Szansa na tańsze bilety

Parlament Europejski chce ujednolicić opłaty lotniskowe. Im mniejsze opłaty, tym niższe ceny biletów

Aktualizacja: 17.12.2007 04:16 Publikacja: 17.12.2007 04:15

Szansa na tańsze bilety

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

W tym roku przewoźnikom lotniczym udało się zmniejszyć koszty opłat lotniskowych o ok. 2,3 mld zł. Liczą, że w przyszłym obniżą je o kolejne 1,5 mld zł. Ma w tym pomóc m.in. dyrektywa, nad którą pracuje Parlament Europejski.

– Nowa dyrektywa w sprawie opłat lotniskowych ma zharmonizować podstawowe zasady dotyczące ustalania opłat lotniskowych w ramach Unii – wyjaśnia Katarzyna Krasnodębska. Jak dodaje, ma to zapewnić lepszą ochronę użytkowników infrastruktury lotniskowej, czyli linii lotniczych, poprzez wprowadzenie dla władz portów obowiązkowego i przejrzystego procesu konsultacji projektu opłat lotniskowych z przewoźnikami.

Ma ona też zapewnić, że wszystkie linie obecne na danym lotnisku będą ponosiły takie same koszty. Dyrektywa nie ustala maksymalnych stawek opłat lotniskowych. – Daje pierwszeństwo mechanizmom rynkowym, jednocześnie zapewniając nadzór ze strony niezależnego nadzorcy i rozjemcy w ewentualnych sporach – podsumowuje Krasnodębska. Koszty związane z lądowaniem i korzystaniem z infrastruktury portów lotniczych są poważną pozycją w finansach przewoźników.

Nowe regulacje mają dotyczyć tylko tych lotnisk, w których roczny ruch przekroczył 5 mln pasażerów, gdy w danym kraju nie ma tak dużego portu. W Polsce dotyczyć więc będą tylko warszawskiego Okęcia. Port obsłużył w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2007 r. 7,08 mln osób. Do końca roku liczba ta może przekroczyć 8 mln.

Obniżenie stawek na największych europejskich lotniskach i ograniczenie ich dowolnego podnoszenia przez władze portów – bo do tego dąży IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych) – może się przełożyć na ceny biletów lotniczych na rejsy do większości unijnych portów.

– Proponujemy rozwiązanie, które np. przewidywałoby, że ceny mogą wzrosnąć np. o stopień inflacji plus np. 2 pkt procentowe – wyjaśnia Giovanni Bisigniani, dyrektor generalny IATA. – Dyrektywa może zacząć obowiązywać już za sześć – osiem miesięcy. Pierwsze czytanie dokumentu ma się odbyć 17 stycznia, na początku kwietnia ma on trafić do Europejskiej Komisji Transportu.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie, mogą wpłynąć na obniżenie opłat lotniskowych, co z kolei przełoży się na spadek kosztów ponoszonych przez pasażerów.

– Na razie nie można jednak przewidzieć wysokości obniżek opłat – wyjaśnia Krasnodębska.

W tym roku przewoźnikom lotniczym udało się zmniejszyć koszty opłat lotniskowych o ok. 2,3 mld zł. Liczą, że w przyszłym obniżą je o kolejne 1,5 mld zł. Ma w tym pomóc m.in. dyrektywa, nad którą pracuje Parlament Europejski.

– Nowa dyrektywa w sprawie opłat lotniskowych ma zharmonizować podstawowe zasady dotyczące ustalania opłat lotniskowych w ramach Unii – wyjaśnia Katarzyna Krasnodębska. Jak dodaje, ma to zapewnić lepszą ochronę użytkowników infrastruktury lotniskowej, czyli linii lotniczych, poprzez wprowadzenie dla władz portów obowiązkowego i przejrzystego procesu konsultacji projektu opłat lotniskowych z przewoźnikami.

Biznes
Muzeum Gazowni Warszawskiej – Wyjątkowe Miejsce na Twoje Wydarzenie Biznesowe
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia