Aktualizacja: 11.11.2018 11:37 Publikacja: 11.11.2018 11:45
Foto: Adobe Stock
Do momentu uzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. trzej zaborcy prowadzili gospodarkę energetyczną, kierując się własnym interesem.
Wyzwaniem dla nowego państwa było więc nie tylko ujednolicenie rozwijających się w różnym tempie terenów, ale także odzyskanie elektrowni z rąk obcego kapitału. Zająć się tym miała powołana do życia w grudniu 1918 r. spółka Siła i Światło. Dziś śmiało można byłoby ją nazwać pierwszym czempionem energetycznym na odzyskanych ziemiach (była jednym z największych przedsiębiorstw okresu międzywojennego), a podejmowane działania – próbą renacjonalizacji energetycznych aktywów. Do 1939 r. – jak wskazuje Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapięcie.pl i współautor książki pt. „Wiek energetyków. Opowieść o ludziach, którzy zmieniali Polskę", Siła i Światło zgromadziła w grupie dziewięć spółek, od zakładów górniczych Silesia, przez producenta kabli, elektrownie, tramwaje elektryczne, po firmę ubezpieczeniową. Łączna wartość inwestycji w okresie międzywojennym przekraczała 160 mln zł, czyli wtedy równowartość ok. 30 mln dol.
Zamrożone na terenie Wspólnoty gotówka i papiery wartościowe oligarchów objętych sankcjami oraz rosyjskich państ...
Telewizja Russia Today - propagandowa tuba rosyjskiego reżimu, dostała w minionym roku rekordową kwotę pieniędzy...
Już trzy czwarte firm w Unii osiągnęło w 2024 r. co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowy...
Upadłe Rafako i Hutę Częstochowa dotychczas łączył jeden, wspólny sposób ratowania poprzez udział spółek Skarbu...
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Blisko połowa Polaków nie widzi swojej drogi zawodowej w prowadzeniu własnego biznesu, choć ponad 80 proc. uważa...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas