Reklama

Polskie wódki popularne w barach na świecie

Polskie marki trafiły do dziesiątki najczęściej serwowanych wódek przez barmanów na świecie – wynika z najnowszego rankingu magazynu Drinks International

Publikacja: 14.01.2013 12:11

Polskie wódki popularne w barach na świecie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard Wyborowa zajęła piąte miejsce. Belvedere, trunkowi koncernu LVMH - do którego należą też takie luksusowe marki jak Louis Vuitton czy Givenchy - przypadło miejsce siódme. Produkuje go i wysyła w świat Polmos Żyrardów.

Liderem zestawienia bestsellerów w barach świata magazynu branżowego  „Drinks International" jest holenderska wódka Ketel One oferowana przez koncern Diageo. Lista jest dodatkiem do ostatniego rankingu 50 najlepszych barów świata. Jego zwycięzcą został Artesian w londyńskim hotelu Langham. Ten luksusowy lokal, którego znakiem rozpoznawczym są filetowe kanapy i fotele oraz nawiązujący do dalekowschodniej stylistyki bar, w poprzedniej edycji zajmował trzecią pozycję.

Modne marki z Polską w tle

Ankietę wśród 100 czołowych barów świata dla „Drinks International" przeprowadziła firma Leslie Henry Marketing & Research. Przepytała, jak informuje magazyn, barmanów od  Melbourne, przez Budapeszt i Edynburg, po Singapur.

Przy okazji ankieterzy zapytali także o wódki, które są obecnie najbardziej trendy. Jak tłumaczą w „Drinks International" nie są to marki notujące największą sprzedaż, ale także, o które konsumenci pytają coraz częściej. Wśród wódek numerem jeden w tym zestawieniu jest także Ketel One. Drugie miejsce zajmuje Grey Goose, a trzecie Belvedere.

W pierwszej dziesiątce są także mające polskie korzenie – choć słabo znane w naszym kraju - Konik's Tail (miejsce 7.) oraz Potocki (miejsce 10.).

Reklama
Reklama

Jak wyjaśnia „Drinks International" produkowany z orkiszu, żyta i pszenicy ozimej Konik's tail  jest obecny na brytyjskim rynku od 2010 roku. W tym roku ma pojawić się w Polsce.

Potocki to wódka z żyta. Produkowana jest nieopodal Kalisza, w małych partiach. Sprzedawana jest głównie na eksport.

Polskie wódki najpopularniejsze na świecie, ale...

Od Francji po Singapur

Wyborowa obecna jest w kilkudziesięciu krajach świata. Jej kluczowe rynki to Meksyk, Francja, Włochy i Wielka Brytania. W ubiegłym roku Gu­il­lau­me Gi­rard-Rey­det, prezes Pernod Ricard Polska powiedział w rozmowie z „Rz", że firma chce także mocniej zaistnieć w Afryce, gdzie wódka staje się coraz bardziej popularna. Na ten rok zapowiadała działania promocyjne Wyborowej w Angolii, Kenii oraz RPA.

Na eksport trafia większość wódki Belvedere. W Europie wódka ta jest obecna w barach francuskiego Lazurowego Wybrzeża czy Wielkiej Brytanii. Coraz bardziej popularna jest też w Azji, m.in. w Singapurze i Hongkongu. Największym rynkiem polskiej wódki z Żyrardowa pozostają jednak Stany Zjednoczone. To właśnie tam w latach 90. XX wieku zaczęła się zagraniczna ekspansja tej wódki.

Marcin Chyliński z Moët Hennessy Polska, dystrybutora wódki Belvedere tłumaczy, że w jej wypadku bardzo ważny jest aspekt wizerunkowy i postrzeganie marki jako luksusowej. W topowych klubach na świecie są to ważne elementy, które często wpływają na decyzje konsumentów o zakupie Belvedere.

Reklama
Reklama

W 2012 r. wódka z Żyrardowa zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży. W 2013 r. jej dystrybutor spodziewa się  utrzymania tej dynamiki.

Sukces nie tylko za barem

Polskie wódki cieszą się popularnością nie tylko w barach. W ubiegłorocznym rankingu Millionaires' Club (autorstwa „Drinks International" i Euromonitor International) marką alkoholu, której sprzedaż rośnie najszybciej na świecie został Krupnik. Jej właścicielem jest grupa Belvedere, trzeci producent wódki w Polsce. W 2011 roku sprzedaż Krupniku urosła o niemal 137 proc.

Krupnik awansował też na dziesiąte miejsce wśród wódek o największej sprzedaży na świecie. W poprzednim zestawieniu Millionaires' Club był na 25. pozycji. 18. miejsce wśród wódek o największej sprzedaży zajęła Żubrówka Biała, produkowana przez CEDC, wicelidera polskiego rynku wódki.

Z kolei należący do grupy Belvedere Sobieski zajął dziesiątą pozycję wśród najlepiej sprzedających się wódek o zasięguglobalnym. W  2011 roku  jego łączna sprzedaż, m.in. z powodu mniejszego popytu na rodzimym rynku, spadła o 8,2 proc. Swoje wysokie miejsce zawdzięcza głównie USA.

- Pomimo tego, że musieliśmy zrezygnować z wydatków na promocję w tym kraju, nadal szybko zyskuje na popularności. Tylko w ciągu trzech kwartałów 2012 roku jego sprzedaż urosła tam o ponad 20 proc. – powiedział „Rz" Krzysztof Tryliński, prezes grupy Belvedere.

Wśród rekordzistów Millionaires' Club 2012 jest także marka Lubelska, pod którą Stock Polska, lider polskiego rynku wódki, sprzedaje wódki smakowe. W 2011 r.  popyt na lubelską zwiększył się o ponad 33 proc., do 18 mln l. Szybciej rosła w tamtym czasie sprzedaż tylko 11 alkoholi. Autorzy branżowego zestawienia zaliczyli lubelską do likierów. Najpopularniejszym z nich jest Baileys należący do Diageo. Marka Stocka jest od niego o trzy oczka niżej.

Reklama
Reklama

Wódki sprzedające się najlepiej w barach:

1. Ketel One

2. Absolut

3. Smirnoff

4. Grey Goose

5. Wyborowa

Reklama
Reklama

6. Russian Standard

7. Belvedere

8. 42 Below

9. Svedka

10. Stolichnaya

Reklama
Reklama

Bary pomagają w promocji

W Polsce kanał HoReCa - czyli hotele, restauracje i catering - traktowany jest głównie jako miejsce, gdzie można wypromować alkohol. Jego udział w sprzedaży nie jest bowiem duży – sięga 7 - 8 proc. łącznej sprzedaży alkoholu. Branża szacuje, że w przypadku napojów spirytusowych 76 proc. sprzedaży przypada na wódkę, a 13 proc. whisky. Na pozostałe 11 proc. składają się likiery, koniaki, vermuth, gin czy rum.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama