Co obetnie LOT?

Dopiero w najbliższych dniach Ministerstwo Skarbu Państwa dostanie od narodowego przewoźnika projekt odchudzenia spółki

Aktualizacja: 16.01.2013 07:52 Publikacja: 16.01.2013 00:18

Co obetnie LOT?

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Bez drastycznych oszczędności LOT nie ma co liczyć, że Komisja Europejska zgodzi się, by firma otrzymała pomoc publiczną.

– LOT ma strategię, która jest nieaktualna. De facto trwają dzisiaj prace nad programem restrukturyzacyjnym, który zamknie ten wątek na jakiś czas – mówi „Rz" przewodniczący rady nadzorczej LOT Wojciech Balczun.

LOT wyciąga więc rękę po pomoc państwa, która może sięgnąć nawet 1 mld zł (dostał już z tego 400 mln zł), nie mając szczegółowego planu wyjścia z zapaści.

Wiadomo tylko tyle, że w najłagodniejszej wersji LOT ma zmniejszyć się o jedną trzecią. W najbardziej radykalnej – nawet o połowę. Wiadomo też, że linia nie zlikwiduje połączeń dostarczających pasażerów niezbędnych do wypełnienia rejsów długodystansowych.

Reszta będzie cięta. Czyli z Krakowa znikną połączenia z Rzymem, Paryżem i Atenami. Z Warszawy zapewne Belgrad i Donieck, chociaż po bankructwie Aerosvitu samoloty LOT przynajmniej na jakiś czas mogą się wypełnić. Niewykluczone, że z siatki zniknie też Berlin.

Bezpieczne wydają się połączenia do Kijowa, Moskwy, a także do Mediolanu, Sztokholmu, Londynu, Paryża, Barcelony i Budapesztu oraz Wiednia i Stambułu – gdzie najczęściej LOT pełni rolę linii dowozowej.

– Linia musi natychmiast powrócić do stołu negocjacyjnego z agentami w Stanach Zjednoczonych, bo przy takich gigantach, jak grupa Lufthansa czy Air France/KLM dobre zagospodarowanie tego kanału sprzedaży jest konieczne – mówi Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Pełniący obowiązki prezesa LOT Zbigniew Mazur w rozmowie z „Rz" nie ukrywał przekonania, że Komisja Europejska zgodzi się na pomoc publiczną dla firmy. I zapewniał, że nie ma planu B. Wiadomo jednak, że taki plan istnieje i oznaczałby powrót do idei Lotusa – funduszu, który przejąłby aktywa przewoźnika, z logo włącznie. Jego akcje objęłyby spółki Skarbu Państwa.

Bez drastycznych oszczędności LOT nie ma co liczyć, że Komisja Europejska zgodzi się, by firma otrzymała pomoc publiczną.

– LOT ma strategię, która jest nieaktualna. De facto trwają dzisiaj prace nad programem restrukturyzacyjnym, który zamknie ten wątek na jakiś czas – mówi „Rz" przewodniczący rady nadzorczej LOT Wojciech Balczun.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca