Ranking Boston Consulting Group: Innowatorzy mają lepiej

Na liście innowatorów prym wiodą giganci z USA i Azji. Zabrakło spółek znad Wisły

Publikacja: 10.01.2013 01:08

Ranking Boston Consulting Group: Innowatorzy mają lepiej

Foto: AFP

Ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm świata, przygotowany przez Boston Consulting Group (BCG), zdominowany został przez gigantów branży technologicznej, takich jak Apple, Google, Samsung czy Facebook.

Innowacyjność idzie w parze z bogactwem, to pewne. Jednak lista innowatorów otwarta jest i dla tych, którzy mimo kłopotów potrafią inteligentnie inwestować pieniądze.

Amerykańska innowacja, czyli przyrząd do mierzenia wszystkiego – czytaj w polskiej edycji „Bloomberg Businessweek"

– Nasz raport pokazuje, że ojczyzną innowacji są Stany Zjednoczone, z których wywodzi się niemal połowa 50 wyróżnionych firm,  a Azja pod względem liczby innowatorów wyprzedziła Europę – mówi Grzegorz Bielec, szef warszawskiego oddziału BCG.

Cel: badania i rozwój

Niespodzianką jest wysoka pozycja firmy Haier, noszącego niemiecko brzmiącą nazwę chińskiego producenta niedrogiego sprzętu AGD, który aspiruje do miana konkurenta takich potęg, jak Siemens, Bosch czy General Electric.

Na wysokie pozycje udało się wrócić koncernom samochodowym, w tym BMW, Kia Motors, Nissanowi czy Renault. To znamienne, że firmy, które jeszcze niedawno ratowane były z upadku poprzez rządowe dotacje, dzięki innowacyjności zdołały nadrobić zaległości i wykonały skok technologiczny.

– Renault zwiększył inwestycje w badania, które zaowocowały mnóstwem nowych pomysłów i koncepcji – twierdzi Grzegorz Bielec. – Pojawiło się kilka przełomowych rozwiązań, dzięki którym firma może sprzedawać bogatsze i lepiej wyposażone samochody po tej samej cenie – dodaje.

Tego typu inwestycje w innowacje nie zostały jednak bezpośrednio uwzględnione w rankingu BCG. Obliczenia dokonane przez firmę analityczną Asymco wskazują, że najwięcej, bo niemal 14 proc. swoich przychodów, wydaje na innowacyjność Microsoft.

Niewiele niższym wynikiem mogą się pochwalić Google oraz borykająca się z kłopotami Nokia, która w ogóle nie znalazła się w zestawieniu BCG. Samsung na badania i rozwój przeznacza ponad 8 proc. przychodów – dokładnie trzykrotnie więcej niż Apple fetowany przez BCG za innowacyjność.

Ale nie tylko inwestycje gwarantują sukces. Za najważniejszy czynnik innowacyjności uznano charyzmatycznego przywódcę, takiego jak Steve Jobs z Apple, Sergey Brin i Larry Page z Google czy Jeff Bezos z Amazon.

Ci, którzy trafili na globalną listę innowatorów, zwracali też uwagę na to, jak rynek reaguje na ich produkty. Za wsłuchiwanie się w głos użytkowników punkty zebrały m.in. Google i Facebook.

Wysokie noty otrzymało poszanowanie własności intelektualnej, wyjątkowo cenione np. przez Google. Firma ta pozwala swoim pracownikom przeznaczać 10 proc. ich czasu pracy na realizację własnych pomysłów. Dzięki temu narodziło się wiele tak ważnych rozwiązań, jak Google+ czy Google Street View.

Jesteśmy poza listą

W rankingu nie znalazła się żadna firma z Polski. Nasz kraj w ogóle słabo wypada w tego typu zestawieniach – np. w raporcie Komisji Europejskiej, Summary Innovation Index 2011, znaleźliśmy się na dalekim 23. miejscu wśród 27 krajów UE.

– Tylko 20 proc. polskich przedsiębiorców deklaruje, że ich firma jest innowacyjna. W krajach, do których chcielibyśmy się zbliżyć, np. w Niemczech, jest 80 proc. innowacyjnych firm – twierdzi Paulina Zadura-Lichota, dyrektor Departamentu Rozwoju i Przedsiębiorczości w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Powód jest prosty: polskich firm nie stać na wielkie wynalazki, bo na co dzień borykają się z podstawowymi problemami finansowymi.

Na szczęście nie jest to regułą. Z najnowszego, opublikowanego w październiku, zestawienia innowacyjnych firm przygotowanego przez „Rz" w ramach „Listy 2000" wynika, że najbardziej wymiernym narzędziem sukcesu w Polsce jest nieżałowanie pieniędzy na badania i rozwój.  Dlatego na pierwszym miejscu znalazł się gdyński producent sprzętu radiokomunikacyjnego Radmor, należący do rodzimej grupy zbrojeniowej WB Electronics. W pionie badawczo-rozwojowym Radmoru pracuje prawie jedna czwarta całego składu spółki, a jej wydatki na innowacje sięgnęły w 2011 roku przeszło 30 proc. wartości przychodów.

Trzecia na tej liście krakowska firma informatyczna Comarch na badania i rozwój przeznaczyła 103,3 mln zł, czyli  ponad 13 proc. przychodów z 2011 roku. Zdecydowanym liderem w tej dziedzinie jest jednak informatyczna grupa Asseco, która  trafiła na czwarte miejsce naszej listy. Na badania i rozwój wydała aż 113 mln zł.

– Nie trzeba wymyślić iPada, żeby zrewolucjonizować biznes – twierdzi Bielec. – Innowacją może być nowa organizacja linii produkcyjnej, usprawnienie systemu sprzedaży czy lepsze zarządzanie ludźmi.

Innowacyjności Polska potrzebuje jak kania dżdżu, bo to ona jest głównym czynnikiem poprawiającym konkurencyjność gospodarki.

Pomocne fundusze z Brukseli

Podstawowym źródłem pomocy dla innowacyjnych firm w Polsce jest obecnie program operacyjny „Innowacyjna gospodarka" finansowany w głównej mierze przez Unię Europejską. Jego budżet to 10,2 mld euro, z czego 8,6 mld euro to wkład Brukseli. Większość tych pieniędzy (ponad 90 proc.) już rozdzielono, zawierając z przedsiębiorcami i instytucjami otoczenia biznesu kilkanaście tysięcy umów o dofinansowanie. Do połowy grudnia 2012 r. podpisano ponad 11 tys. takich kontraktów na 34,3 mld zł. Przedsiębiorcom wypłacono ponad 16,1 mld zł. W tym roku zaplanowano konkursy z pulą 2 mld zł. Z dotacji finansowane jest m.in. powstanie małego samolotu odrzutowego Flaris, który aby wystartować i wylądować, potrzebuje jedynie 250 m trawiastego pasa. Ten mały i lekki model, który zaprojektowała i przygotowuje do produkcji seryjnej firma Metal Master, jest wyjątkowo ekonomiczny. Kilometr lotu kosztuje ok. 20 groszy w przeliczeniu na jednego pasażera. Inne pionierskie przedsięwzięcie, nie tylko w skali naszego kraju, to aplikacja CarID firmy AutoID Polska. To innowacyjna technologia umożliwiająca automatyczne odczytywanie numerów tablic rejestracyjnych bezpośrednio z kamery, a nie jak dotychczas ze zdjęć. Współpraca nauki i biznesu, której efektem mają być komercjalizowane później innowacje, ma być również głównym celem nowego programu zwanego roboczo „Inteligentny rozwój", który w latach 2014 – 2020 zastąpi „Innowacyjną gospodarkę".

Ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm świata, przygotowany przez Boston Consulting Group (BCG), zdominowany został przez gigantów branży technologicznej, takich jak Apple, Google, Samsung czy Facebook.

Innowacyjność idzie w parze z bogactwem, to pewne. Jednak lista innowatorów otwarta jest i dla tych, którzy mimo kłopotów potrafią inteligentnie inwestować pieniądze.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?