferencje żywieniowe. Coraz częściej rezygnujemy z niezdrowych, słodkich napojów gazowanych na rzecz naturalnych produktów – tłumaczy sukces wody Leszek Rodak, dyrektor generalny Polskich Zdrojów. Dodaje, że w 2010 r. jego firma chce utrzymać ubiegłoroczną dynamikę sprzedaży.

Zdaniem Adama Bogacza, prezesa firmy AKB Consulting, badającej rynek napojów, właśnie rynek wody ma największe szanse na rozwój. Za to lata świetności mają już za sobą nektary oraz napoje energetyczne. Na te ostatnie wydaliśmy w 2009 r. ok. 680 mln zł.

Nieco ponad 11 mld zł przeznaczyli Polacy na napoje bezalkoholowe w 2009 r. – wynika z wyliczeń firmy Nielsen. Kupili w sumie 5,6 mld litrów, o 3 proc. więcej niż w 2008 r. Tempo rozwoju rynku wyhamowało po kilku latach dynamicznego wzrostu. Tylko w 2008 r. wydatki Polaków na napoje zwiększyły się o 16 proc.

Firmy tłumaczą spowolnienie kryzysem gospodarczym oraz chłodnym latem. – Wpływ na wyniki miała głównie nie najlepsza pogoda, szczególnie w czerwcu – mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera polskiego rynku soków, nektarów i napojów. W 2009 r. łączna wielkość sprzedaży tych produktów utrzymała się na poziomie z 2008 r.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca