Lot jak Austrian i Swiss

Najnowszy plan ratunkowy, który jest możliwy do przeprowadzenia, to kopia rozwiązania stosowanego w Austrian Airlines i szwajcarskim Swissie.

Publikacja: 21.01.2013 02:30

Narodowego przewoźnika czeka głęboka restrukturyzacja. taka, jaką przeszły inne linie

Narodowego przewoźnika czeka głęboka restrukturyzacja. taka, jaką przeszły inne linie

Foto: Rzeczpospolita

Szwajcarzy  naprawiając Swissair startowali ze znacznie gorszej pozycji, bo poprzednik Swissa – Swissair był bankrutem, nawet przestał latać, zostawiając pasażerów na lotniskach. Odbudowę biznesu rozpoczęto przenosząc go do  tańszego Crossaira.

Skuteczne zmiany

W przypadku Austrian Airlines,  które  tak jak LOT  traciły pieniądze i były na skraju bankructwa, nowy właściciel – Lufthansa próbował cięć kosztów, ale to nie wystarczyło. Wtedy, rok temu, zdecydowano się na rozwiązanie drastyczne, ale skuteczne: przeniesienie 80 samolotów i 2,1 tys. pracowników do niskokosztowego Tyroleana. Przy tym Lufthansa  zapowiedziała, że w naprawie tego biznesu  muszą uczestniczyć wszyscy udziałowcy, w tym państwo oraz  wierzyciele. Każde dodatkowe pieniądze były wydawane na unowocześnienie floty.

Naprawa  Austriana trwała rok.  Teraz  linia  wychodzi ze strat i zaczyna się rozwijać. – Większość linii europejskich wymaga błyskawicznych i  często dramatycznych decyzji.  Każdy dzień straty we wprowadzaniu zmian zmniejsza szansę na wyjście z kryzysu. Taką  strategię przyjęliśmy w Austrian Airlines. Nie ukrywam, że było mi łatwiej, bo jestem człowiekiem z zewnątrz. Łatwiej mi było ocenić, co jest nie tak w tej linii i co można zmienić najszybciej – powiedział „Rz" Jaan Albrecht, prezes Austrian Airlines.  Jak wyjaśnił, musiało dojść do diametralnych zmian w strukturze  kosztów i znalezienia nisz, w których Austrian był dobry. – W ciągu roku renegocjowaliśmy 60 kontraktów ze wszystkimi partnerami. Uprościliśmy strukturę floty. Pracownicy personelu pokładowego i naziemni  zaakceptowali oszczędności i zwiększyli wydajność. Skasowaliśmy trasy, które nie były dochodowe. Każdy z nas wiedział, że bez tego Austriana by nie było. Największe zmiany zaszły jednak w samej linii. Niestety, pracę musiało stracić ponad 500 osób, czyli co piąty pracownik Austriana – mówi Albrecht.  I  dodaje: – Jeśli ktoś mówi, że działalność upadłej linii natychmiast zostanie przejęta przez innych przewoźników, to nie zna się na lotnictwie. Muszą o tym wiedzieć zwłaszcza lotniska, które powinny zrozumieć, że nie zarobią, jeśli linie nie przywiozą im pasażerów. Żadna linia się nie rozwinie, jeśli centrum przesiadkowe nie weźmie części pracy na siebie i rozumiem przez to wszystkich – władze, lotnisko, kontrolerów lotów, dostarczycieli infrastruktury.

Amerykański kłopot

Do kłopotów LOT dołożył się także dreamliner. Ta maszyna, zamiast zachęcać pasażerów do wybierania właśnie połączeń LOT, okazała się  źródłem dodatkowych strat. Dreamlinery LOT, tak samo jak i pozostałych przewoźników, którzy zdecydowali się na unowocześnienie floty, stoją na ziemi, podczas gdy raty leasingowe trzeba spłacać.

Jak powiedział wiceprezes LOT Tomasz Balcerzak, linie będą się domagać od Boeinga odszkodowania za konieczność wyłączenia maszyn z eksploatacji, ponieważ na ten samolot obowiązują gwarancje.

Wiadomo także, że LOT nie dostanie przed końcem stycznia swojego trzeciego dreamlinera, ponieważ Beoing wstrzymał dostawy tych maszyn po tym, jak w ślad za amerykańską Federalną Administracją Lotnictwa (FAA) także inne agencje lotnicze, w tym europejska EASA, zakazały eksploatacji tych maszyn  do czasu, kiedy Boeing udowodni, że są one w 100 procentach bezpieczne.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.walewska@rp.pl

Szwajcarzy  naprawiając Swissair startowali ze znacznie gorszej pozycji, bo poprzednik Swissa – Swissair był bankrutem, nawet przestał latać, zostawiając pasażerów na lotniskach. Odbudowę biznesu rozpoczęto przenosząc go do  tańszego Crossaira.

Skuteczne zmiany

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca